با افزایش آمار ابتلا به آنلولانزا در کشور و خطراتی که می‌تواند داشته باشد توصیه شدید می‌شود که دوباره از ماسک استفاده کنیم.

هشدار جدی: حتما باید دوباره ماسک بزنیم

به گزارش سلام نو، دکتر شهنام عرشی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه همه ساله با شروع فصل پاییز انتظار داریم آنفلوآنزا با شدت‌های متفاوت شروع شود، گفت: اصولا تا پیش از این انتظار ما این بود که از اواسط آبان‌ماه به تدریج موارد بیماری افزایشی شود ولی امسال برخلاف انتظار ما، این روند افزایشی هم در نیم کره شمالی و هم در کشور ما حدود ۳ یا ۴ هفته زودتر آغاز شده است و از اول مهر ماه افزایش موارد آنفلوآنزا آغاز شد.

وی افزود: بویژه در هفته گذشته موارد بیماری به شدت افزایش یافت تا جایی که حدود ۵۰ درصد نمونه‌هایی که علائم سرماخوردگی داشتند، موارد آنفلوآنزا بوده‌اند. البته این آمار بسته به گروه‌های مختلف مقداری متفاوت است. روند بیماری آنفلو آنزا هر ساله بررسی می‌شود تا همکاران دانشگاهی و پزشکان در جریان باشند که بی‌دلیل با تشخیص‌های دیگر از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده نکنند.

او درباره علت زودتر شروع شدن روند افزایشی بروز آنفلوآنزا در سال جاری، توضیح داد: این روند تنها مختص کشور ما نیست و همانطور که ذکر شد در سایر کشورها هم روند افزایشی بروز بیماری آنفلوآنزا زودتر آغاز شده است. در طول دو سال گذشته که با شیوع بالای کرونا در کشورها مواجه بودیم، شیوع آنفلوآنزا به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظیر استفاده از ماسک و شستن دست‌ها، فاصله‌گذاری اجتماعی و... کاهشی بود، اما امسال که کمتر شاهد رعایت پروتکل‌ها هستیم، بروز موارد افزایشی دور از انتظار نیست. البته لازم است سایر دلایل تخصصی هم مورد بررسی قرار گیرد.

عرشی درخصوص نوع فعلی آنفلوآنزا که شیوع پیدا کرده است،‌ اظهار کرد: اکنون بیش از ۹۵ درصد موارد آنفلوآنزا در کشور ما نوع A است و در سایر کشورها هم این روند مشاهده می‌شود و تعداد موارد آنفلوآنزای نوع B کمتر است. بر این اساس یک سوم موارد آنفلوآنزا در کشور H۱N۱ و حدود دو سوم نیز نوع H۳N۲ است.

وی درباره پیش‌بینی روند بروز آنفلوآنزا طی فصل سرد امسال، بیان کرد: پس از آغاز شیوع آنفلوآنزا حدود ۳ تا ۴ ماه زمان می‌برد که بیماری به پیک رسیده و سپس دوره بیماری طی شود و بر این اساس حدس می‌زنیم این روند تا بهمن‌ماه ادامه داشته باشد. شدت بروز آنفلوآنزا در سال جاری وابسته به رعایت بهداشت فردی و دقیقا همان پروتکل‌هایی است که برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ذکر می‌کردیم. اگر فردی علائم سرماخوردگی داشته باشد لازم است که فاصله ایمن با او رعایت شود و حتی خود فرد سعی کند دو تا سه روز در منزل استراحت کند تا از انتقال بیماری به سایرین پیشگیری شود.

او با اشاره به روند کاهشی استفاده از ماسک در کشور، گفت: ما طی دو سال گذشته هیچ زمانی اعلام نکردیم که دیگر کسی ماسک استفاده نکند. توصیه ما همواره استفاده از ماسک بوده است؛ چون از نظر ما پاندمی کرونا خاتمه نیافته است. هنوز هم باید در مراکز پر تردد و پر تجمع و سربسته از ماسک استفاده شود و موضوع تهویه جدی گرفته شود.

وی درباره علائم بروز آنفلوآنزا،‌ افزود: علائم بسته به شدت و ضعف بیماری در طیف موارد سرماخوردگی است. درصورتی که فردی علائم سرماخوردگی داشته باشد و دو یا سه روزه بهبود پیدا نکند باید به پزشک مراجعه کند و از مصرف خودسرانه دارو بویژه آنتی‌بیوتیک،‌ پرهیز شود. با ادامه‌دار شدن بیماری بیش از مدت ذکر شده حتما باید به پزشک مراجعه کنند تا با تشخیص افتراقی درمان‌های لازم آغاز شود.

سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه هنوز هم برای تزریق واکسن آنفلوآنزا دیر نشده است، تصریح کرد: زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا قبل از شیوع بیماری و اواخر شهریور ماه است، اما ممانعتی برای تزریق واکسن در ماه‌های بعد هم وجود ندارد و تا بهمن‌ماه امکان تزریق واکسن وجود دارد. البته بحث این است که ممکن است فرد پیش از تزریق واکسن به بیماری مبتلا شود؛ با این حال هنوز هم بویژه به گروه‌های در معرض خطر (بیماران زمینه‌ای، افراد بالای ۶۰ سال، خانم‌های باردار و...) تزریق واکسن آنفلوآنزا را توصیه می‌کنیم.

او درخصوص آخرین اخبار و اطلاعات بیماری کرونا در کشور نیز اظهار کرد: آخرین پیک کرونا را گذرانده‌ایم و با اینکه هنوز تعداد موارد بستری و مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ وجود دارد، اما این تعداد بسیار کمتر شده است، ولی هنوز زود است که بخواهیم بگوییم پاندمی کرونا به خاتمه رسیده است. فعلا در دوره آرامش نسبی کرونا قرار داریم.

وی در خاتمه تاکید کرد: از قبل پیش‌بینی شده است که به احتمال زیاد در اواخر فصل پاییز پیک جدیدی از کرونا در کشورها رخ دهد اما هنوز نمی‌توان در این مورد نظر قطعی داد.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید