لارستان یکی از شهرهای بسیار زیبای ایران می‌باشد که در فارس واقع شده است. یکی از زیبایی‌این این شهر قلعه همایون می‌باشد که قدمت آن به دوران پس از اسلام بازمی‌گردد.

قلعه‌ای بازمانده از دوران پس از اسلام

سلام نو - سرویس گردشگری: قلعه گراش یا همایون دژ از دیدنی‌های گراش در استان فارس به‌شمار می‌رود. این اثر تاریخی که به دوران پس اسلام تعلق دارد، در تاریخ ۲ آبان ۱۳۸۲ با شماره‌ی ثبت ۱۰۵۰۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و به‌عنوان یکی از جاذبه های گردشگری لار، موردتوجه گردشگران است.

قلعه‌ای بازمانده از دوران پس از اسلام

قدمت قلعه

اولین اسنادی که پس از اسلام از این شهر صحبت کرده است مربوط به دوران سوم هجری می شود. یکی از مهم‌ترین اتفاقات تاریخ گراش، ظهور شیخ دانیال در این شهر و سفر او به خنج است. شیخ دانیال با پایه‌گذاری سلسهٔ مشایخ دانیالی در خنج تأثیر زیادی بر سرنوشت لارستان و بنادر و جزایر خلیج فارس می‌گذارد. گراش نیز به عنوان زادگاه وی، محل استقرار مشایخ و بزرگان صوفیه دانیالی می‌گردد. خانقاه شیخ دانیال در قرن هفتم به قدری مشهور بوده که یکی از چهار رکن دراویش جنوب ایران محسوب می‌شده‌است.

قلعه‌ای بازمانده از دوران پس از اسلام

معماری قلعه همایون ‌دژ

امروزه از این قلعه تنها بخش هایی به صورت مخروبه باقی مانده است ولی گفته می شود که این بنا زمانی در سه بخش تقسیم بندی می شد که هر بخش مربوط به اجتماعی خاص از مردم بود. بخش ‌اول محل سکونت مردم عادی گراش بود و بخش دوم، محل تفنگچیان و محافظین قلعه و قسمت سوم آن محل سکونت حاکم گراش و خانواده‌اش به شمار می رفت. این قلعه همچنین دارای آب‌انبار، مسجد، حمام، عمارت عالیه، مأمن و پناهگاه مردم لارستان بوده است. در سمت شمالی آن خانه‌ای بزرگ با دو برج دیده‌ بانی در قسمت شمالی و اطاق های آینه کاری در قسمت شرقی بنا قرار داشت که به حاکم وقت متعلق بود و به نارنج قلعه شهرت داشت و در سمت جنوبی بالای در ورودی، برجی بنام «برج بارگاه» نیز دیده می شد.

قلعه‌ای بازمانده از دوران پس از اسلام

نحوه دسترسی به قلعه

این بنا در مرکز شهر و بر کوهی بلند قرار دارد بنابراین یافتن آ کار چندان سختی نیست، همچنین برای اینکه به آن برسید می توانید از خودروهای حمل و نقل عمومی بهره ببرید و اگر تمایل به این کار ندارید می توانید با خودروی شخصی به آنجا بروید ولی این نکته را در نظر داشته باشید که با خودرو نمی توانید بالای کوه بروید و باید در پایین آن را پارک کنید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید