به گفته دکتر حسن غفاری، فیفا قبلاً یک بار تیم ملی فوتبال ایران را از جام جهانی حذف کرده است اما این ماجرا باعث بدنامی فدراسیون جهانی می‌شود

آیا فیفا حضور تیم ملی فوتبال ایران را از جام جهانی محروم می‌کند؟

به گزارش سلام نو به نقل از همشهری آنلاین، روز سه‌شنبه نشریه تلگراف انگلیس در گزارشی ضمن متهم کردن ایران به همدستی با روسیه در جنگ علیه اوکراین، مدعی شد که فیفا باید تیم ملی کشورمان را از حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ محروم کند.

دکتر حسن غفاری، به واسطه ریاست کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال در زمان ریاست محمد دادکان و عضویت در کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال، اشراف خوبی به قوانین و آیین‌نامه‌های فوتبالی در سطح آسیا و بین‌الملل دارد. حالا به بهانه فشار رسانه‌های انگلیسی برای حذف تیم ملی فوتبال ایران از جام جهانی، با او صحبت کرده‌ایم.

آیا احتمال دارد این‌طور که یکی از رسانه‌های انگلیسی به فیفا پیشنهاد داده، فیفا تصمیم به حذف تیم ملی ایران از جام جهانی بگیرد؟

یک‌بار پیش از این چنین اتفاقی افتاده است. فیفا تیمی را حذف کرد. در چنین مواقعی برای جایگزین آن تیم هم به سراغ تیمی می‌روند که اگر به عنوان مثال ایران نبود، می‌توانست راهی جام جهانی بشود. در حال حاضر اما وقتی به این مرحله رسیده‌ایم که قرعه‌کشی انجام شده و بلیت‌ها فروش رفته، بعید است خود فیفا هم راضی به این کار شود و خود را دچار مشکل کند.

با این حساب شما معتقدید که فشارهای اخیر نمی‌تواند فیفا را متقاعد به حذف تیم ملی ایران کند؟

فیفا معمولاً سعی می‌کند چنین حرکاتی را انجام ندهد و خود را بدنام نکند. این هم در نهایت به نفع ما می‌شود.

منظورتان از بدنامی فیفا چیست؟

ببینید. در آن دوره از رقابت‌ها که در آمریکا برگزار می‌شد من آنجا بودم. یک‌بار برای دیدن آقای فنایی به هتل رفته بودم که با زوجی آشنا شدم که از آمریکای جنوبی و یکی از کشورهای نه چندان ثروتمند آن منطقه بود. این زوج هم مشخص بود که چندان پولدار نیستند. وقتی با آنها صحبت کردم، می‌گفتند ما بعد از جام جهانی که به خانه‌مان برگردیم، حساب و کتاب می‌کنیم که تا جام جهانی بعدی چقدر زمان داریم و هزینه‌ها را برآورد می‌کنیم و از حالا به صورت ماهیانه پولی را پس‌انداز می‌کنیم تا چهار سال بعد دوباره به جام جهانی برویم. می‌خواهم بگویم خیلی از مردمی که به جام جهانی می‌آیند، مردم عادی هستند که این‌طوری برای حضور در مسابقات برنامه‌ریزی می‌کنند.

پس دلیل اصلی ممانعت فیفا از این تصمیم را جلوگیری از دلسردی این هواداران می‌دانید.

دقیقاً. به خاطر همین هواداران است که این کار نشدنی است. می‌دانید چند نفر فقط برای تماشای بازی ایران – آمریکا به قطر می‌آیند؟ بسیاری از دوستان من از آمریکا تماس گرفته‌اند و فقط بلیت این بازی را خریده‌اند تا هم بازی را ببینند و هم آنجا با دوستانی دیدار کنند که از ایران برای تماشای بازی می‌آیند. علاوه بر این خیلی‌ها برای دیدن بازی‌های ایران بلیت خریده‌اند و با این وضعیت تصمیم‌گیری درباره حذف ایران برای فیفا به طور جدی مشکل‌آفرین می‌شود.

این در حالی است که وقتی تصمیم به حذف روسیه گرفته شد، چنین شرایطی نبود.

بله، دقیقاً. در واقع می‌توان گفت الان برای حذف تیمی از جام جهانی خیلی دیر است و این موضوع برای فیفا خوشنامی نمی‌آورد. چون مردمی که بلیت تهیه کرده‌اند و برای حضور در جام جهانی

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید