۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳
کد خبر: 55395987

جهرم یکی از شهرهای بسیار زیبای ایران است که زیبایی‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این شهر غار شفق می‌باشد که غاری آهکی و تونلی و طبقاتی می‌باشد.

غار طبقاتی ایران در جهرم

سلام نو - سرویس گردشگری: غار شفق در ۱۴۰ کیلومتری شرق شیراز، در شهرستان جهرم بخش سیمکان در ۷۵ کیلومتری جهرم و دقیقا روبروی روستای کوشکسار قرار گرفته است. غار شفق غاری آهکی و از غارهای تونلی و طبقاتی است که به‌عنوان یکی از جاذبه های گردشگری جهرم شناخته می‌شود. این غار دارای استلاگمیت و استلاکتیت‌های منحصر به فردی است. این غار، سه دهانه دارد و درون آن مانند سالنی است که گنجایش صدها نفر انسان را دارد. دهانه ورودی این غار در ارتفاع ۲۰۰ متری از کف دره قرار دارد و نام این دره که غار در آن قرار گرفته است تنگ تیهو است و این بخاطر تیهوهای فراوانی است که در این تنگه قرار دارد.

غار طبقاتی ایران در جهرم

سرگذشت غار

این غار در دهه چهل شمسی توسط کوهنوردان فارس کشف شد. از لحاظ غار سنگها این غار غنی نمی باشد. رطوبت داخل غار نیز نسبتا بالاست.غار شفق دارای آب فراوان، چاه‌های متعدد و استالاگمیت و استالاکتیت‌های بی شماری است و یکی از بزرگترین و زیباترین غارهای ایران به شمار می‌رود. دهانه ورودی این غار در ارتفاع ۲۰۰ متری از کف دره قرار دارد ونام این دره که غار در آن قرار گرفته است تنگ تیهو می باشد واین بخاطر تیهوهای فراوانی است که در این تنگه قرار دارد.

معماری غار

ورودی غار دوطبقه ودر حدود ۸متر ارتفاع دارد و در حدود ۵۰درصد رطوبت دارد و دارای خفاشهای بیشماری است که در غار در حال پرواز هستند که گاهی اندازه آنها به اندازه یک مرغ خانگی است وحشرات زیادی نیز در آن وجود دارد . جانداران درون غار شامل خفاش، عنکبوت، سوسک و هزار پا هستند.
پس از وارد شدن به غار وطی یک مسیر ۵۰متری به یک تالار بزرگ میرسیم که در حدود ۵۰ در ۴۰ متر است که به ۲ راه ختم میشود، راه سمت راست که درحدود ۲۰۰ متر است و دارای ۲ چاله ۳٫۵ متری است که بین این دو چاله دالانی بسیار زیبا از قندیلها تشکیل شده است و دارای آب می باشد. وجود سفال‌های شکستة الوان در غار شفق نشان می‌دهد که این مکان در گذشته به عنوان سکونت‌گاه انسان مورد استفاده قرار می‌گرفته است.نزدیکترین روستا به غار شفق روستای دوزه است.

غار طبقاتی ایران در جهرم

نحوه دسترسی

پس از حرکت به سمت منطقه سیمکان و بعد از رسیدن به روستای دوزه حدود ۱ کیلومتر مسیر آسفالت را باید ادامه دهید که به فرعی خاکی قبل از روستای کوشکسار برسید.از آنجا مسیر خاکی را به سمت تنگ تیهو ادامه می دهید تا اول تنگ (در کنار جاده خاکی خط تیر های برق است).
از آنجا پیاده به درون تنگ باید رفت که در سمت چپ چشمه قرار دارد. اگر از همان جا در سمت راست بالا بروید به دهانه غار میرسید. دهانه غار از چشمه پیداست.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید