اخبار تایید نشده حاکی از آن است که سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت پیش از استیضاح استعفا می‌دهد اما اخبار رسمی خبر استیضاح این وزیر دولت سیزدهم در روز ۱۰ آبان ماه سال جاری در مجلس می دهد.

وزیر صمت پیش از استیضاح، استعفا می‌دهد؟

به گزارش سلام نو به نقل از دنیای اقتصاد، بالاخره سریال فرسایشی انتقاد از وزیر صنعت، معدن و صنعت به سکانس استیضاح رسید. سکانسی که شاید پیش از اکران تغییر کند و استعفای فاطمی‌امین، پایانی متفاوت را برای سکاندار بخش تولید و تجارت رقم زند.

برخی شایعات که هنوز تایید نشده‌اند از استعفای وزیر «صمت» پیش از استیضاح در مجلس و حضور او در پست معاونت رئیس‌جمهور حکایت دارد. فعلا و تا هفته آینده، باید به تحلیل صف‌بندی موافقان و مخالفان وزیر صنعت، معدن و تجارت پرداخت.

استیضاح این چهره احتمالا موجب خواهد شد تا در آشفته‌بازار تولید و تجارت، اختلالاتی جدی در مسیر کنونی مدیریت بخش صنعت رقم خورد. اتفاقاتی اعم از تغییر مدیران، حذف برخی افراد و کنار گذاشتن برخی ایده‌ها که می‌تواند بی‌ثباتی را در بخش تولید بیشتر کند. از این منظر بسیاری از کنشگران با دیده تردید به مثبت بودن تغییر وزیر «صمت» می‌نگرند و مرور گزینه‌های احتمالی تصدی این کرسی، نگرانی از آتیه بخش تولید و تجارت را دوچندان می‌کند. از این منظر شاید استیضاح این عضو کابینه دولت سیزدهم چندان به صلاح نباشد.

با این حال هر تغییر در دولت هرچقدر سیاسی یا فردی باشد، اما می‌تواند مسیری برای اصلاح روند حرکت اقتصاد نیز محسوب شود.

مرور کارنامه سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صمت دولت سیزدهم

مرور کارنامه سیدرضا فاطمی‌امین خبر از ترس و لرز حین کنار گذاشتن سیاست قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو و تعمیم آن به صنایعی نظیر لوازم خانگی، شوینده و بهداشتی، مرغ و تخم مرغ، شیر و لبنیات و بخشی از دیگر رشته فعالیت‌ها می‌دهد. اقدامی که نه تنها خلاف مصالح ملی است که صدای اعتراض بسیاری از فعالان تولید را نیز درآورده است.

عجیب‌ترین نکته درباره فاطمی‌امین، یکدست نبودن ایده‌های اوست. وزیر «صمت» دولت سیزدهم در حالی از روز نخست بر تقدم ایده‌های اساسی و بنیادین بر مسائل روزمره در سیاستگذاری و تنظیم سه بخش صنعت، معدن و تجارت تاکید کرده است که چکیده اقدامات وی بیش ازآنکه شبیه به یک سیاست صنعتی برای تقویت تولید صادرات محور باشد، حول محور تنظیم بازار و ثابت نگه داشتن قیمت اجناس و اقلام تولیدی کشور است. براین مبنا اگر وزیر «صمت» استیضاح شود یا پیش از جلسه مجلس، استعفا دهد احتمالا خیال برخی از مخالفان فاطمی‌امین که وی را به واسطه اصرار بر قیمت‌گذاری دستوری، بخشنامه‌بازی و ضدیت با واردات نقد می‌کنند، راحت خواهد شد.

از آن‌سو، اما هیچ تضمینی برای بهبود مسیر پس از خاتمه کار فاطمی‌امین نیست. در چنین شرایطی می‌توان ادعا کرد صمت در دوراهی استعفا-استیضاح قرار گرفته است. بلاتکلیفی این وزارتخانه، اما میانه هفته آینده به پایان می‌رسد.

فاطمی‌امین که این روزها موافقان و مخالفان بسیاری دارد، به گفته برخی نزدیکانش احتمالا از پس مخالفان خود برنخواهد آمد و پیش از روز رای‌گیری، قصد دارد استعفا دهد. با این حال بسیاری از حامیان وزیر «صمت» معتقدند او می‌تواند اعتماد نمایندگان را دوباره جلب کند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید