هر گرم طلای ۱۸ عیار با قیمت حدودی یک میلیون و ۳۴۰ هزار تومان در بازار معامله شد و قیمت سکه امامی به ۱۴ میلیون و ۸۷۵ هزار تومان رسید

ریزش قیمت طلا و سکه در بازار / سکه ۱۶۴ هزار تومان ارزان شد

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز در دومین روز آبان متاثر از کاهش قیمت انس جهانی طلا و کاهش قیمت دلار روند کاهشی داشت. قیمت انس جهانی طلا در دومین روز آبان ۱۴۰۱ متاثر از سیاست‌های پولی آمریکا و نرخ تورم این کشور از محدوده ۱۶۵۰ دلار خارج شد و به قیمت ۱۶۴۸ دلار رسید.

قیمت اونس طلا در سال ۲۰۲۲ به دلیل جنگ اوکراین و سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی اروپایی و آمریکایی به دلیل تورم، تحت تاثیر قرار گرفته است.

این نوسان کاهشی انس جهانی طلا در روزهای گذشته علاوه بر نوسانات قیمت دلار در بازار داخل کشور و سیاست‌های بانک مرکزی روند قیمت طلا و سکه را نزولی کرده است.

هر گرم طلای ۱۸ عیار با نوسان کمی مانند روز یکشنبه با قیمت حدودی یک میلیون و ۳۴۰ هزار تومان در بازار معامله شد. هر مثقال طلا نیز به قیمت ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید این در حالی بود که نوسان قیمت طلا در زمان نگارش این گزارش در محدوده‌های ذکر شده زیاد بود و قیمت‌ها به سمت پایین تمایل بیشتری داشت.

قیمت سکه امامی با کاهش ۱۶۴ هزار تومانی به قیمت ۱۴ میلیون و ۸۷۵ هزار تومان رسید و تمام سکه طرح قدیم نیز به کف کانال ۱۴ میلیون تومان نزدیک شد و با قیمت ۱۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان، کاهشی در حدود ۱۰۰ هزار تومان داشت.

سکه ارزان شد

در روزهای اخیر کاهش قیمت نیم و ربع سکه برابر بوده و در روز دوشنبه نیز با کاهش ۲۰ هزار تومانی هر کدام با قیمت ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شدند. اما قیمت سکه گرمی که یکی از کم‌وزن‌ترین سکه‌ها در بازار معاملات است به جهت قیمت پایین‌تر، بیشترین تقاضا در بازار را به خود اختصاص داد و با افزایش ۵۲ هزار تومانی قیمت، ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در بازار معامله شد.

با افزایش قیمت سکه گرمی حباب آن نیز روز دوشنبه بزرگ‌تر شد و با رشد ۶۲ هزار تومانی بیشترین افزایش نرخ حباب را در خانواده خود داشت. حباب سکه گرمی یک میلیون و ۵۳۱ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۶ هزار تومان افزایش قیمت به ۲ میلیون و ۱۴۶هزار تومان رسید.

فردین آقابزرگی، کارشناس بازارهای مالی درباره روند قیمت طلا به تجارت‌نیوز گفت: در حال حاضر بیشتر واکنش قیمت جهانی طلا به تصمیمات فدرال رزرو آمریکا، نرخ بهره و شاخص دلار است و هر گونه پیش‌بینی درباره قیمت،موکول به تصمیمات اقتصاد آمریکا است. به نظر می‌رسد با توجه به رویدادهای حال حاضر نوسان خاصی چه در جهت مثبت و چه در جهت منفی در این محدوده نداشته باشیم.

اصلاح مثبت قیمت ارز در بودجه ۱۴۰۲

او به واکنش قیمت طلا در داخل کشور اشاره کرد و افزود: قیمت طلا در داخل کشور به قیمت دلار و نوسان آن مربوط می‌شود. در حال حاضر زمزمه‌هایی از پیش‌نویس بودجه ۱۴۰۲ مطرح است و قاعدتا بخش عمده‌ای از تامین بودجه دولت با بازنگری در سیاست‌های پولی و ارزی و اصلاح مثبت نرخ ارز جبران می‌شود و تاثیر این سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در میان مدت و حدود ۶ ماه تا یکسال آینده مشخص خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت:با توجه به این‌که قیمت ۳۲ هزار تومان به عنوان نرخی متعادل برای قیمت دلار در بازار شناخته شده است به نظر می‌رسد قیمت‌ها روند صعودی خواهند داشت و این موجب می‌شود قیمت سکه و طلای گرمی نیز در حد افزایش قیمت دلار، افزایش پیدا کند.

برآیند قیمت طلا در روزهای اخیر نشان می‌دهد تغییر قیمت طلا ناشی از تغییر انس جهانی طلا است تا تحرکات محدود بازار دلار. باید دید در روزهای آینده قیمت طلا و سکه با توجه به تورم‌های جهانی و کاهش قیمت انس جهانی طلا چه روندی خواهد داشت.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید