سوپ پرتقال یک سوپ متفاوت با خواص فراوان است و جزو پیش‌غذاهایی شمال کشور است. در مطلب زیر طرز تهیه سوپ پرتقال را به شما آموزش می‌دهیم.

طرز تهیه سوپ پرتقال؛ یک سوپ خوشمزه و لذیذ

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، سوپ پرتقال یک سوپ مقوی پاییزی و زمستانی است که علاوه بر طعم خوشمزه و عطر دلپذیری که دارد، به خاطر خواص پرتقال سرشار از ویتامین ث است. این سوپ به عنوان یک غذای عالی برای درمان خانگی سرماخوردگی نیز طبخ می‌شود و جزو پیش‌غذاهایی است که در شمال کشور، طرفداران زیادی دارد.

طرز تهیه سوپ پرتقال ساده

طرز تهیه سوپ پرتقال ساده

مدت زمان آماده سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت: ۴۰ دقیقه

مواد لازم برای تهیه سوپ پرتقال

• آب پرتقال تازه: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

• گوجه فرنگی: ۵۰۰ گرم

• مرغ: ۱ کیلوگرم

• آرد: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

• سیر: ۲ حبه

• پیاز: ۲ عدد درشت

• کره: ۵۰ گرم

• شکر: ۱ قاشق چای‌خوری

• نمک و فلفل: به میزان لازم

مراحل طرز تهیه سوپ پرتقال برای سرماخوردگی

برای تهیه سوپ پرتقال ساده، ابتدا باید مرغ را آبپز و بعد آن را چرخ کنید. سپس مواد دیگر را با پیاز و سیر تفت دهید و در نهایت مرغ‌ها را با آب پرتقال به این ترکیب اضافه کنید و اجازه دهید سوپ بپزد. برای مشاهده مراحل طرز تهیه سوپ پرتقال، دستورالعمل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: مرغ را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ پرتقال، یک پیاز را خرد کنید و در یک قابلمه بریزید. مقداری روغن به آن اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید. مرغ‌ها را به پیازها اضافه کنید و حرارت را پایین بیاورید تا کمی مرغ‌ها با پیاز تفت بخورند و سرخ شوند. سپس مقداری زردچوبه، فلفل سیاه، نمک و ادویه‌های دلخواه را بیفزایید و یک دقیقه دیگر تفت دهید تا طعم خامی ادویه‌ها هم گرفته شود.

مرحله دوم: مرغ را بپزید

سپس به مرغ مقداری آب جوش اضافه کنید، در حدی که روی آن را بپوشاند. حرارت را بالا ببرید و وقتی آب شروع به قل زدن کرد، شعله را کم کنید. اجازه دهید مرغ کاملا بپزد و نرم شود. معمولا بعد از ۲۵ دقیقه مرغ می‌پزد و می‌توانید حرارت را قطع کنید. مرغ‌های پخته شده را از قابلمه بیرون بیاورید و اجازه دهید کمی از دما بیفتند و سرد شوند.

مرحله سوم: مرغ را چرخ کنید

اگر مرغ‌ها استخوان دارند، استخوان‌های آنها را خارج کنید. سپس مرغ‌های بدون استخوان را در چرخ گوشت بریزید و چرخ کنید. (می‌توانید به جای چرخ کردن آنها را یا گوشت‌کوب برقی هم پوره کنید یا خیلی ساده‌تر، آنها را ریش ریش کنید.)

مرحله چهارم: پیاز و سیر را تفت دهید

در این مرحله از طرز تهیه سوپ پرتقال، یک پیاز دیگر را پوست بگیرید و چرخ کنید یا آن را رنده کنید. سیرها را هم رنده کنید. در یک ظرف مناسب، کره بریزید و روی حرارت قرار دهید تا ذوب شود. می‌توانید به جای کره، از روغن استفاده کنید. پیاز و سیر رنده شده را اضافه کنید و آنها را تفت دهید.

مرحله پنجم: آرد و گوجه فرنگی را تفت دهید

آرد را به پیاز و سیر اضافه کنید و تفت دهید تا خامی آرد گرفته شود. سپس گوجه فرنگی‌ها را رنده کنید و به قابلمه بیفزایید. ۳ تا ۴ دقیقه صبر کنید تا گوجه فرنگی‌ها هم کمی بپزند. سپس کمی زردچوبه و فلفل سیاه به همراه شکر و نمک به مواد اضافه کنید. مواد را در قابلمه به هم بزنید تا مخلوط و یکدست شوند.

مرحله ششم: آب پرتقال و مرغ را اضافه کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه سوپ پرتقال، آب پرتقال تازه را به همراه مرغ چرخ شده به مواد سوپ اضافه کرده و مواد را ترکیب کنید. اگر آب سوپ کم بود، به اندازه نصف لیوان آب جوش اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید. ۲۰ تا ۳۰ دقیقه سوپ را روی دمای ملایم قرار دهید تا مواد آن بپزند. در نهایت طعم سوپ را بچشید و ادویه‌ها را اضافه کنید. بعد از آماده شدن سوپ پرتقال، آن را به صورت گرم سرو کنید.

طرز تهیه سوپ پرتقال خامه‌ای

طرز تهیه سوپ پرتقال خامه‌ای

زمان آماده سازی مواد: ۲۰ دقیقه

زمان مورد نیاز برای پخت: ۴۰ دقیقه

مواد لازم برای تهیه سوپ پرتقال و هویج

• آب پرتقال: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

• هویج: ۷۰۰ گرم

• خامه: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

• کره: ۲ قاشق غذاخوری

• عصاره مرغ: ۱ عدد

• رنده پوست پرتقال: ۱ قاشق غذاخوری

• زنجبیل و کاری: به میزان لازم

• نمک، زردچوبه و فلفل: به میزان لازم

مراحل طرز تهیه سوپ پرتقال با هویج و خامه

پایه سوپ پرتقال با خامه، عصاره مرغ است که البته می‌توانید از عصاره سبزیجات یا عصاره گوشت و یا آب قلم هم استفاده کنید. در طرز تهیه سوپ پرتقال با خامه، خامه نیز به افزودن غلظت سوپ کمک می‌کند. برای تهیه این سوپ خوشمزه و مجلسی، مراحل طرز تهیه آن را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد سوپ پرتقال را آماده کنید

در ابتدا، حدود ۵۰۰ گرم پرتقال را پوست گرفته و آب آنها را بگیرید. هسته‌ها را جدا کنید و به آب پرتقال، مقداری از پالپ پرتقال اضافه کنید. آب پرتقال را کنار بگذارید. هویج‌ها را بشویید و پوست آنها را بگیرید. هویج‌ها را به قطعات ریز و به صورت نگینی خرد کنید. یک پیاز را هم پوست بگیرید و نگینی خرد کنید.

مرحله دوم: مایه سوپ پرتقال و هویج را آماده کنید

در این مرحله، پیاز را به همراه کره در یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت قرار دهید. پیازهای خرد شده را اضافه کنید و روی حرارت کم تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. در این فاصله، یک عصاره مرغ را در یک لیوان آب جوش بیندازید و اجازه دهید حل شود. بعد از طلایی شدن پیازها، عصاره را به پیازها بیفزایید.

مرحله دوم: هویج و آب پرتقال را اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه سوپ پرتقال خامه‌ای با هویج، آب پرتقال را به مایه سوپ اضافه کنید و هویج‌ها را هم به آن بیفزایید. صبر کنید تا مایه سوپ جوش بیاید. سپس حرارت را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید. ۳۵ تا ۴۰ دقیقه صبر کنید تا هویج‌ها کاملا نرم شود و مایه سوپ غلیظ شود.

مرحله سوم: مواد را در مخلوط‌کن بریزید

بعد از اینکه هویج‌ها پختند و همه مواد نرم شدند، حرارت را قطع کنید و اجازه دهید مایه سوپ کمی از دما بیفتد. سپس آنها را در غذاساز یا بلندر بریزید و مواد را پوره کنید تا یکدست شوند. مخلوط به دست آمده را دوباره در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید.

مرحله چهارم: خامه و ادویه‌ها را اضافه کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه سوپ خامه‌ای پرتقال، خامه را به همراه نمک، فلفل سیاه، رنجبیل، کاری و ادویه‌های دلخواه به سوپ اضافه کنید. اجازه دهید مواد به مدت ۵ دقیقه روی حرارت ملایم بمانند و با هم میکس شوند و طعم یکدیگر را بگیرند. در نهایت، مقداری رنده پوست پرتقال را اضافه کرده و آن را سرو کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه سوپ پرتقال

فوت و فن‌های طرز تهیه سوپ پرتقال

*اگر می‌خواهید سوپ پرتقال یکدست شود، بعد از پخت سوپ، اجازه دهید مواد سرد شوند و بعد آن را در گوشتکوب برقی بریزید یا آنها را چرخ کنید تا یکدست شوند.

*برای جلوگیری از گلوله شدن آرد، می‌توانید آرد را در مقداری آب ولرم حل کنید و بعد آن را به مواد سوپ بیفزایید.

*برای تزیین روی سوپ، می‌توانید از سبزی‌های معطر دلخواه مثل جعفری خرد شده استفاده کنید. همچنین می‌توانید در حین پخت سوپ، به آن مقداری سبزی خشک اضافه کنید.

*افزودن چاشنی‌هایی مثل آبلیمو، آبغوره طبیعی یا آب نارنج می‌تواند طعم سوپ شما را خوشمزه‌تر کند.

منبع: مجله کوروش

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید