۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 55396195

استان لرستان از زیباترین و باشکوه ترین شهرهای ایران است که شهر خرم آباد از توابع آن است که مراز تفریحی زیادی را درخود جای داده است که زیبایی وصف نشدنی این مراکز در میان طرفداران طبیعت شهره است

پارک جنگلی کوه مخملی

سلام نو-سرویس گردشگری:پارک جنگلی مخمل کوه با ۴۷۵ هکتار مساحت در شمال خرم آباد قرار دارد. صخره‌های مخمل کوه از گلسنگ پوشیده شده است و با آغاز فصل بارندگی، این گلسنگ‌های سیاه رنگ و آفتاب سوخته سبز رنگ می‌شوند. به همین دلیل این منطقه با نام مخمل کوه شهرت یافته است. پارک جنگلی مخمل کوه یکی از مقاصد محبوب و جاهای دیدنی خرم آباد است که در تمام طول سال میزبان گردشگران می‌شود. پیاده‌روی، پیک‌نیک و کوهنوردی از تفریحات جذاب این منطقه هستند. برخی از جاذبه‌های مخمل کوه شامل تنگه شبیخون و آبشار شبیخون می‌شود. این پارک در کیلومتر ۱۵ مسیر خرم‌ آباد به الشتر قرار دارد و مسیر دسترسی آن آسفالت است. همچنین این پارک دارای امکاناتی نظیر رستوران، کافه و آلاچیق است.

پارک جنگلی کوه مخملی

معرفی

شهر خرم آباد یکی از زیباترین پارک‌های جنگلی را دارد که هر ساله میزبان شمار کثیری از گردشگران و ‏ساکنین شهر است. پارک جنگلی مخمل‌کوه در دره تاریخی خایدآلوی خرم آباد و در قسمت انتهای شمالی ‏مخمل کوه واقع شده است. فاصله مخمل کوه تا خرم آباد حدودا 35 کیلومتر تخمین زده می‌شود و با دقایقی ‏رانندگی می‌توان به این منطقه زیبا رسید. گلسنگ‌های سیاه رنگی سطح تمام سنگ‌های این کوه را پوشانده‌اند، ‏در موقع بارش باران رنگ این گلسنگ‌ها سبز می‌شود و انگار مخملی سبز رنگ بر روی کوه کشیده‌اند. شاید به ‏همین دلیل است که آنرا مخمل کوه می‌نامند. ‏همانطور که از عکس مخمل کوه لرستان پیداست، درختان بلوط روییده در این منطقه نقش بسزایی در زیبایی ‏طبیعت آن ایفا می‌کنند. پارک جنگلی مخمل کوه با مساحت تقریبی 500 هکتار، در بخشی از دره خایدآلو ‏واقع شده است. این پارک به دلیل داشتن آب و هوایی کوهستانی و مناظر سرسبز و دلپذیر، مکان مناسبی ‏برای تفریح و گشت و گذار است.‏ به خصوص اگر اهل کوهنوردی هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما کوهنوردی در هفت حوض مخمل کوه لرستان را ‏تجربه کنید. در نزدیکی روستای پیرجد از توابع شهرستان خرم آباد، منطقه‌ای به نام هفت حوض قرار دارد که ‏درمسیر رودخانه‌ای جاری واقع شده است. از آنجایی که بارش باران باعث شکل‌گیری حوضچه‌های متعددی در ‏مسیر این رود گشته است، نام هفت حوض را برآن نهاده‌اند. مخمل کوه لرستان دارای پوشش جانوری بسیار ‏غنی است و این حوضچه‌ها آبشخور بسیار مناسبی برای حیوانات این منطقه محسوب می‌شوند. از دیگر جاذبه‌های مخمل کوه، تنگه شبیخون است که در انتهای شمالی مخمل کوه قرار دارد و به جاده خرم ‏آباد – الشتر می‌رسد. آبشار زیبای شبیخون در این تنگه، از میان سنگ‌های سبز مخملی به پایین می‌ریزد و ‏منظره چشم‌نوازی را بوجود می‌آورد. به دلیل استقبال زیاد مردم از این طبیعت بکر و خرم، تسهیلاتی نظیر ‏آلاچیق، رستوران وکافه‌های متعددی، جهت اسکان و رفاه مسافرین در نظر گرفته شده است.‏

پارک جنگلی کوه مخملی

امکانات

همان طور که می دانید در پارک های معمولی و پارک های جنگلی امکاناتی را برای رفاه و آسایش مسافران فراهم می کنند و این پارک هم امکانات بسیار زیادی دارد که این امکانات شامل زمین بازی برای کودکان و بزرگسالان، سرویس بهداشتی، مسجد، پارکینگ، رستوران های محلی و قهوه خانه های سنتی می شود.

مسیر ها

در دامنه این پارک از دو طرف دو تنگه وجود دارد و تنگه جنوبی به جاده بروجرد، خرم‌ آباد می‌ رسد و تنگه شمالی به جاده خرم‌ آباد، الشتر تمام می‌ شود. تنگه شمالی از نظر استراتژیک یک تنگه بسیار مهم می باشد که با نام تنگه شبیخون معرفی می‌ شود. هم چنین برای رفتن به این پارک باید در مرحله اول به میدان 22 بهمن بروید و این مسیر را تا آخر بلوار ولی‌ عصر طی کنید تا به الشتر برسید. جاده الشتر خرم‌ آباد را دنبال کنید تا کوه‌ های این پارک را مشاهده کنید.

پارک جنگلی کوه مخملی

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید