شیراز یکی از استان‌های بسیار زیبای ایران است که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از جاذبه‌های بسیار زیبای این شهر پارک ملی می‌باشد که در بختگان واقع شده است.

بختگان ؛ ایده‌ترین پارک ایران در شیراز

سلام نو - سرویس گردشگری: پارک ملی بختگان شیراز یکی از بزرگترین مناطق حفاظت شده در کشورمان می باشد که بخاطر داشتن شرایط ایده آل زیست محیطی، گونه های مختلف جانوری را در خود حفظ کرده و یکی از منحصر به فردترین جاذبه های طبیعی این شهر محسوب میشود. وجود دو دریاچه بزرگ ایران و گونه های بی نظیری از حیواناتی همچون پلنگ در پارک ملی بختگان، باعث شهرت آن در تمام دنیا شده است که در ادامه اطلاعات بیشتری درباره ی این پارک ارائه خواهیم داد.

موقعیت جغرافیایی

پارک ملی بختگان با وسعت ۳۷۲ هزار و ۱۷۵ هکتار و پناهگاه حیات وحش بختگان با ۵۷۱ هزار و ۱۵۵ هکتار از منحصر به فردترین پناهگاه های حیات وحش کشورمان هستند که دو تا از دریاچه های بزرگ کشورمان را در خود جای داده اند. این منطقه در ۷۰ کیلومتری غرب شهرستان نی ریز فارس و در موقعیت جغرافیایی بین ۱۲ و ۵۴ تا ۱۵ و ۵۳ طول شرقی و ۵۵ و ۲۹ تا ۱۰ و ۲۹ درجه عرض شمالی واقع شده است. دریاچه های بختگان و طشک از بزرگترین دریاچه های ایران هستند که در پناهگاه حیات وحش بختگان شیراز واقع شده اند و دارای جزایر متعددی هستند. از عجایب این دو دریاچه، یکی شدن آن ها در سال های پر باران و تبدیل به یک دریاچه یک پارچه شدن است. این منطقه در ابتدا در تاریخ ۱۲/۹/۱۳۴۷ به عنوان منطقه حفاظت شده به ثبت رسید و در نهایت در سال ۱۳۵۴ به عنوان پناهگاه حیات وحش مصوب شد.

بختگان ؛ ایده‌ترین پارک ایران در شیراز

ویژگی گیاهی پارک

در تمام طول سال اکثر بخش های پارک ملی بختگان دارای پوشش گیاهی درختچه ای بوده و به همین خاطر حیوانات این منطقه شرایط مطلوبی برای تغذیه دارند. از جمله درختان و گیاهانی که در این پارک به چشم می خورند می توان به جنگل های بنه، بادام کوهی، قیچ و کیکم اشاره کرد. جالب است بدانید که درختچه های بنه که سراسر این منطقه را پوشانده است، در واقع همان جنگل های بلوط در رشته کوه زاگرس می باشند که با کاهش ارتفاع زمین به بنه تغییر شکل یافته اند که متاسفانه بخاطر چرای بیش از حد حیوانات در این منطقه، پوشش گیاهی آن در خطر قرار گرفته و نیاز به توجه بیشتری دارد.

بختگان ؛ ایده‌ترین پارک ایران در شیراز

ویژگی جانوری پارک

یکی از دلایلی که باعث شد تا در سال ۱۳۵۴ پارک ملی بختگان به عنوان یکی از مناطق محافظت شده ایران معرفی گردد، تنوع بالا در گونه های جانوری آن می باشد که در نوع خود بی نظیر است. وجود ۲۳ گونه ماهی و آبزیان در دریاچه های این منطقه، ۳ گونه دوزیست، ۲۱۸ نوع پرنده، ۴۶ نوع پستانداران و ۳۶ نوع خزنده، تنها گوشه ی کوچکی از ویژگی های پارک ملی بختگان محسوب میگردد. جالب است بدانید که در این منطقه نوع خاصی از پلنگ زندگی می کند که محیط بانان تلاش زیادی برای حفظ جان آنها می کنند تا از انقراض آنها جلوگیری به عمل می آید.

روباه، پلنگ، قوچ و میش از جمله پستانداران این پارک می باشند که در کنار پرندگانی همچون کبک و تیهو، کفچه نوک، کاکایی و اگرت و فلامینگو در بخش های مختلف منطقه زندگی می کنند.

کد خبرنگار: ۲۵
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید