باتوجه به اینکه یک ماه تا بازی افتتاحیه جام جهانی ۲۰۲۲ باقی مانده است و تحولی مثبت در سیستم کار قطر ایجاد شده است اما نقض حقوق بشر در مقیاس قابل توجهی ادامه دارد.

قصه جدید قطر برای برگزاری جام‌جهانی

به گزارش سلام نو به نقل از فرارو، عفو بین‌الملل در آخرین گزارش پیش از مسابقات جام‌جهانی ۲۰۲۲ اعلام کرد که دولت قطر در زمینه حمایت از کارگران مهاجر پیشرفت داشته است، اما مقررات ضعیف و عدم اجرای آن به این معنی است که «هنوز راه زیادی در پیش است». عفو بین‌الملل خواستار اقدامات متعددی از جمله حمایت قطر و فیفا برای غرامت مالی به کارگران است.

در این گزارش آمده است: «علیرغم تحول مثبت سیستم کار در قطر، هنوز کار قابل توجهی برای اجرای موثر این تغییرات باقی مانده است. در نهایت، امروز نقض حقوق بشر در مقیاس قابل توجهی ادامه دارد.»

این گزارش در میان مشاهداتش نشان می‌دهد که کارگران امنیتی و مشاغل خانگی به‌ویژه در برابر استثمار آسیب‌پذیر هستند و احتمالا برخی تا ۱۸ ساعت در روز بدون یک روز تعطیل در هفته کار می‌کنند. علاوه بر این، عفو بین‌الملل استدلال می‌کند که تحقیقات کافی در مورد مرگ و میر هزاران کارگر ساختمانی در کشور در دهه گذشته انجام نشده است. این گزارش همچنین ردی از سیستم منسوخ شده کافلا را در کشور می‌یابد و بیان می‌کند که معمولاً هنوز دستمزدها از کارگران دریغ می‌شود.

هنوز راه زیادی در پیش است

استیو کاکبرن، رئیس بخش عدالت اقتصادی و اجتماعی عفو بین‌الملل، گفت: «اگرچه قطر در پنج سال گذشته گام‌های مهمی در زمینه حقوق کار برداشته، اما کاملاً واضح است که هنوز فاصله زیادی در پیش است. با نزدیک شدن به جام جهانی، تنها نیمی از کار محافظت از کارگران مهاجر در برابر استثمار انجام شده در حالی که جبران خسارت به کسانی که مورد سوءاستفاده قرار گرفته بودند هنوز آغاز نشده است. بعد از پایان جام جهانی نباید پیشرفت متوقف شود. چشم‌پوشی از آزارهایی که هزاران کارگر مهاجر در طول سالیان متحمل شده‌اند، در مقابل تعهدات و مسئولیت‌های بین‌المللی مربوطه آنهاست.»

ماه گذشته، اتحادیه فوتبال انگلیس طرح غرامت برای کارگرانی که در ساخت زیرساخت‌های جام جهانی در قطر مشارکت داشتند را تأیید کرد. تعدادی انجمن دیگر هم به آنها پیوستند و فدراسیون فوتبال ایالات متحده این هفته نام خود را اضافه کرد. با این حال، فیفا و برگزارکنندگان جام‌جهانی هنوز تعهد خود را به چنین طرحی تایید نکرده‌اند. فیفا گفت: «فیفا همچنان به گفت‌وگوی مثبت و مداوم با سازمان بین‌المللی کار، کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری بین‌المللی (ITUC) و تمامی مقامات ذیربط در قطر بر سر طرح‌هایی که مدت‌ها پس از بازی نهایی جام جهانی به سود کارگران مهاجر در قطر خواهد بود، ادامه می‌دهد. اطلاعات بیشتر در زمان مناسب ارائه خواهد شد.»

کمیته عالی تحویل و میراث قطر گفت: «پیشرفت در رفاه کارگران میراثی است که ما به آن بسیار افتخار می‌کنیم و هم‌اکنون در عمل شاهد آن هستیم. ما همیشه بر این باور بوده‌ایم که جام جهانی کاتالیزوری برای تسریع ابتکارات مثبت خواهد بود و میراثی از پیشرفت معنادار و پایدار برای کشور و منطقه به جا خواهد گذاشت. پیشرفت ما توسط یکی از بزرگترین اتحادیه‌های کارگری جهان، کارگران ساختمان و چوب بین‌الملل (BWI)، سازمان بین‌المللی کار سازمان ملل (ILO)، به رسمیت شناخته شده است و ما از توجه عفو بین‌الملل استقبال می‌کنیم و تاکید می‌کنیم که کار ما در بهتر کردن شرایط زندگی و کار هزاران کارگر مهاجر بهبود یافته است. کار ادامه دارد و البته هنوز جای پیشرفت وجود دارد. ما در کنار شرکای کلیدی به بررسی فرصت‌ها برای ارتقای میراثی که زندگی کارگران را بهبود می‌بخشد و شالوده اصلاحات عادلانه و پایدار را پی‌ریزی می‌کند، ادامه می‌دهیم.»

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید