شایا کریم‌کاشی‌آرانی و علیرضا ماهان‌فر دو نخبه ایرانی هستند که نامشان در ساخت اینترنت ماهواره ای استارلینک ثبت شده است.

مشارکت ۲ ایرانی در ساخت اینترنت ماهواره ای استارلینک + عکس

به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، در میان اسناد ثبت‌اختراعی که در پروژه استارلینک وجود دارد، در یکی دو جوان نخبه ایرانی با نام‌های شایا کریم‌کاشی‌آرانی و علیرضا ماهان‌فر مشارکت داشته‌اند.

یکی از خبرهای داغ این روزها اینترنت ماهواره‌ای استارلینک است. فناوری‌های موجود در این پروژه بزرگ که هزاران ماهواره در فضا دارد و قرار است هزاران ماهواره دیگر به فضا بفرستد، در لبه تکنولوژی قرار دارند و بسیاری از آن‌ها اختراعاتی تازه‌ هستند.

در میان این اختراعات یکی با عنوان «دیافراگم آنتن در سیستم‌های آنتن آرایه فازی» بیش از بقیه جلب توجه می‌کند. این اختراع کار پنج نفر است که در صدرشان نام علیرضا ماهان‌فر به چشم می‌خورد. ماهان‌فر فارغ‌التحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی الکترونیک دانشگاه امیرکبیر است. او مدرک دکترایش در همین رشته را از فرانسه گرفته است.

رازگشایی از نقش دو نخبه ایرانی اینترنت ماهواره ای استارلینک/ عکس

شایا کریم‌کاشی‌آرانی دیگر مهندس ایرانی حاضر دخیل در این اختراع است. او نیز همانند ماهان‌فر در رشته مهندسی الکترونیک درس خوانده است. او به ترتیب در دانشگاه‌های خواجه‌نصیرالدین طوسی و تهران مدرک دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد و دوره دکترایش را در دانشگاه می‌سی‌سی‌پی طی کرده است.

نام اینترنت استارلینک از زمان جنگ اوکراین بر سر زبان‌ها افتاد و از آن زمان درباره قابلیت‌هایش گمانه‌زنی‌های بسیاری شده است.

برای دسترسی به این سرویس علاوه بر ارائه خدمات کمپانی مادر نیاز به تجهیزات مخصوصی برای دریافت اینترنت است که در بخشی از طراحی و ساخت آن نام دو دانشمند ایرانی هم به چشم می‌خورد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید