آلاشت یکی از زیباترین شهرهای مازندران می‌باشد که به واسطه زیبایی‌هایش گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده است. این منطقه یکی از چشم‌نوازترین زیبایی‌های مازندران به شمار می‌رود.

آلاشت ؛ بهشت رویایی و تاریخی مازندران

سلام نو - سرویس گردشگری: شهر آلاشت، یکی از جاهای دیدنی شهرستان سوادکوه در استان مازندران است که به‌دلیل فاصله کم با تهران، طبیعت بکر و زیبا، آب و هوای مطبوع و دلپذیر و وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، کوچه‌های باریک و سنگ‌فرش و خانه‌های خشتی با سقف شیروانی‌ چوبی، در سال‌های اخیر مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

آلاشت، بهشت تاریخی مازندران و منطقه‌ای رویایی و خیال انگیز با چشم‌اندازی از کوه‌های مه گرفته و باغ‌های میوه است که بر فراز ارتفاعات به شما امکان قدم زدن روی اقیانوسی از ابرها را می‌دهد؛ پدیده‌ای اعجاب‌انگیز که امکان ندارد تجربه آن را فراموش کنید.

آلاشت ؛ بهشت رویایی و تاریخی مازندران

غذاهای آلاشت

آلاشت هم مانند هر شهر دیگری غذاهای محلی خاص خود را دارد؛ اما شاید در رستوران‌ها آنها را پیدا نکنید:

  • سبزی پلو با گردو
  • دیس کباب: بره کاملی که با آلو و مغز گردو به صورت شکم پر تهیه می‌شود.
  • کئی پلا: کدو حلوایی ریز سرخ کرده که به همراه شکر و با برنج طبخ می‌شود و در کنار آن نیمرو و ماست سرو می‌کنند.
  • شیش انداز: غذایی شبیه به فسنجان که با رب ازگیل، دانه انار و تخم مرغ درست می شود.

آلاشت ؛ بهشت رویایی و تاریخی مازندران

صنایع دستی و سوغات

  • جاجیم: مهم ترین سوغات آلاشت، جاجیم است؛ زیراندازی دورویه که توسط زنان این دیار با رنگ های متنوع بافته می شود.
  • محصولات لبنی: به دلیل رواج دامپروری در این منطقه ییلاقی، شیر، کرده ،پنیر و ماست محلی آلاشت نیز شهرت دارد.
  • پنیر خیکی: پنیری که در خیک یا مشک چرمی درست می کنند.
  • میوه ها و گیاهان دارویی

آلاشت ؛ بهشت رویایی و تاریخی مازندران

نحوه دسترسی

از تهران و از طریق آزادراه تهران پردیس وارد جاده فیروزکوه شوید. پس از عبور از شهر فیروزکوه و زیرآب استان مازندران به شهر پل سفید خواهید رسید. بعد از عبور از این شهر وارد دوراهی آلاشت در سمت چپ جاده (روبه‌روی پلیس راه) شوید و حدود ۳۷ کیلومتر را در جاده فرعی و پیچ‌وخم‌هایش برانید تا پس از ۴۵ دقیقه به آلاشت برسید. برای پیدا کردن جاده آلاشت می‌توانید از تابلوی «آلاشت ۳۵ کیلومتر» در جاده کمک بگیرید تا مطمئن باشید که در مسیری درست هستید.

قبل از ورود به شهر آلاشت محله‌ای به نام کاربار وجود دارد. بعد از کاربار و در نزدیکی شهر آلاشت به جایی به نام «کاربار تپه‌سر» می‌رسید که پاتوق شب‌های مردم آلاشت است. اهالی آلاشت در شب‌های تابستانی در این مکان در کنار یکدیگر جمع می‌شوند و به گپ و گفت می‌پردازند. پس از کاربار تپه‌سر در ورودی شهر آلاشت مازندران، یک دوراهی وجود دارد که راه سمت راست آن با سربالایی به فروشگاه، مسجد، شهرداری، مخابرات، امامزاده حسن یا به‌قول محلی‌ها سرکوه و روستاهای زیحون و سوادرودبار ختم می‌شود و راه سمت چپ هم که سرپایینی است به شهر آلاشت، موزه مردم‌شناسی و روستاهای هلی چال و چرات می‌رسد. مسیر امامزاده حسن یا جاده سرکوه، یک جاده جنگلی است که هرچه در آن بالاتر بروید با زیبایی بیشتری روبه‌رو خواهید شد. این منطقه بکر به پارک جنگلی هم معروف است.

پوشش گیاهی و جانوری

شهر آلاشت دارای پوشش گیاهی متراکم و متشکل از درختان گیلاس، سیاه ریشه، گردو و فندق، تلکا، زالزالک، ازگیل، زرشت، ترنج، سف، ممرز، مرس، موزی، صنوبر، سرو، کاج، سیتی، آلوچه، آلو ‌ سیب، گلابی، آلبالو، شاه توت، زرد آلو، هلو و غیره است. در این منطقه همچنین گیاهان دارویی مانند بنفشه، گل پامچال به زبان محلی بچابچا، گل گاوزبان، آویشن کوهی ( آشمک ) و سایر گیاهان خودرو متعلق به اقلیم کوهستانی میرویند.

آلاشت یک منطقه با حیات وحش حفاظت شده است و از جانوران این منطقه میتوان به پرندگانی چون کبک، قرقاول، کبوتروحشی، عقاب، کلاغ سیاه، ایه و شکلوم و چهار پایانی چون ببر، پلنگ، گوزن، بز کوهی، خرگوش، گرگ و روباه اشاره کرد.

آلاشت ؛ بهشت رویایی و تاریخی مازندران

مناسب‌ترین زمان سفر

آب و هوای آلاشت، سرد و کوهستانی است و میانگین بارندگی در آن ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلی‌متر گزارش شده است. این میزان بارندگی و موقعیت جغرافیایی بی‌نظیر آلاشت سبب شده است تا هوای این منطقه همیشه خنک و مطبوع باشد؛ به‌خصوص در فصل تابستان. به همین دلیل بیشتر گردشگران اواسط بهار تا اواخر تابستان را برای سفر به آلاشت انتخاب می‌کنند.

اگر طاقت تحمل سرما را دارید، در فصول پاییز و زمستان به آلاشت بروید تا با مناظری روبه‌رو شوید که نفس شما را بند خواهند آورد

فصل بهار در آلاشت با آب و هوایی نسبتا سرد همراه است؛ البته با نزدیک شدن به ماه‌های اردیبهشت و خرداد این سرما به آب و هوایی مطبوع بدل می‌شود. تابستان آلاشت با پوشش گیاهی سرسبز و متراکم و آب و هوایی خنک و مطبوع، زمانی مناسب برای فرار از گرمای شهری و پناه آوردن به این ییلاق کوهستانی است.

جنگل‌های آلاشت در پاییز هزاررنگ بسیار دیدنی هستند؛ البته باید بدانید که هوا در این زمان از سال رو به سردی می‌گذارد؛ اما اگر طاقت تحمل این سرما را داشته باشید به‌طور حتم با مناظری روبه‌رو خواهید شد که نفس شما را بند خواهند آورد. دمای هوا در فصل زمستان به‌طور محسوسی کاهش می‌یابد و سفر به آلاشت در این زمان از سال توصیه نمی‌شود؛ البته اگر به مناظر برفی و سفیدپوش علاقه‌مند هستید، با تجهیزات و لباس کافی در زمستان به آلاشت سفر کنید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید