برنج سفید و برنج قهوه ای هر کدام طرفدارهای خاص خودش را دارد و در مورد تفاوت های این دو و خواص این دو برنج مطالب زیادی منتشر شده است.

برنج سفید بهتر است یا برنج قهوه ای؟ + کدام برنج سالم تر است؟ + تفاوت

به گزارش سلام نو، براساس مطالعات جدید، نوع غلاتی‌ که می‌خورید در ابتلا به بیماری‌ قلبی موثر است. دانستن تفاوت بین برنج سفید و برنج قهوه ای ضروری به نظر می‌رسد.

براساس مطالعات انجام شده بر روی جمعیت ایران،‌ نوع غلات مصرفی با ابتلا به بیماری قلبی ارتباط دارد. با آگاهی از تفاوت بین غلات، از جمله تفاوت بین برنج سفید و برنج قهوه ای می‌توانیم زندگی سالم‌تری پیش رو داشته باشیم و از ابتلا به بیماری عروق کرونر زودرس جلوگیری کنیم.

جلوگیری از بیماری قلبی با مقایسه بین برنج سفید و برنج قهوه ای ؛ کدام سالم تر است؟

در بیماری عروق کرونر (CAD)، ایجاد پلاک‌ها موجب بسته شدن جریان خون می‌شود. این بیماری می‌تواند منجر به مشکلات شدید قلبی از جمله حمله قلبی یا نارسایی قلبی شود. بنابراین محققان در حال بررسی عوامل خطر برای ابتلا به این بیماری و نحوه جلوگیری از آن هستند.

بیماری عروق کرونر زودرس (PCAD) به سن افراد هنگام تشخیص این بیماری مربوط می‌شود. البته عدد این سن مطلق نیست. کارشناسان مختلف، نظرات متفاوتی درباره این محدوده سنی دارند. به عنوان مثال در مطالعه‌ی جدید، سن مردان ۶۰ سال یا کمتر و سن زنان ۷۰ سال یا کمتر در نظر گرفته شد. دکتر امان (Wahaj Aman)، متخصص قلب در این باره می‌گوید:

بیماری عروق کرونر زودرس به عنوان ایجاد پلاک در شریان‌های قلب تعریف می‌شود که باعث کاهش جریان خون در مردان کمتر از ۴۵ سال و زنان کمتر از ۵۵ سال می‌شود. عوامل خطر عبارتند از دیابت، چاقی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، سابقه خانوادگی بیماری قلبی یا سابقه خانوادگی کلسترول بسیار بالا.

برنج قهوه ای

تاثیر رژیم غذایی بر بیماری عروق کرونر زودرس

رژیم غذایی می‌تواند نقش بسیار مهمی در سلامت قلب داشته باشد و بر خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر تاثیر بگذارد.

مطالعه جدید بر روی جمعیت ایران نشان می‌دهد که رژیم غذایی سرشار از غلات تصفیه شده (شامل آرد سفید، نان سفید و برنج سفید) با افزایش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر زودرس مرتبط است. اما در مقابل رژیم غذایی سرشار از غلات کامل، مانند برنج قهوه ای با کاهش خطر ابتلا به این بیماری مرتبط است.

برنج سفید برنج قهوه ای

این مطالعه شامل بیش از ۲ هزار شرکت کننده از جمله ۱۳۶۹ شرکت کننده مبتلا به بیماری عروق کرونر زودرس بود. افراد مبتلا به این بیماری با ۱۱۶۸ نفر که به این بیماری مبتلا نبودند، مقایسه شدند. دکتر امان درباره این مطالعه گفت:

این مطالعه جالب، مصرف غلات تصفیه شده را در مقابل مصرف غلات کامل در بیمارانی که در معرض خطر بالای بیماری قلبی هستند، مقایسه می‌کند. در دستورالعمل‌های رژیم غذایی آمریکایی توصیه می‌شود، حداقل نیمی از مصرف کل غلات را غلات کامل تشکیل دهد. برنج قهوه ای و کینوا نمونه‌های خوبی از غلات کامل هستند. غلات تصفیه شده، فیبر غذایی و آهن کمتری دارند.

برنج و غلات

ورونیکا روس (Veronica Rouse) متخصص تغذیه می‌گوید:

اغلب به ما گفته می‌شود که برای محافظت از قلب از چه غذاهایی اجتناب کنیم. این مسئله به این دلیل است که تحقیقات گذشته بر روی موادی، مانند چربی اشباع شده متمرکز بودند که خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهند. اما تحقیقات جدیدتر با تحقیق در مورد غذاهایی که خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهند؛ مانند غلات کامل و حبوبات به تغذیه سالم نزدیک‌تر می‌شوند و این منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

به گفته ورونیکا روس، نوع غذایی که ما مصرف می‌کنیم قطعاً‌ می‌تواند بر سلامت قلب ما تاثیر بگذارد. تمرکز بر گنجاندن بیشتر غذاهای محافظ قلب در رژیم غذایی می‌تواند به قوی‌ شدن قلب شما کمک کند.

غلات

داده‌های مطالعه اخیر به ما تاثیر رژیم غذایی در سلامت قلب را یادآوری می‌کند. البته در نظر داشته باشید که مطالعه اخیر فقط بر روی یک جمعیت خاص انجام شده بود؛ بنابراین نمی‌توان نتایج آن را تعمیم داد.

با این حال برطبق گفته دکتر امان، رژیم غذایی و بیماری همیشه به طور پیچیده‌ای با یکدیگر مرتبط هستند. او همچنین معتقد است که این مطالعه، گامی در جهت درست است و باید همه، به ویژه بیماران مبتلا به عروق کرونر زودرس را تشویق کند تا غلات کامل را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید