فقر مطلق به وضعیتی گفته می‌شود که در آن افراد از منابع ضروری برای ادامهٔ زندگی به‌کلی محروم هستند و در تداوم زندگی دچار مشکل می‌شوند. این افراد از تأمین نیازهای اساسی از قبیل خوراک، پوشاک و سرپناه ناتوانند.

خط فقر نسبی در تهران و کلانشهرها ۲۰ میلیون تومان است / چند میلیون ایرانی در فقر مطلق و نسبی هستند؟

به گزارش سلام نو به نقل از آفتاب‌نیوز، شرایط نامساعد اقتصادی ایران سبب کاهش درآمد افراد مختلف شده است. در این گزارش به آمار فقر در ایران در سال ۱۴۰۱ اشاره می کنیم.

بررسی‌ آمارها نشان می‌دهد فقر مطلق یا نسبی در کشور رو به گسترش است.

به نظر می‌رسد که امید بازار برای کاهش فشارهای تورمی در اثر گشایش‌های برجامی، به‌صورت محسوسی کاهش یافته است. چند نفر از کارشناسان و آگاهان اظهار کرده‌اند که حاکمیت، مذاکرات برجامی را به زمستان موکول کرده است تا در اثر افزایش قیمت گاز و «زمستان سخت اروپا» اهرم فشاری برای حمایت از گروه‌های منطقه‌ای در اختیار داشته باشد.

در این راستا، تبلیغات گسترده‌ای در رسانه‌های اصولگرا و محافل فکری نزدیک به دولت صورت گرفت تا سرمای تاریک اروپا را یک امر مسجل معرفی کند. علیرغم تمام این تحلیل‌ها، با افزایش صادرات گاز آمریکا به اروپا و توافق گازی اسرائیل و لبنان، قیمت گاز بر اساس شاخص DUTCH TTF بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته است.

آلمان نیز اعلام کرد موفق شده ۹۵ درصد مخازن گازی استراتژیک خود را پر نمایید. با بر باد رفتن امیدهای دولت برای وزش باد سرد در اروپا و استفاده سیاسی از ذخایر گازی کشور، وزیر نفت بار دیگر در مجلس اعلام کرد که کشور برای جلوگیری از افت تولید فاز یک پارس جنوبی در طول سال، به ۲۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد، درخواستی که با نهیب قالیباف، رئیس مجلس مواجه شد. وی اعلام کرد که شما فکر می‌کنید در کشور ۸۰ میلیارد دلار برای برطرف کردن ناترازی گاز وجود دارد؟! قالیباف از جواد اوجی خواست که از طریق اصلاح الگوی مصرف و بهره‌وری، این مبلغ عظیم را تامین نماید، هدفی که در طول ۴۳ سال اخیر به میزان ۱۰ درصد نیز محقق نشده است.

چراجویی برای فقر در حد حرف باقی ماند!

در میانه این جدال‌های سیاسی و بحران اجتماعی، وضعیت فقر و معیشت میلیون‌ها ایرانی روزبه‌روز در حال تشدید است. فقر مشکل اصلی کشور است و به گفته منتقدین، وعده‌های مسئولین برای چاره‌جویی آن تاکنون از مرحله حرف فراتر نرفته است.

حمید حاجی اسماعیلی، کارشناس بازار کار در تلاشی برای به تصویر کشیدن وضعیت معیشتی حال حاضر جامعه، گفت: با توجه به تشدید عمیق شرایط تورمی در کشور در ترکیب با وضعیت تحریم و سوء مدیریت گسترده موجود، وضعیت دهک‌های محروم به‌صورت اسفباری درآمده است. به‌دلیل سیاسی شدن آمارهای مربوط به خط فقر در کشور توسط دولت‌ها، خود سازمان‌های متولی نیز آمارهای دقیقی در این خصوص ارائه نمی‌کنند.

حاجی اسماعیلی افزود: با این همه بر اساس همین شاخص‌ها و آمارهای موجود مشاهده می‌کنیم که دولت اعلام کرده است که از ۱۰دهک درآمدی ۹دهک، یارانه دریافت می‌کنند که قریب ۷۴میلیون نفر از جمعیت کشور را در بر می‌گیرد. در دوره افزایش قیمت بنزین نیز، دولت اعلام کرد که بر اساس آمارها و شاخص‌های سازمانی، یک بررسی ملی انجام خواهد داد و افرادی را که مستحق دریافت یارانه بنزین هستند را شناسایی می‌کند، بر این اساس، نهادهای دولتی اعلام کردند که ۶۰میلیون نفر از جمعیت کشور استحقاق دریافت یارانه بنزین را دارند. ما در حال حاضر آن جمعیت با درآمد متوسط را که ۳دهه پیش داشتیم در کشور نداریم، جمعیت حقوق‌بگیر، کارمندان، کارگران و بازنشستگان بدون حمایت‌های دولتی، امکان حفظ زندگی حداقلی را از دست داده‌اند. خط فقر مطلق در کشور شامل، دهک‌هایی می‌شود که جزء مخاطبین سازمان‌های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی طبقه‌بندی می‌شوند. در حال حاضر خط فقر مطلق کمتر از ۸ تا ۹میلیون تومان در ماه نیست.

خط فقر نسبی شامل کدام خانوارها می‌شود؟

حاجی اسماعیلی اظهار کرد: خط فقر نسبی نیز شامل خانوارهای می‌شود که علاوه بر پیش‌نیازهای مربوط به معیشت و ارزاق عمومی در تامین هزینه‌های اولیه آموزش، رفاه و یا مسکن نیز با چالش مواجه هستند. با توجه به شاخص‌های منتشره، در شهر تهران هزینه اجاره در هیچ نقطه‌ای کمتر از ۷میلیون تومان نیست. با وجود آنکه خط فقر نسبی در تهران و کلانشهرها ۲۰میلیون تومان است، ۶۵درصد بازنشستگان ما کمتر از ۸ تا ۹میلیون تومان حقوق می‌گیرند، یعنی داخل زون فقر مطلق قرار می‌گیرند. به غیر از یک قشر خاصی نیز، اکثیریت کارمندان هم زیر ۱۴میلیون تومان حقوق می‌گیرند.

وی در ادامه تشریح خط سیر فلاکت در ایران، افزود: با توجه به آمارهای که سازمان‌های حمایت‌گر اعلام کرده‌اند، ۳۰میلیون نفر از جمعیت کشور به خدمات کمیته امداد و بهزیستی و خیریه‌ها نیازمند شده‌اند. در مجموع نیز ۶۵میلیون نفر از جمعیت کشور دچار فقر مطلق یا نسبی هستند.

این کارشناس حوزه بازار کار و فعال صنفی با اشاره به وضعیت رشد اقتصادی کشور، گفت: نماگر رشد نقدینگی ۱۶۰درصد افزایش را نشان می‌دهد. همه این عوامل در کنار تورم افسار گسیخته و بی‌کفایتی مسئولان، باعث شده که فقر در کشور همانند بحران اجتماعی حال حاضر، به یک ابربحران تبدیل شود. وقتی در یک کشور ۸۴میلیونی ۶۵میلیون نفر از جمعیت به انحاء مختلف با عوارض فقر دست‌وپنجه نرم می‌کنند، چگونه می‌توان از عادی بودن شرایط دم زد.

کد خبرنگار: ۱۴
۶۸دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 58
  • علی IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
    28 1
    تا الان دستاورد دولت رئیسی چی بوده ما که جز تورم بی سابقه چیزی ندیدیم اگر نمی توانند استعفا بدهندمثل نخست وزیر انگلیس
  • ناشناس IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
    8 0
    سلام عرض کردم
  • سعید IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
    25 0
    واقعا پس خط ما با ۱۱ میلیون حقوق وپایین تر از ما کجاست اونقدر مردم پایین هستن که تو مواقع حقوق وتوزیع ثروت دیده نمیشن
  • یک ایرانی IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
    40 5
    بازنشستگان تامین اجتماعی ازدم زیرخط فقرهستن.کدام کارگری روسراغ داریدکه ۱۴میلیون حقوق بگیره.اما هم کارمندان دولت بالای ۱۴میلیون حقوق میگیرن هم بازنشستگان کشوری.چرااینهمه تبعیض؟کارگزبیشترزحمت میکشه یاکارمند؟لعنت به تبعیض
  • اسکویی IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
    26 0
    مسئولین مردم را دریابید واقعا تحت فشارند هزینه های زندگی خیلی بالاست دخل وخرج مردم باهم جور نیست ۱۰
  • زن سرپرست خانواده IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
    21 1
    قابل توجه آقایونی که در مجلس حلیم میخورن از شکم سیری بجای اینکه مشکل معیشت مردم را حل کنن با گوشی بازی میکنن با خودتون فکر کنید با 5میلیون ونیم ومستاجر چطور زندگی می‌کنیم فقط خد ا به دادمون برسه
  • محمود مصطفی پور IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
    10 0
    بس که دایی جان ناپلئون شدم.به شما مشکوکم.چون فیلتر و سانسور نشدین یا سوپاپین یا ...
  • قادر علیپور IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
    23 3
    سبلام من یک شخص بیمار تنفسی با سن۵۶سال ومستاجر با۴سردعائله توانم کارکردن ندارم و۱۶سال سابقه بیمه دارم و منّت کش فرزندم شده ام آیا سزاواراست در کشورثروتمند ایران چنین باشم؟ نمیدانم به کی بگویم دیگر به آخرخط رسیده ام واقعا احتیاج به کمک دارم لطفا صدای مرا بشنوید شرمنده خانواده ام هستم ممنونم
  • منصور IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
    39 0
    بجز مسئولان کشور ودرصد کمی بقیه مردم در خط فقر هستند
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    2 4
    سلام نظام و رهبرم و کشورم و مردم را دوست دارم اما حقایقی هست از جمله معیشت که بسیار سخت شده به داد مردم برسید همین مردمی که پای نظام ایستاده اند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید