قیمت طلا در ابتدای هفته جاری با روند صعودی هر چند اندک متاثر از افزایش قیمت دلار و انس جهانی آغاز به کار کرد.

 آیا روند قیمت طلا صعودی است؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت طلا و سکه در ابتدای هفته جاری با روند صعودی کار خود را آغاز کرد. هر چند این روند، نوسان در محدوده قبلی بود و نتوانست قیمت سکه را از کانال ۱۴ میلیون تومانی خارج کند اما متاثر از افزایش اندک قیمت دلار و رشد قیمت انس جهانی اندکی رشد داشت.

با بررسی وضعیت تورمی سطح جهان و افزایش بی‌سابقه آن در کشورهای اروپایی و آمریکا احتمال افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی کشورهای حوزه یورو و فدرال رزرو و ادامه سیاست‌های انقباضی در ماه‌های آتی بیشتر شده است.بنابراین باید به نخستین و مهم‌ترین اثر افزایش نرخ بهره فدرال رزرو که تقویت ارز آمریکایی و افت بازارها از جمله طلا و بیت‌کوین است، اشاره کرد.

محبوبیت طلا کم شد

با توجه به سقوط تاریخی انس جهانی طلا در ماه‌های اخیر به نظر می‌رسد محبوبیت این فلز گران‌بها برای سرمایه‌گذاری کم شده است. هر چند پیش‌بینی‌ها حکایت از تغییر جهت مسیر سرمایه‌گذاری از بازار طلا به سمت بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال را می‌داد اما بازار رمزارزها نیز با کاهش قیمت در روزهای اخیر این فرضیه را باطل کرد.

با این وجود بلومبرگ در روزهای گذشته گزارشی مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی قیمت طلا طی یک سال آینده منتشر کرد که در آن پیش‌بینی شده بود که صنعت جهانی طلا انتظار دارد قیمت این فلز گرانبها طی یک سال آینده ۱۰‌درصد بالا رفته و به ۱۸۳۰ دلار و ۵۰ سنت در هر اونس برسد.

در ادامه ‏‏‌گزارش آمده، صنعت طلا پیش‌بینی می‌کند این فلز گرانبها به‌رغم بالا رفتن نرخ بهره بانک‌های مرکزی، افزایش قیمت قابل‏‏‌توجهی در سال آینده میلادی داشته باشد.

قیمت طلا در کشور متاثر از قیمت دلار و انس جهانی طلا در هفته‌های اخیر نوسانات اندکی را تجربه کرد. هر چند فعالان بازار اعتقاد دارند این نوسان قیمت در بازار طلا و سکه همیشگی است اما بررسی بازار نشان می‌دهد قیمت دلار بیشترین اثرگذاری را بر قیمت طلا و سکه در داخل کشور دارد.

دقت به این نکته ضروری است که قیمت دلار در بازار متاثر از ارزپاشی دولت و سیاست‌های بانک مرکزی است و ارزپاشی دولت برای ثبات بازار دلار بر قیمت طلا تاثیر گذار است.

قیمت طلا کاهشی نیست؟

محمد کشتی‌آرا کارشناس طلا و جواهر در گفت‌و گو با تجارت‌نیوز روند جهانی طلا در روزهای هفته جاری را به دلیل تغییراتی در بازارهای نفتی و افزایش نرخ تورم جهانی کاهشی ندانست.

او بر نرخ ارز به عنوان عامل تعیین‌کننده قیمت طلا و سکه اشاره کرد و افزود: اگر نوسانی در بازار دلار اتفاق بیفتد، همان نوسان نیز در بازار طلا و سکه دیده می‌شود.به نظر می‌رسد قیمت‌های فعلی، در شرایطی که اخبار جدیدی منتشر نشود، در روزهای پیش رو ثابت باقی می‌ماند.

از بازار چه خبر؟

در نخستین روز هفته قیمت انس جهانی طلا با ۳ دلار افزایش به قیمت هزار و ۶۵۷ دلار رسید و هر مثقال طلای در بازار معاملات با ۵۴ هزار تومان افزایش قیمت به ۵ میلیون و ۸۶۵ هزار تومان رسید. هر گرم طلا نیز با قیمت یک میلیون و ۳۵۳ تومان در بازار معامله شد.

سکه بهار آزادی امامی به قیمت ۱۴ میلیون و ۹۷۱ هزار تومان رسید و رشد قیمت ۷۷ هزار تومانی داشت. سکه طرح قدیم ۱۴ میلیون و ۴۸ هزار تومان شد. نیم سکه و ربع سکه نیز هر کدام با ۲۰ هزار تومان افزایش قیمت به ترتیب با قیمت ۸ میلیون و ۱۵۰ و ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان معامله شدند. سکه گرمی نیز ۱۳ هزار تومان رشد قیمت را تجربه کرد و با قیمت ۳ میلیون و ۵۰ هزار تومان در بازار معامله شد.

با افزایش قیمت طلا و سکه حباب طلا در بازار معاملات کاهشی بود اما حباب تمام سکه همچنان بیش از ۲ میلیون تومان است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید