تاثیرات بازسازی روغن هسته انار سبب پیشگیری از بروز لکه و چروک بر اثر بالا رفتن سن خواهد شد.

خواص روغن هسته انار برای سلامتی پوست

به گزارش سلام نو به نقل از اقتصاد آنلاین؛ روغن هسته انار یک راه عالی برای جنبه‌های سلامتی و زیبایی پوست به شمار می‌رود. روغن هسته انار به صورت موضعی و خوراکی می‌توان بهره برد.

میوه انار با طعم خوب و خوشمزه به همراه خاصیت بالایی که دارد، بسیار مورد توجه، به خصوص در فصل‌های پاییز و زمستان است. روغن گرفته شده از هسته این میوه نیز خواص بسیاری در بر دارد که در ادامه به طور کامل به آنها اشاره خواهیم کرد.

طرز تهیه روغن هسته انار چگونه است؟

با چیدن انارهای تازه در فصل پاییز و زمستان، فصلی عالی برای تهیه رب انار و روغن هسته انار رقم می‌خورد. با جداسازی آب انار از هسته آن که معمولا برای تهیه رب انار یا شربت به ‌کار گرفته ‌می‌شوند، مرحله‌ای نو برای تهیه روغن هسته انار آغاز می‌شود.

طرز تهیه روغن هسته انار

روغن هسته انار، با فشردن و پرس هسته‌های انار در دمایی سرد، حاصل می‌شود. بویی مطبوع و رنگی متمایل به کهربایی دارد. از این روغن در تهیه محصولات زیبایی و آرایشی بسیار استفاده می‌شود.

مواد مغذی و ویتامین‌های موجود در روغن هسته انار

از زمان‌های گذشته تا به امروز انار را به عنوان یک میوه پرخاصیت می‌شناسند. امروزه نیز در تهیه بسیاری از محصولات بهداشتی و آرایشی از این میوه بهره می‌برند.

روغن هسته انار شامل بسیاری از مواد مانند اولئیک اسید، فلاونوئیدها، یونیسیک اسید و بسیاری از ترکیبات فعال دیگر و همینطور ویتامین C است. این روغن حاوی یازده نوع اسید چرب مختلف است.

مواد مغذی روغن هسته انار

غلظت بالای آن باعث شده است تا با مصرف اندازه کمی از آن، به اثرات فوق‌العاده‌اش دست یافت. این روغن جزء روغن‌های گران‌قیمت و ناب به ‌شمار می‌رود. از هر هفت کیلو انار تازه، یک کیلوگرم روغن ناب هسته آن به‌دست می‌آید.

از این روغن معمولا برای پخت‌وپز استفاده نمی‌شود، زیرا ممکن است سبب بروز واکنش‌های حساسیت‌زا شود. اما در صورت لزوم و مشورت با پزشک مصرف آن به‌صورت خوراکی منعی ندارد. خواص آنتی‌اکسیدانی قوی موجود در ترکیبات روغن هسته انار مورد توجه افرادی که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند، قرار گرفته است.

مهمترین خواص روغن هسته انار

این روغن بسیار مغذی است و حتی برای جنبه‌های درمانی به‌صورت موضعی برای پوست و مو یا حتی مصارف خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. خاصیت‌های بسیار این روغن باعث شده تا کاربردهای بی نظیری برای سلامتی داشته باشد.

موارد کاربرد روغن هسته انار

موارد مصرفی همچون کاربرد در محصولات بهداشتی و آرایشی مثل ژل‌های حمام، صابون، کرم‌های مرطوب کننده، روغن ماساژ و بسیاری موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روغن تنها منبع گیاهی برای اسیدهای چرب مزدوج سه‌تایی به‌شمار می‌رود.

۱. روغن هسته انار برای سلامتی پوست

طبق تحقیقات و آزمایش‌های فراوان، خواص روغن هسته انار برای زیبایی پوست و مو غیر قابل انکار است. در شوینده‌های پوست و مو، لوازم آرایشی و بهداشتی از انار و روغن هسته آن بسیار به کار گرفته می‌شود. بهتر است با ما همراه باشید تا در ادامه متن دقیق‌تر این خواص را برایتان بیان کنیم.

روغن هسته انار برای از بین بردن جوش بسیار شگفت انگیز عمل می‌کند. اسید لئونیک موجود در این روغن باعث شده است تا پوست‌های چربی که مستعد جوش هستند، مورد درمان قرار گیرند.

مصرف موضعی این اسید که در چربی وجود دارد منافذ را می‌بندد و از جوش زدن جلوگیری می‌کند. روغن هسته انار حاوی این ماده است و باعث می‌شود تا بروز جوش و آکنه در پوست‌های چرب، مستعد جوش و حتی پوست‌های معمولی کاهش یافته و موجب درمان جوش‌های سر سیاه، جوش‌های زیر جلدی، جوش‌های چرکی و بزرگ شود.

وجود اسید استئاریک و ویتامین E در ترکیبات این روغن باعث شده است تا منافذ از وجود هرگونه آلودگی و چربی پاکسازی شوند. آغشته کردن پوست به این روغن، موجب ضدعفونی شدن پوست می‌شود.

از این روغن به عنوان یک لایه بردار ملایم می‌توان بهره برد. با لایه برداری به پوستی روشن و شفاف دست خواهید یافت. روغن هسته انار به همراه روغن آرگان و روغن آفتابگردان موجب روشن‌تر شدن و جمع شدن منافذ پوست می‌شود. لک‌ها، دانه‌های سر سیاه و سفید با لایه برداری از بین خواهند رفت.

درمان چین و چروک و جوانسازی پوست

بیشتر محصولات آرایشی بهداشتی که برای زیباسازی و جوانسازی پوست ساخته می‌شوند از ترکیبات موجود در روغن هسته انار برای ساخت محصولات خود بهره گرفته‌اند.

این روغن موجب از بین بردن اثرات پیری بر روی سطح پوست می‌شود. تاثیرات بازسازی روغن هسته انار سبب پیشگیری از بروز لکه و چروک بر اثر بالا رفتن سن خواهد شد. برای این منظور می‌توانید ماسکی از این روغن و پودر جو دوسر تهیه کرده و ۲۰ دقیقه روی پوست نگه دارید.

ترکیباتی پیش‌ساز برای هورمون استروژن موجود در روغن هسته انار، بسیار سازگار با بدن است. به این دلیل تعادلی برای هورمون در بدن ایجاد می‌کند. به همین علت برای بهبود بافت‌های پوست بسیار مورد کاربرد است.

این روغن آبرسان بسیار خوبی برای پوست است و باعث از بین رفتن التهابات و قرمزی‌های ایجاد شده در سطح پوست می‌شود. با استفاده از این روغن مواد مغذی به طور مستقیم به پوست رسانده می‌شوند و موجب تولد دوباره پوست خواهند شد.

۲. روغن هسته انار برای زیبایی و درخشندگی موها

کاربرد این روغن به شکل موضعی تاثیرات بسیار مطلوبی را به همراه دارد. از آن برای سلامت و زیبایی موها می‌توان بهره‌مند شد. در ادامه موارد کاربرد این روغن برای موها را بیان خواهیم کرد.

توسط پوسته پوسته شدن و شوره کف سر، فولیکول‌های مو مسدود می‌شوند. همین امر باعث می‌شود که اکسیژن به پوست سر نرسیده و به فولیکول‌ها آسیب برسد و رشد موها کم شود.

با استفاده از روغن هسته انار و ماساژ کف سر به کمک آن موجب انقباض رگ‌های خونی پوست و همینطور گردش خون بهتر در کف سر شوید. به همین دلایل رشد مو بهتر شده و از ریزش مو نیز جلوگیری می شود.

به دلیل وجود مواد آنتی باکتریایی در ترکیبات روغن هسته انار، باکتری‌هایی که در کف سر وجود دارند و موجب خارش کف سر می شوند، از بین خواهند رفت. خاصیت ضد خارشی این روغن از بروز بیماری‌هایی مانند اگزمای پوستی در کف سر و پسوریازیس پیشگیری می‌کند.

در صورت ابتلا به این دو عارضه پوستی، جهت درمان می‌توان از این روغن استفاده کرد و تاثیر چشمگیر آنرا دید. رفع التهابات و قرمزی کف سر، از دیگر خواص این روغن مفید است.

از این روغن فوق‌العاده برای نرم شدن موها می‌توان بهره‌مند شد. اسید لینولئیک موجود در ترکیبات آن سبب نرم شدن ساقه‌های مو و از بین بردن خشکی مو خواهد شد. این روغن یک نرم کننده مفید است که برای درخشان کردن و داشتن موهایی سالم بسیار مفید فایده است.

همانطور که اشاره شد، روغن هسته انار دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی است. به همین دلیل سبب ضد عفونی کردن پوست کف سر می‌شود.

وقتی فولیکول‌های مو از آلودگی و کثیفی پاکسازی شوند، از ریزش مو جلوگیری شده و موجب درمان ریزش مو، حتی ریزش موهای شدید خواهد شد. جریان خون توسط این روغن برای تحریک ریشه مو بسیار مفید است. به همین دلیل مو تغذیه شده و پرپشت می‌شود.

۳. پیشگیری از بروز پوکی استخوان

از این روغن می‌توان به عنوان اکسیری برای جلوگیری از پوکی استخوان بهره برد. فیتواستروژنیک موجود در ترکیبات این روغن سبب شده است تا سلامتی استخوان‌ها تضمین شده و به پیشگیری و درمان آن بپردازد.

۴. کاهش دهنده دردهای عضلانی

اسید پونیسیک موجود در ترکیبات روغن انار موجب کاهش دردهایی که برای عضلات بروز می‌دهد، خواهد شد. ماساژ عضلات به کمک این روغن می‌تواند تا مقدار زیادی از دردها را تسکین دهد.

در واقع به صورت یک مسکن قوی عمل می‌کند. از سویی دیگر این روغن سبب کاهش دردهای ناشی از ورم مفاصل و آرتروز می شود.

۵. روغن هسته انار برای کنترل سرطان

آهن، خواص آنتی اکسیدانی، ویتامین C و ویتامین A موجود در ترکیبات این روغن سبب شده است تا راهی برای مبارزه با سرطان باشد. مبارزه با سرطان‌هایی نظیر سرطان سینه، سرطان پروستات و سرطان ریه توسط این روغن امکان‌پذیر است.

برای پیشگیری از آسیب رسیدن به سلول‌های پوستی و پیشگیری از سرطان پوست نیز بسیار مفید است. نوشیدن چند قطره از این روغن غلیظ همراه با آبمیوه، موجب رسیدن این خواص برای این نوع بیماران و حتی سبب پیشگیری خواهد شد.

۶. تقویت سیستم ایمنی

ویتامین C برای حفظ سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار ضروری و مفید است. مصرف کردن متعادل و مداوم از روغن هسته انار، به همراه آب گرم یا آبمیوه سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و ۱۵ درصد ویتامین C مورد نیاز روزانه بدن را تامین می‌کند.

علاوه بر خاصیت‌های بسیاری که برای این روغن برشمرده شد، در صورت مصرف بی‌رویه و بدون ملاحظه ممکن است مشکلاتی بروز داده شود.

عوارض روغن هسته انار

با مصرف این روغن به صورت خوراکی ممکن است مشکلاتی برای معده، افت فشار خون، تداخلات دارویی، بیماری پوستی و بروز مشکلاتی در دوران بارداری ایجاد شود.

بهتر است مصرف این روغن برای دوران بارداری طبق صلاح‌دید پزشک و مقدار کنترل شده باشد. مصرف بیش از حد این روغن ممکن است در برخی افراد سبب بروز حساسیت‌های پوستی، واکنش‌های پوستی و تحریک شونده را در پی داشته باشد.

اسیدهای چرب موجود در هسته انار سبب کاهش فشار خون شده و برای بیماران مبتلا به فشار خون بسیار مفید واقع می‌شوند. اما ممکن است، سبب تداخل دارویی با داروهای کاهش دهنده فشار خون را داشته باشد که این موضوع ممکن است خطراتی را برای بیمار به همراه داشته باشد.

مصرف این روغن به صورت خوراکی بهتر است به مقدار کم و محدود باشد. زیرا ممکن است سبب بروز اسهال و مشکلات گوارشی دیگر شود.

نکات پایانی

در این متن به تاثیرات بسیار مفید روغن هسته انار پرداختیم. بهتر است این روغن را برای مصارف موضعی جایگزین مواد شیمیایی کنید. البته مصرف خوراکی آنرا باید طبق شرایط فیزیکی پیش گرفت تا از آسیب‌های احتمالی ناشی از آن دور ماند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید