طبق گفته بانک مرکزی ترکیه، برای تقویت سپرده‌های لیر آن‌هایی را که سپرده‌های کمتر از ۵۰ درصد لیر دارند، ملزم کرد تا از سال ۲۰۲۳ حتی اوراق قرضه بیشتری نگهداری کنند و نسبت اوراق قرضه‌ای را که بانک‌ها باید برای سپرده‌های ارزی نگه دارند، افزایش داد.

قیمت لیر در بازار تهران چقدر شد؟

به گزارش سلام نو به نقل ازخبرآنلاین، بانک مرکزی نسبت نگهداری اوراق بهادار مورد نیاز برای سپرده‌های ارزی (فارکس) را از ۳ درصد از ماه جاری به ۵ درصد افزایش داد.

در سال ۲۰۲۳، وام دهندگانی که کمتر از نیمی از سپرده های خود را به لیر دارند، باید هفت واحد درصد دیگر اوراق قرضه را در اختیار داشته باشند، که نشان دهنده آخرین تغییر مقرراتی است که هدف از آن متوقف کردن سیاست غیرمعمول کاهش نرخ بهره در بحبوحه افزایش تورم است.

گفتنی است که بازده اوراق قرضه معیار ۱۰ ساله خزانه داری آمریکا از ۱۳.۱۲ درصد در روز دوشنبه به ۱۱.۳۲ درصد کاهش یافت. لیر در برابر دلار تغییر چندانی نداشت و به ۱۸.۵۸۹۰ رسید.

گام جدی ترکیه ترمز سقوط لیر را خواهد کشید؟/ لیر در بازار تهران چند قیمت خورد؟

بانکداران به رویترز گفتند که قوانین جدید وام دهندگان را ملزم می کند ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد لیره (۴.۳ تا ۵.۴ میلیارد دلار) اوراق قرضه اضافی نگهداری کنند.

بانکداران که خواستند نامشان فاش نشود، همچنین گفتند که سپرده‌های لیری افراد در حال حاضر ۴۶ درصد کل سپرده‌ها است، در حالی که سپرده‌های لیری واحدهای تجاری ۴۷ درصد است.

بانک مرکزی اعلام کرد همچنین از سال ۲۰۲۳، بانک‌هایی که سپرده‌های لیر آنها بین ۵۰ تا ۶۰ درصد کل است، باید دو واحد درصد دیگر اوراق قرضه فراتر از ۵ درصد تعیین‌شده برای امسال داشته باشند.

ترک‌ها در سال‌های اخیر به خرید دلار روی آورده‌اند تا از خود در برابر یکی از عمیق‌ترین کاهش‌های ارزش پول در بازارهای نوظهور محافظت کنند که عمدتاً به دلیل سیاست‌های پولی و تورم بالا است.

گفتنی است که ارزش لیر در مقایسه با دلار در سال گذشته ۴۴ درصد کاهش یافت و امسال ۲۹ درصد دیگر کاهش یافت. تورم در ماه گذشته ۸۳ درصد بود.

هر لیر ترکیه در حال حاضر در بازار تهران هزار و ۷۶۰ تومان قیمت خورده است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید