شیراز یکی از شهرهای بسیار زیبای ایران است که جاذبه‌های فراوانی را در خود جای داده است. آتشکده فراشبند یکی از زیبایی‌های این شهر است که از دوران ساسانیان بازمانده است.

آتشکده‌ای بازمانده از ساسانیان در فراشبند

سلام نو - سرویس گردشگری: آتشکده فراشبند مربوط به دوره ساسانیان است و در شهرستان فراشبند در استان فارس واقع شده است. این آتشکده ساسانی به صورت چهارطاقی کوچک ساخته شده و همانندی بسیاری با آتشکده کازرون دارد. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۸۸ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.

این آتشکده که همانند چهارطاقی هایی سرمشهد کازرون است، از از مصالح سنگ، گچ و ساروج ساخته شده است. این بنا به گفته آندره گدارفرانسوی که در زمان قاجاریه از آن دیدن نموده شباهت زیادی به قصر بهرام گور در سروستان دارد و ممکن است که قصر زمستانی وی بوده باشد، چون در منطقه سرمشهد در جنوب غربی فراشبند نقش زیبایی بر قسمتی از کوه حک شده که تاجی میان دو شیر قرار دارد و بهرام گور آنرا گرفته است که این داستان در تاریخ نیز آمده است، تل بزرگی نیز در نزدیکی بنای چهار طاق است که در آن ایام قلعه بوده است. این آتشکده یکی از پنج آتشکده ای است که بوسیله مهر نرسی در منطقه کازرون و فراشبند ساخته شد.

آتشکده‌ای بازمانده از ساسانیان در فراشبند

معماری بنا

بنا دارای گنبدی بیضی شکل است که به وسیله فیل گوش هایی بر روی چهارپایه واقع شده است. همچنین پیرامون بنا دهلیزها و حفره هایی وجود دارد. این آتشکده که همانند چهارطاقی هایی سرمشهد کازرون است، از از مصالح سنگ، گچ و ساروج ساخته شده است. این بنا به گفته آندره گدارفرانسوی که در زمان قاجاریه از آن دیدن نموده شباهت زیادی به قصر بهرام گور در سروستان دارد و ممکن است که قصر زمستانی وی بوده باشد، چون در منطقه سرمشهد در جنوب غربی فراشبند نقش زیبایی بر قسمتی از کوه حک شده که تاجی میان دو شیر قرار دارد و بهرام گور آنرا گرفته است که این داستان در تاریخ نیز آمده است، تل بزرگی نیز در نزدیکی بنای چهار طاق است که در آن ایام قلعه بوده است. این آتشکده یکی از پنج آتشکده ای است که بوسیله مهر نرسی در منطقه کازرون و فراشبند ساخته شد.

آتشکده‌ای بازمانده از ساسانیان در فراشبند

نحوه دسترسی به آتشکده فراشبند

آتشکده فراشبند در سمت چپ کیلومتر ۱۲ جاده فراشبند-فیروز آباد به کازرون واقع شده است.

موقعیت مکانی

آتشکده فراشبند در سمت چپ کیلومتر ۱۲ جاده فراشبند-فیروز آباد به کازرون واقع شده است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید