۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۴
کد خبر: 55395738

ما در این مقاله به معرفی برترین روستای زرتشتیان یزد و نکات مهم و مرتبط با آن خواهیم پرداخت.

روستای زرتشتیان یزد

سلام نو-سرویس گردشگری: دین زرتشت یکی از ادیان می باشد که ریشه در دل تاریخ این سرزمین دارد. به همین دلیل امروزه شما می توانید شهرها، روستاها و غیره مختلفی را مشاهده کنید که مردمان آن از دین زرتشت پیروی می کنند. یزد یکی از نقاط توریستی ایران باشد که بخش عمده‌ای از زرتشتیان این کشور را به خود اختصاص داده است. به طوری که امروزه شما می توانید شهرها و روستاهای مختلف را در شهر یزد مشاهده فرمایید که مردمان آن ها از دین زرتشت پیروی می کنند. ما در این مقاله به معرفی برترین روستای زرتشتیان یزد خواهیم پرداخت. درون این روستای تاریخی جاذبه های گردشگری مختلفی وجود دارد که شما می توانید از آنها بازدید کرده و با آداب و رسوم زرتشتیان آشنا شوید.

آشنایی با روستای مبارکه :

روستای مبارکه در بابا مشهور ترین روستای زرتشتیان یزد می باشد که در ۱۲ کیلومتری این شهر قرار دارد. تمام مردم ساکن در این روستا از دین زرتشت پیروی کرده و به زبان فارسی و با لهجه یزدی صحبت می کند. مهمترین ویژگی روستای مبارکه یزد معماری خاص و منحصر به فرد خانه های موجود در آن می باشد. به طوری که با سفر به روستای مبارکه میتوانید زندگی تاریخی مردمان شهر یزد را با چشم خود مشاهده فرمایید. در حال حاضر بخشی از خانه های موجود در روستای مبارکه به خانه های بوم گردی تبدیل شدند و مسافران می‌توانند از آنها برای اقامت در این روستای بی نظیر استفاده نمایند.به طور کلی روستای مبارکه یک نماد از سبک زندگی باستانی ایرانیان در بخش های کویری کشور میباشد. در ادامه شما را با جاذبه های تاریخی و اماکن توریستی موجود در این روستای زرتشتیان یزد بیشتر آشنا خواهیم کرد.

تاریخچه روستای زرتشتیان یزد :

روستای مبارکه یزد دارای تاریخی بسیار غنی و پر فراز و نشیب می باشد. بر اساس سنگ نوشته تاریخی موجود در این روستا قدمت روستای مبارکه شهر یزد به بیش از ۵۰۰ سال قبل باز میگردد. روایت حک شده بر روی این سنگ نوشته ها حاکی از آن است که فردی به نام ظهراب که در گذشته به عنوان بزرگ زرتشتیان شناخته می‌شده،روستای مبارکه را بنا کرده است. ظهراب در واقع با کمک مالی که از سوی سر دسته زرتشتیان هندوستان دریافت کرده بود روستای مبارکه شهر یزد را بنا می کند. داستانهای تاریخی حاکی از این هستند که این فرد زرتشتی جستجو های بسیاری را برای پیدا کردن مکان مناسب برای بنا کردن روستای مبارکه انجام داده است و در انتها به نقطه فعلی روستای مبارکه رسیده است. افسانه های مرتبط با روستای مبارکه یزد بیان می‌کنند که زهرا به نقطه بنا کردن این روستا را در خواب دیده بوده است. در ادامه شما را با آداب و رسوم و فرهنگ زرتشتیان این روستا شنا خواهیم کرد.

روستای زرتشتیان یزد

روستای زرتشتیان یزد

آداب رسوم روستای زرتشتیان یزد :

بسیاری از کارشناسان فعال در حوزه توریست و گردشگری لقب برترین روستای زرتشتیان یزد را به روستای مبارکه تا کرده اند. ایران ساکنین این روستا امروز همانند گذشته مراسم مذهبی و جشن های باستانی خود را با شور و شوق بسیار خاصی برگزار می کنند. به همین دلیل روستای مبارکه یزد امروزه به یکی از بهترین نقاط این استان برای علاقه مندان به آشنایی با دین زرتشت و تاریخ باستانی شهر یزد تبدیل شده است. به شما توصیه می کنیم اگر میخواهید نحوه برگزاری سنتی جشن های باستانی ایران مثل جشن سده را مشاهده فرمایید به روستای تاریخی مبارکه یزد سفر کنید.

جاذبه های تاریخی روستا :

  • سرو های دوتا :

در محوطه های نزدیک به روستای مبارکه شهر یزد، دو سرو بلند قامت قرار دارند که به سرو های دوتا معروف می باشند. صرفا دارای بیش از ۵۰۰ سال قدمت می باشند و امروزه به یکی از جذاب ترین جاذبه های تاریخی روستای مبارکه تبدیل شده‌اند. ارتفاع این سرو های باشکوه بیش از ۱۵ متر می رسد به طوری که شما می توانید آنها را از بخش های مختلف روستا مشاهده فرمایید. در نزدیکی حرف های دوتا یک آتشکده قدیمی وجود دارد که به امروز به یک خرابه باستانی تبدیل شده است. در نتیجه در هنگام بازدید از سرو های دوتا شما می‌توانید از بقایای باقیمانده از این آتشکده تاریخی بازدید فرمایید. لازم به ذکر است که یک سنگ نوشته تاریخی در نزدیکی این درختان وجود دارد که تاریخ ساخت روستای مبارکه را بیان می‌کنند.

روستای زرتشتیان یزد

روستای زرتشتیان یزد

  • دخمه های چم :

دخمه‌های چم یکی از تاریخی ترین اماکن توریستی شهر یزد میباشند که در نزدیکی روستای مبارکه قرار دارد. در گذشته این دخمه های تاریخی در کنار تمام شهرها و روستاهای زرتشتی یزد وجود داشتند. زیرا زرتشتیان مردگان خود را درون این دخمه‌ها قرار می دادند تا خوراک جانداران منطقه شوند. دقت داشته باشید که خاک یکی از عناصر مقدس در دین زرتشت می باشد. به همین دلیل زرتشتیان مردگان خود را در زمین دفن می کنند زیرا معتقد هستند که دفن مردگان سبب آلودگی خاک مقدس می شود. به شما توصیه می کنیم در صورت سفر به شهر تاریخی یزد حتماً از دخمه‌های چم که به دخمه های خاموش نیز معروف می باشند بازدید فرمایید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید