جهرم یکی از شهرهای بسایر زیبای استان فارس است که زیبایی‌های بسیار ی را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این شهر غار سنگ شکن می‌باشد که توسط پادشاه پنجم هخامنشیان، اردشیر اول ساخته شده است.

غاری ساخته دست پادشاه پنجم هخامنشیان

سلام نو - سرویس گردشگری: غار سنگ شکن در سه کیلومتری مرکز شهرستان جهرم قرار گرفته است. جهرم از شهرهای بسیاری قدیمی و تاریخی ایران محسوب می‌شود که در متن‌های قدیمی همچون شاهنامه، به دفعات در دوره ساسانیان از آن نام برده شده است. برخی بر این باورند که شکل‌گیری این شهر به چهار سده قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد و توسط پادشاه پنجم هخامنشیان، اردشیر اول ساخته شده است. غار سنگ شکن از جاهای دیدنی جهرم و از جمله آثار تاریخی ارزشمند آن محسوب می‌شود.

غار سنگ اشکن جهرم به دوره صفویه تعلق دارد که با صد ستون همچون تالاری طبیعی و زیبا از گذشته به یادگار مانده است. این غار که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، بزرگ‌ترین غار مصنوعی و دست‌ساز جهان محسوب می‌شود.

غاری ساخته دست پادشاه پنجم هخامنشیان

این کوه که دارای سنگ های نرم آهکی و دولومیتی است برای سالیان دراز مامن سنگ شکنان بسیاری بوده است و سنگ های برداشت شده از آن که کاملا نرم بوده و خاصیت شکل پذیری داشته و در امور تزئینی به کار می رفته است در مکان های تاریخی متعددی همچون مسجد عتیق شیراز، باغ ارم، حرم شاهچراغ، ژاندارمری لارستان، بیمارستان نمازی و ... استفاده شده است. بنابر اقوال برداشت سنگ از دل این کوه به دوران صفویه باز می گردد. در آن زمان سنگ شکنان هر کدام یک دهنه از کوه یا به عبارتی یک مسیر را پیش رو می گرفتند و در دل کوه به جلو پیش می رفتند گاهی برای انکه سقف کوه ریزش نکند در مکان هایی بخش هایی از سنگ ها را باقی می گذاشتند که امروزه به صورت ستون باقی مانده است. برای جلوگیری بر تاریکی درون غار نیز در دل کوه تاقچه هایی حفر کرده و چراغ هایی را برای روشنایی با خود به درون دالان می بردند.

غاری ساخته دست پادشاه پنجم هخامنشیان

نحوه دسترسی

برای بازدید از این غار تاریخی کافی است خود را به شهر جهرم برسانید. وجود فرودگاه در جهرم می‌تواندبه برنامه‌ریزی آسان‌تر برای سفر کمک کند. این فرودگاه یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های ایران محسوب می‌شود که در سال ۱۳۴۸ تاسیس شده است. در حال حاضر، با توجه به محدودیت‌های این فرودگاه و باند کوتاه پرواز به‌جز تهران امکان پرواز به سایر نقاط وجود ندارد. پس اگر مبدا سفر خود را تهران قرار دهید می‌توانید پرواز مستقیم به جهرم داشته باشید. فرودگاه جهرم در فاصله ۱۰ کیلومتری آن شهر و ۱۳ کیلومتری غار سنگ شکن (۲۰ دقیقه) قرار دارد.

از هر کجای ایران که سفر خود را آغاز کنید، سفر هوایی به شیراز یکی دیگر از گزینه‌های پیش رو است. شاید هزینه‌های سفر کمی بالا برود؛ اما در سریع‌ترین زمان ممکن به مقصد خواهید رسید. از فرودگاه شیراز در حدود ۱۷۷ کیلومتر (دو ساعت و ۱۷ دقیقه) تا جهرم راه خواهید داشت. باید فاصله شیراز تا جهرم را با سواری طی کنید. طی این مسافت در حدود دو ساعت و نیم زمان می‌برد.

اگر می‌خواهید با قطار به شیراز سفر کنید؛ می‌توانید سفر خود را از شهرهای کرمان، اهواز، تبریز، قم، اصفهان، مشهد یا تهران آغاز کنید که مسیر ریلی دارند. فراموش نکنید که این قطارها در شهرهای دیگری نیز بین راه توقف خواهند کرد. فقط کافی است مسیر دقیق حرکت قطار و توقف‌ها را چک کنید تا بهترین مبدا را انتخاب کنید. ایستگاه قطار شیراز ۲۱۲ کیلومتر (دو ساعت و ۱۲ دقیقه) با شهر جهرم فاصله دارد.

غاری ساخته دست پادشاه پنجم هخامنشیان

بهترین زمان بازدید از غار سنگ شکن

غار سنگ شکن جهرم به واسطه فضای سرپوشیده و داشتن دالان‌های متعدد که باد در آن‌ها به‌خوبی جریان پیدا می‌کند، هوای مطبوع و خنکی دارد. این موضوع یکی از دلایل جذب گردشگران در فصل‌های گرمی همچون تابستان است. ناگفته نماند در زمستان هم فضای داخلی غار سنگ شکنان جهرم نسبت به محیط بیرون گرم‌تر است.

درمجموع، جهرم آب‌وهوای گرم و خشک دارد و دمای آن در فصل‌های گرم می‌تواند به ۴۵ درجه و در زمستان به منفی پنج درجه سانتی‌گراد برسد. به‌طور معمول این شهر متوسط دمای ۲۰ درجه سانتی‌گراد را تجربه می‌کند. با توجه به شرایط آب‌وهوایی کویری جهرم، بهترین زمان سفر به این شهر در فصل‌های پاییز و زمستان است؛ هرچند که در تابستان با توجه به قیمت پایین‌تر بلیط هواپیما می‌توانید سفری ارزان‌تر پیش‌رو داشته باشید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید