جهرم یکی از شهرهای بسیار زیبای فارس می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. این آتشکده بنایی است که از دوران ساسانیان به یادگار مانده است.

بنایی باستانی و یادگاری از ساسانیان در جهرم

سلام نو - سرویس گردشگری: قدمگاه جهرم یکی از جاذبه‌ های گردشگری جهرم است که به گونه‌ای بر فراز تپه‌ای در جنوب شهر جهرم قرار گرفته که چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. برطبق کاوش‌های باستانی و به گفته محققان این بنا متعلق به دوران ساسانیان است که در سال‌های اخیر توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، مرمت و بازسازی شده است.

بنایی باستانی و یادگاری ساسانیان در جهرم

معماری آتشکده

این آتشکده بنایی است که شبیه شبستانهای مسجد است و طاق هایی رو به سمت شمال دارد ,در وسط و پشت طاق‌ها محوطه‌های سر پوشیده قرار دارد و در همین قسمت روی قلعه سنگی نقشهایی حجاری شده و در نتیجه نام قدمگاه را به کلیه‌ی این ساختمان داده است . در بالای درگاه یکی از اطاقهای شرقی در داخل بنا سنگی نصب شده و شعر هایی از حکیم سرائی شاعر معروف جهرم بر روی آن نوشته شده است .

بنایی باستانی و یادگاری ساسانیان در جهرم

در این شعرها از این ساختمان تحت عنوان آتشکده نام برده شده است. بر اساس تحقیقاتی که اداره‌ی باستان شناسی انجام داده مشخص شده که این بنا آتشکده نبوده و جزء بناهای بعد از اسلام است. هرچند این بنا از بناهای اسلامی است ولی طبق شواهد موجود احتمال می‌رود قبل از اسلام در این نقطه آتشکده وجود داشته و بعداً به صورت فعلی درآمده است . چون این ساختمان شبیه آتشکده است و از قدیم به عنوان آتشکده معروف بوده می‌توان نتیجه گرفت که این بنا آتشکده بوده و با ظهور اسلام نظیر هزاران بنای دیگر تغییر شکل داده و صورت اسلامی به خود گرفته است .

کد خبرنگار: ۲۵
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید