محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان، درباره جزئیات پیام چند روز پیش آمریکا به ایران توضیحاتی دادند.

جزییات پیام آمریکا به ایران برای مذاکره چه بود؟

به گزارش سلام نو به نقل از همشهری آنلاین، رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به پیام چندی پیش آمریکا به ایران برای مذاکره گفت : آمریکایی ها سه یا چهار روز پیش نیز مجددا پیامی به ایران منتقل کردند که آماده ادامه گفت وگوها هستند.

محمد اسلامی افزود: این در حالی است که حدود یک ماه پیش آمریکایی‌ها گفتند که موضوع گفت و گو با ایران و مذاکرات هسته‌ای دیگر در دستور کار ما نیست.

اسلامی در چرایی این درخواست های آمریکا از ایران تصریح کرد: آنان چون به توطئه‌ای که در ایران برنامه‌ریزی کرده بودند، دل خوش کردند چنین پیام هایی را فرستادند.

امیرعبداللهیان وزیر خارجه نیز در این زمینه گفت: اکنون در گام‌های پایانی توافق هستیم و از فرصت دیپلماسی هم در نیویورک استفاده کردیم و آقای رابرت مالی به نیویورک آمد و با واسطه آقای انریکه مورا، آقای باقری و مورا دو نشست برگزار کردند و پیام‌ها بسرعت مبادله شد و اروپا نقش مهمی را ایفا کرد.

ادعای آژانس بین‌المللی انرژی درباره سه مکان مشکوک به وجود اورانیوم در ایران

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اطلاع دارید که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا دارد که سه مکان مشکوک به وجود اورانیوم در ایران مشاهده شده و رئیس سازمان انرژی اتمی در سفری که اخیراً به وین داشتند با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به توافق رسیدند و به صراحت به سه کشور اروپایی اعلام کردیم که حاضر نیستیم توافقی را مورد تأیید قرار دهیم درحالی که چند پرونده اتهامی بی‌اساس در ایران باز بماند.

وی افزود: امیدوارم در قالب نقشه توافق شده بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی در مسیر فنی به اتهامات پاسخ دهیم و بدون انحراف از سوی آژانس، به سؤالات پاسخ داده می‌شود.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: همچنین با طرف امریکایی توافق کردیم که زندانیان سیاسی را تبادل کنیم و امریکایی‌ها کشور ثالثی را تعیین کردند و ایران در گام نخست و در اقدامی انسانی، یک زندانی را که جرم اصلی او جاسوسی بود و بخشی از دوره زندان خود را در ایران سپری کرده بود، از طریق عمان تبادل کرد.

وی گفت: طرف امریکایی در چند روز گذشته تلاش کرد با پیام‌های دیپلماتیک فرصت توافق را حفظ کند و در برخی جاها هم به دنبال ایجاد آشوب و ترور در ایران بود.

وزیر امور خارجه تصریح کرد:‌ برای رسیدن به توافق خوب و پایدار آمادگی داریم و تلاش‌ها جریان دارد و برای حل نهایی مشکل با آژانس البته از نظر فنی و تبادل زندانیان هم گفت‌وگو داریم، اما از امریکا می‌خواهیم دست از رفتار ریاکارانه بردارد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید