در این مطلب به بررسی نحوه تشخیص هندوانه شیرین و رسیده با چند ترفنده ساده و کاربردی پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

چگونه هندوانه شیرین و رسیده را تشخیص بدهیم؟ + انتخاب هندوانه شب یلدا

به گزارش سلام نو، احتمالا بارها و بارها برایتان پیش آمده که هندوانه ای که خریده اید قرمز یا شیرین نباشد؛ اما بعضی از افراد به راحتی هندوانه ی سالم و رسیده را تشخیص می هند. اما این افراد چگونه تشخیص می دهند؟

هندوانه‌ای که به خوبی و در مقابل نور آفتاب رسیده باشد، طعم بسیار لذیذتری دارد. یک هندوانه برای اینکه از نهال به یک هندوانه کاملاً رسیده تبدیل شود، به حدود ۸۰ روز زمان نیاز دارد. این میوه لذیذ و آب‌دار با قرار گرفتن در معرض آفتاب تغییر رنگ می‌دهد و خطوط تیره و روشنی روی آن پدیدار می‌شود. زمانی که هندوانه کاملاً می‌رسد تنها با بلند کردن از روی زمین به راحتی متوجه وزن سنگین آن خواهید شد.

شکم هندوانه دقیقاً همان جایی است که در تمام طول رشد هندوانه روی زمین قرار می‌گیرد. در این محل از هندوانه لکه‌هایی دیده می‌شود. اگر لکه روی هندوانه مایل به زرد باشد، یعنی هندوانه کاملاً رسیده است. در واقع هر چقدر این بخش از هندوانه زرد تیره‌تری باشد، یعنی بهتر رسیده است. سفید بودن این لکه نشانه نارس بودن هندوانه است.

طرز تشخیص هندوانه رسیده با ضربه زدن به روی آن برای خیلی از افراد بسیار راحت است. تنها لازم است با پشت انگشتانتان چند ضربه به وسط هندوانه وارد کنید. گوشتان را به هندوانه نزدیک کنید و به صدا گوش دهید. هندوانه رسیده صدای تو خالی بودن و بم دارد. اما هندوانه نارس صدای توپر و محکمی دارد.

طرز تشخیص هندوانه رسیده با بو کردن آن یکی دیگر از راهکارهای ساده است. برای این کار بهتر است هندوانه‌هایی را انتخاب کنید که در کنار خربزه یا میوه‌های دیگر قرار ندارند. به این ترتیب راحت‌تر متوجه بوی اصلی هندوانه می‌شوید. هندوانه رسیده باید کمی بوی شیرینی داشته باشد.

برای اینکه مطمئن شوید هندوانه‌ای که انتخاب می‌کنید، شیرین و رسیده است، کنار هندوانه را کمی فشار دهید. هندوانه رسیده معمولاً مثل سنگ سخت نیست. از طرف دیگر هندوانه‌ای که انتخاب می‌کنید نباید نرم باشد. به سراغ هندوانه‌هایی بروید که با فشار انگشتتان تنها کمی نرم‌تر از سنگ به نظر می‌رسند.

اگر طرز تشخیص هندوانه رسیده برای شما سخت است، بهتر است این روش را نیز امتحان کنید. هندوانه‌هایی با ظاهر یکسان را در دست بگیرید و وزن کنید. هندوانه‌ای که سنگین‌تر است، معمولاً رسیده‌تر و آبدارتر است. معمولاً هندوانه هر چقدر بهتر برسد، آبدارتر می‌شود. بنابراین وزن آن نیز بیشتر خواهد شد. از همین انتخاب یک هندوانه با وزن بیشتر نسبت به سایر هندوانه‌های هم اندازه، نشان دهنده رسیده بودن هندوانه است.

در قسمت انتهای برخی از هندوانه‌ها یک ساقه کوتاه وجود دارد. زمانی که هندوانه به خوبی رسیده باشد، این ساقه کمی خشک و قهوه ای رنگ می‌شود. اما این موضوع زمانی صادق است که شما مطمئن هستید هندوانه به تازگی چیده شده است.

زمانی که مدت زیادی از چیدن هندوانه گذشته باشد هم این ساقه قهوه‌ای و خشک می‌شود. بنابراین بهتر است همه گزینه‌های دیگر را برای تشخیص هندوانه رسیده به کار بگیرید و بعد به سراغ هندوانه‌هایی بروید که ساقه آن‌ها تیره و خشک اما جوان به نظر می‌رسد. از این روش می‌توانید هندوانه‌ای را انتخاب کنید که تازه چیده شده است و کاملاً شیرین و رسیده است.

شاید در نگاه اول یک هندوانه براق جذاب‌تر از یک هندوانه مات به نظر برسد. اما باید بدانید که براق بودن پوست هندوانه به معنای نرسیده بودن آن است. برای تشخیص هندوانه خوب باید به دنبال هندوانه‌هایی با پوست مات باشید.

یک روش دیگر تشخیص هندوانه شیرین و قرمز، تیره بودن خطوط هندوانه در کنار لکه‌های تیره و خش‌های روی پوست هندوانه است. این خطوط نشان دهنده این هستند که هندوانه به خوبی رسیده است. هر چقدر این خطوط تیره‌تر باشند و خش‌های بیشتری روی هندوانه باشد، آن هندوانه شیرین‌تر و رسیده‌تر است. در واقع یکدست بودن رنگ پوست هندوانه و کم رنگ بودن خطوط آن نشان دهنده این است که آن هندوانه به خوبی نرسیده است.

به طور معمول هندوانه‌های بزرگ و بیضی‌نر هستند و هندوانه‌های کوچک و گرد ماده هستند. برای تشخیص هندوانه نر و ماده کافی است به ظاهز آن‌ها توجه کنید. اگر به دنبال هندوانه شیرین هستید، بهتر است یک هندوانه گرد و کوچک ماده را انتخاب کنید. هندوانه‌های نر بیشتر آبدار هستند و شیرینی کمتری دارند.

«هندوانه سفید» نوعی هندوانه است که معمولاً به صورت تک رنگ است و رنگ آن از سبز تا سفید متغیر است. در طرز تشخیص هندوانه رسیده شما باید به دنبال هندوانه‌های سفید باشید. در این نوع هندوانه هر چقدر رنگ پوست آن روشن‌تر باشد، هندوانه شیرین‌تر و آبدارتر خواهد بود. معمولاً هندوانه های سبز پر رنگ کم شیرین هستند و به اندازه ترد نیستند. این هندوانه‌ها معمولاً تخمه‌های خوبی دارند که برای بو دان بسیار مناسب است.

معمولاً هندوانه‌هایی که شکل نامتقارنی دارند و دارای تورفتگی و برآمدگی هستند، آفتاب یکنواخت و آبیاری مناسبی دریافت نکرده‌اند. بنابراین بهتر است به سراغ هندوانه‌هایی بروید که کاملاً متقارن و متناسب به نظر می‌رسند.

هندوانه بدون هسته خریداری نکنید زیرا به صورت ژنتیکی دستکاری شده است .

پوست هندوانه باید کاملا سفت و محکم باشد .

هندوانه چیده شده را ۳ تا ۴ هفته میتوان نگه داشت .

هندوانه قاچ شده ۲ تا ۳ روز ماندگاری دارد .

برای نگهداری هندوانه کامل باید آن را در هوای سرد یا داخل یخچال قرار دهید. با این روش می‌توانید هندوانه را تا بیشتر از یک هفته نگه دارید. برای نگهداری هندوانه برش خورده بهتر است حداکثر تا ۴ روز آن را مصرف کنید.

زیرا بافت هندوانه بعد از قرار گرفتن در معرض هوا تغییر می‌کند و تردی و انسجام خود را از دست می‌دهد. هیچگاه به پوست هندوانه ضربه وارد نکنید. این کار موجب ایجاد کوفتگی و نرم شدن هندوانه می‌شود. توجه داشته باشید که قرار دادن هندوانه در دمای کمتر از ۴ درجه سانتیگراد موجب آسیب دیدن به بافت آن و نرم شدن هندوانه می‌شود.

تشخیص هندوانه نر و ماده: اگر علاقه داشته باشید که نوع هندوانه را تشخیص دهید به این نکته توجه داشته باشید که هندوانه های نر، بزرگ تر، کشیده تر و آبکی تر هستند، اما هندوانه ی ماده، گرد تر و شیرین تر می باشد. (به شکل زیر دقت کنید).

در این نوشته شما را با روش های تشخیص هندوانه شیرین و رسیده از روی چند نشانه ی ساده آشنا کردیم که عبارت بودند از:

اگر تا به حال در مورد هندوانه های تقلبی چیزی نشنیده‌اید باید بگوییم که باید بیشتر در انتخاب یک هندوانه خوب دقت کنید. این روزها هندوانه‌های کوچکی وارد بازار شده‌اند که بسیار شیرین و قرمز هستند. اما برخی افراد برای این کار از شیرین کننده‌ها و رنگ‌های غیرمجاز استفاده می‌کنند.

خوردن این هندوانه ها موجب ایجاد مسمومیت و مشکلات گوارشی می‌شود. بهتر است حتماً در زمان خرید هندوانه به نشانه‌های مختلفی که در این مقاله گفته شد توجه کنید. گاهی اوقات علت شیرین بودن هندوانه‌ای که به ظاهر نرسیده و کال به نظر می‌رسد، دقیقاً همین موضوع است. اگر هندوانه شما بیش از اندازه قرمز یا شیرین است، ممکن است یک هندوانه تقلبی باشد و خوردن آن شما را راهی بیمارستان کند.

هندوانه های آسیب دیده یا خراب ممکن است برای خوردن مضر باشند.

روش های زیر ممکن است به شما کمک کند تا یک هندوانه ی خراب را شناسایی کنید :

همانطور که به ترکیبات مفید موجود در هندوانه اشاره کردیم، باید بدانیم که خواص این میوه چه مواردی هستند. خرید هندوانه خوب و استفاده از آن، خواص زیر را برای ما خواهد داشت:

از دیگر ویتامین‌های موجود در هنداوانه، ویتامین B است که در فرآیند تولید انرژی نقش بسیار مهمی دارد. کالری کم و انرژی زیاد این میوه، به بالا بذن سطح انرژی در بدن شما کمک زیادی می‌کند. می‌توانید این میوه خوشمزه را به روش‌های مختلف، میل کنید. برای مثال، تهیه بستنی یخی هندوانه‌ای، اسموتی، نوشیدنی خنک و ساده، همگی کمک می‌کنند تا از مصرف این میوه نهایت لذت را ببرید.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید