۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۱
کد خبر: 55395569

استان خراسان رضوی همواره از پرافتخارترین شهر ها بوده است.شهر تربت جام از توابع خراسان رضوی که در جنوب آن واقع شده است با آثار تاریخی و مذهبی خویش نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است

آرامگاه شیخ جامی

سلام نو-سرویس گردشگری:آرامگاه شیخ احمد جامی یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی تربت جام به شمار می‌آید که در حاشیه شمال غربی این شهر، در کنار مقبره و مسجد خواجه عزیزالله، در محله‌ای به نام سعدآباد واقع شده است.

آرامگاه شیخ جامی

معرفی شیخ جامی

شیخ احمد جامی (یا جام) که نام کامل وی احمد ابن ابوالحسن جامی نامقی ترشیزی است، از عارفان، شعرا و موسیقی‌دانان مشهور قرن پنجم و ششم هجری قمری بوده است. وی در سال ۴۴۰ هجری قمری در روستای نامق از توابع ترشیز (کاشمر فعلی) به دنیا آمد و در سن ۹۵ سالگی در تربت جام درگذشت. شیخ احمد در سن ۲۲ سالگی دچار تحول روحی شده و به عرفان روی می‌آورد. وی در این دوران از مردم کناره گرفته و ۱۸ سال در ارتفاعات نامق و کوهستان بزد، گوشه عزلت اختیار می‌کند و به مطالعه قرآن و تفاسیر و تحقیق در حال عرفا می‌پردازد تا این که به خدمت حضرت خضر(ع) مشرف می‌شود. ایشان در سن ۴۰ سالگی به تعلیم، ارشاد، گفتار و نگارش رساله و کتاب مشغول می‌شود و در سفرهایی که به نقاط مختلف می‌رود، در میان طبقات مردم از جمله برخی حکمرانان و زمامداران سیاسی نفوذ به دست می‌آورد. شیخ احمد القابی چون شیخ الاسلام، قطب الاوتاد، شیخ ابونصر احمد ژنده پیل، پیر جام و شیخ جام دارد.

مزار شیخ

بقعه جامی که از جاهای دیدنی استان خراسان رضوی محسوب می‌شود، در واقع یک مجموعه است. این مجموعه از بخش‌های مختلفی چون مقبره شیخ احمد، ایوان، گنبدخانه، مسجد کرمانی، گنبد سفید، مسجد عتیق، مدرسه امیر جلال‌الدین فیروزشاهی و مسجد جامع نو تشکیل شده است. البته الحاقات دیگری در این مجموعه وجود دارد که در دوره‌های مختلف به وجود آمده‌اند مانند آب‌انبار، مسجد زیرزمینی و قبور مجاور مزار.

آرامگاه شیخ جامی

گنبد

گنبد و گنبدخانه در قلب مجموعه واقع و چهارنمای خارجی آن توسّط بناهای اطراف پوشیده شده است؛ دیوارهای گنبدخانه، در داخل تا حد کتیبه و هشت بخشی گنبد بالا می‏‌رود. ۴ سه کنج و ۴ طاق‌نمای پُر، ۸ ضلعی زیر گنبد را می‏‌سازد و سطح زیر گنبد نیز با یک کاربندی پوشانده شده است. ساختمان و طرح بنای گنبد، یادآور مقبره سلطان سنجر در مرو (قرن ۱۲میلادی) و بقایای آرامگاه تیموری مجاور مسجد هرات است که در سال ۱۲۰۰ میلادی بر پا شده است. به نظر می‌رسد ورودی‏‌های شمالی، جنوبی و شرقی، اصلی باشند؛ وجود گچبری‏‌های اطراف ورودی غربی، بیانگر این است که این فضا، که قبلاً محراب بوده و در زمانی که دیگر گنبدخانه محل برگزاری نماز نبوده، دری در آن تعبیه شده است. سه جفت درِ گنبدخانه، مربوط به قرن هشتم هجری است که یکی از آن‏ها تاریخ ۷۳۳هجری قمری را نشان می‌دهد. یک جفت درِ دیگر که در حال حاضر ورودی غربی (محراب سابق) است، مربوط به قرن ۱۵ میلادی است. دیوارها و گنبد با طرح‏‌های هندسی و گیاهی با زمینه‏‌های مختلف آبی رنگ تزیین شده که از نظر سبک، مربوط به نیمه دوّم قرن چهاردهم میلادی است. کتیبه زیر گنبد (گریو)، کتیبه‌‏ای قرآنی است. ولی کتیبه بزرگ زیرین آن، اطّلاعات مهم تاریخی در بردارد.

این گنبدخانه، اوّلین بنایی است که بعد از گذشت ۹۷ سال از فوت شیخ در سال ۵۳۶هجری قمری در کنار قبر او برپا شده و چون بر روی قبر او ساخته نشده، مقبره نیست. از طرف دیگر، چون پس از مرگ شیخ، مزار او محل اجتماع مریدان و فرزندان وی بوده است، از این رو درگذشته به‌عنوان جماعت خانه مورد استفاده بوده که وجود چلّه‏‌خانه‏‌های داخل آن نیز گواهی بر صحّت این ادّعاست و از طرف دیگر، به عنوان نمازخانه نیز می‏‌توانسته مورد استفاده زائران مزار شیخ قرار گرفته باشد.

آرامگاه شیخ جامی

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید