یکی از استان‌های بسیار زیبای ایران استان خراسان رضوی می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان رود اترک می‌باشد که در دل کاشمر واقع شده است.

آیا به رود اترک سفر کرده‌اید؟

سلام نو - سرویس گردشگری: رود اترک رودی خروشان و سیل‌گیر است که از کوه‌های هزار مسجد روستای یدک در خراسان رضوی شهرستان قوچان سرچشمه گرفته و در طول مسیر پس از گذر از دشت‌های قوچان، شیروان و بجنورد در ناحیه‌ی چات، مرز ایران و ترکمنستان جاری می‌شود، پس از آن وارد خاک جمهوری ترکمنستان شده و به دریای خزر می‌ریزد. اترک پنجمین رودخانه بلند ایران و طولانی‌ترین رودخانه‌ی ترکمنستان است.

آیا به رود اترک سفر کرده‌اید؟

سرگذشت رود اترک

درباره تاریخچه و قدمت این رودخانه اطلاعات زیادی وجود ندارد، با این حال روایاتی درباره علت نام گذاری آن با بررسی نقشه های قدیمی، وجود دارد. درواقع دو روایت درباره این موضوع وجود دارد که در ادامه مستر بلیط برایتان بیان خواهد کرد. مورخان با بررسی نقشه های قدیمی از ایران و همچنین نامه هایی که در آن زمان رد و بدل می شده است، متوجه شده اند که به این رودخانه، اتک می گفته اند. این رودخانه میان دشت های وسیعی قرار دارد که در زمان های قدیم، مأمن اقوام ترکمن بوده است. اتک به زبان ترکی به معنای دشت است. طبق روایت دیگری نیز باز با نگاه کردن به نقشه، متوجه می شویم که این رود در مسیرش از بخشی از استان گلستان عبور می کند. این قسمت از گلستان، منطقه ترکمن نشین آن است و به دلیل اینکه این ناحیه محل زندگی ترک ها بوده است به آن اتراک گفته می شده که در واقع جمع کلمه ترک است. با گذشت زمان و کمی تحول، اتراک نیز تغییر کرده و به صورت مخفف اترک درآمده و از آن زمان به بعد نیز با همین نام شناخته شده است. بهرحال امروزه این رودخانه نقش مهمی در حفظ طبیعت استان خراسان دارد و به همین دلیل نیز پاکیزه نگاه داشتن آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

آیا به رود اترک سفر کرده‌اید؟

شرایط بازدید از رود اترک

بهترین زمان برای بازدید از این رودخانه در اواخر بهار است. در این موقع از سال رودخانه کاملا پرآب است و همچنین امکان ماهی گیری نیز وجود دارد. اما باید توجه داشته باشید که در بسیاری از قسمت های آن به علت داشتن خاصیت باتلاقی، نمی توان شنا کرد. با این حال می توانید در دشت های ترکمن اطراف آن چادر بزنید و حتی اسب سواری کنید و سفری بسیار خوب را تجربه کنید. در روستاهای اطراف می توانید مزارع پنبه کاری و گندم را نیز ببینید و غرق زیبایی طبیعت در این منطقه شوید. این رودخانه در بخش وسیعی از شرق کشور جاری است بنابراین اگر بخواهید از تمام قسمت های آن بازدید کنید، بیش از نیم روز را نیاز خواهید داشت. البته اگر قصد ماهی گیری را دارید، ممکن است بیش از این زمان را نیز لازم داشته باشید چون ماهی گیری فعالیتی زمان بر است.

آیا به رود اترک سفر کرده‌اید؟

آدرس و نحوه دسترسی

برای رفتن به این منطقه گردشگری زیبا می توانید بلیط اتوبوس قوچان را خریداری کنید و به سمت این شهر زیبا سفر کنید. به دلیل نزدیکی به گلستان بعد از آن نیز می توانید سفری به گلستان داشته باشید و از جاذبه های گردشگری زیبای آن منطقه نیز دیدن کنید و سفری به یاد ماندنی در دل طبیعت بسازید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید