استان فارس جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از جاذبه‌های زیبای این شهر قلعه اژدها پیکر می‌باشد که در دل لار واقع شده است و در کنار آرامگاه مادر نادرشاه افشار قرار دارد.

قلعه‌ای طلسم شده در لارستان

سلام نو - سرویس گردشگری: قلعه اژدهاپیکر روی تپه‌ای در شمال شهرستان لار واقع شده است. قدمت بنا که به دلیل استحکامات قوی در قدیم طلسم کیانی نامیده می‌شد، به دوره ساسانی بازمی‌گردد. این قلعه در کنار آرامگاه مادر نادرشاه مجموعه‌ای تاریخی را شکل می‌دهند که از جاذبه‌های گردشگری لار به‌شمار می‌رود. همچنین در بالای تپه مذکور چاهی حفر شده است که به دولاب شهرت دارد و مردم محلی افسانه‌های زیادی پیرامون آن نقل می‌کنند. قلعه اژدهاپیکر از جمله جاهای دیدنی لار به حساب می‌آید که با سه بخش دیوار سنگی محاطی، قلعه بالایی و میانی، تا حدود یک قرن پیش مسکونی بوده است.

قلعه‌ای طلسم شده در لارستان

علت نام‌گذاری

برخی علت نامگذاری این قلعه به به اژدها پیکر را شباهت ظاهری ساختمان قلعه به اژدها می دانند. قلعه دارای سه لایه به نام های دیواره حفاظتی سنگی با برج و باروهای پرشمار، قلعه بالایی و قلعه میانی بوده است. در دوره پهلوی قلعه بارها به دستور رضا شاه بمباران می شود و بخش های دیواره سنگی و قلعه میانی از بین رفته و تنها بخش هایی از قلعه بالایی باقی می ماند. از دیگر جاذبه های نزدیک به قلعه وجود بنایی خشتی و چهارگوش با یک گنبد ساده است که به مقبره مادر نادر شاه مشهور شده است. مردم لار برای در امان ماندن از پرداخت خراج به نادر شاه به یاد مادر وی یک مقبره می سازند که مورد التفات نادر شاه قرار بگیرند. این بنا نیز در کنار آثار قلعه اژدها پیکر از دیدنی های جذاب شهر لار است.

قلعه‌ای طلسم شده در لارستان

معماری قلعه

این قلعه بر بلندای تپه ای در ضلع شمالی قرار داشته و بر روی تپه ای دیگر در نزدیکی این قلعه قلعه تاریخی قدمگاه قرار داشته است. ما بین این قلعه با سنگ و ساروج طاق هایی ساخته شده بوده اما در زلزله مهیب شهر لار این طاق ها از بین می رود گرچه هنوز هم آثار پایه های این طاق ها در برخی مکان ها مشهود است. بر اساس بررسی های صورت گرفته به نظر می رسد منظور از این طاق در واقع یک پل سنگی در دامنه کوه است که هنوز هم آثاری از آن برجای مانده و متعلق به دوره ساسانیان بوده است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید