تورم ماهانه در مهرماه ۱۴۰۱ با رشد ۳ درصدی همراه شد. در ادامه مطلب تورم ماهانه گروه کالاها و خدمات در مهر ماه 1401 در جدول زیر آمده است.

تورم ماهانه مهرماه ۱۴۰۱ اعلام شد / هزینه خانوارها چقدر افزایش یافت؟

به گزارش سلام نو به نقل از اقتصادنیوز، هر خانوار ایرانی در ماه مهر ۱۴۰۱ برای تهیه سبد مشخصی از کالا و خدمات حدود ۳ درصد بیشتر از شهریورماه هزینه کرده‌اند.

تورم ماهانه گروه کالاها و خدمات در مهرماه ۱۴۰۱ منتشر شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد روغن‌ها و چربی‌ها تنها گروه کالایی هستند که در مهرماه تورمی منفی را به ثبت رسانده‌اند. این در حالیست که تورم نقطه‌ای این گروه بالغ بر ۲۵۹درصد برآورد شده است.

بررسی سبد هزینه خانوار در مهر و شهریور

تورم ماهانه در مهر ماه امسال ۳درصد برآورد شده، به‌عبارت دیگر خانوار ایرانی در مهرماه برای تهیه سبد مشخصی از کالا و خدمات حدود ۳درصد بیشتر از شهریورماه هزینه کرده است.

تورم مهر تحت‌تاثیر گرانی غیرخوراکی‌ها

تورم ماهانه اقلام خوراکی و آشامیدنی‌ها ۲٫۲درصد به ثبت رسیده است. این در حالیست که تورم کالاهای غیرخوراکی ۳٫۵درصد بوده است. این آمار نشان می‌دهد تورم مهرماه بیشتر متأثر از گرانی اقلام غیرخوراکی‌ها بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تورم خدمات از علل اصلی بالا رفتن تورم در ماه گذشته بوده است. در میان گروه‌های خوراکی تنها یک گروه تورم منفی را تجربه کرده است. تورم روغن و چربی‌ها در مهرماه منفی ۱٫۶درصد به ثبت رسیده است در حالی که تورم نقطه‌به‌نقطه روغن و چربی‌ها در مهرماه ۲۵۹درصد برآورد شده است.

بر این اساس می‌توان گفت که قیمت روغن که در چند ماه گذشته علی‌الخصوص در خرداد به شکل سرسام‌آوری بالا رفته بود در دو سه ماه اخیر کاهش قیمتی جزئی را تجربه کرده است.

البته این تورم منفی با جهش بالای این کالا در چند ماه گذشته قابل مقایسه نیست و حدودا قیمت روغن بالغ بر ۳٫۵ برابر مهر سال گذشته است.

تورم ماهانه آموزش چقدر شد؟

در میان گروه‌های اقلام غیرخوراکی و خدمات نیز پایین‌ترین تورم ماهانه به ثبت رسیده با ۰٫۲درصد به آب، برق و سوخت‌رسانی تعلق دارد. تورم ماهانه آموزش در مهرماه امسال ۱۵درصد برآورد شده است. این نرخ بالاترین تورم رقم خورده در میان تمامی گروه‌ها اعم از خوراکی و غیرخوراکی است.

تورم ماهانه مسکن همچنان صعودی است

با وجود اینکه از فصل تابستان خارج شده‌ایم، اما همچنان تورم مسکن بالاست. تورم ماهانه مسکن و اجاره نیز در مهرماه ۶٫۱درصد به ثبت رسیده که در زمره بالاترین تورم‌ها در میان دیگر گروه‌ها قرار دارد.

از منظر تورم نقطه‌به‌نقطه نیز بالاترین نرخ در گروه هتل و رستوران رقم خورده است. تورم نقطه‌ای این گروه ۸۱درصد به ثبت رسیده است. همچنین تورم پوشاک و کفش نیز در ماه گذشته ۲٫۷درصد برآورد شده است.

کالا و خدمات

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید