۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۷
کد خبر: 55394792

در این مطلب به معرفی جاهای دیدنی شهسوار از جمله جنگل دوهزار، پارک ملی خشکه داران و دشت دریاسر می پردازیم.

جاهای دیدنی شهسوار

سلام نو-سرویس گردشگری: شهسوار یا تنکابن یکی از شهرهای توریستی مازندران است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. در این مطلب به معرفی جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی این شهر خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

شهسوار کجاست و نام شهسوار به چه معنا است؟

روستای شهسوار از شمال به دریای خزر، از شرق به چالوس، از غرب به رامسر و از جنوب به رشته کوه‌های سرسبز البرز ختم می‌شود. شهسوار با وسعت ۲۱۴۰ کیلومترمربع، یکی از پرجمعیت‌ترین نواحی غرب مازندران به شمار می‌رود. شهسوار یکی از مناطق گردشگر پسند شمال ایران است که مورد علاقه گردشگران با تجربه است.

شهسوار در لغت به معنی شاه سوار، شوالیه یا عیار است، بسیاری از افراد، شهسوار را با نام تنکابن نیز می‌شناسند. در واقع در دوران قاجاریه نام این شهر تنکابن بوده، اما در دوران پهلوی به نام شهسوار تغییر کرده است. پس از انقلاب اسلامی دوباره نام این منطقه را تنکابن نهاده‌اند. احتمالا نام تنکابن از نام «قلعه تُنکا» گرفته شده است. «بن» به معنی پایین است و در اسامی مناطق زیادی در شمال کشور وجود دارد؛ بنابراین تنکابن می‌تواند به معنی پایین تنکا باشد. جاهای دیدنی تنکابن در پاییز و جاهای دیدنی تنکابن در زمستان شما را شگفت زده می‌کند. 

جاهای دیدنی شهسوار

از جمله ایل‌هایی که در زمان سلطنت شاه طهماسب اول به منطقه شهسوار کوچ کردند، می‌توان به ایل کرد و شهسواران روزکی اشاره کرد. آن‌ها برای دفاع در برابر تهاجمات، در این منطقه سکونت یافتند.

جالب است بدانید که شهسوار پایتخت مرکبات ایران و یکی از تولیدکنندگان اصلی خرمالو در کشور است. خاص بودن این شهر فقط به همینجا ختم نمی‌شود! شهسوار را قطب پرورش ماهی ایران می‌دانند و وجود مراکز متعدد پرورش ماهی، گواه این ادعاست. می‌دانیم که با دانستن این موارد دلتان بیشتر از قبل هوای سفر به شهسوار را کرده است، پس با ما همراه شوید.

جنگل دوهزار

گل سرسبد جاهای دیدنی شهسوار بدون تردید جنگل معروف و زیبای دوهزار است. این جنگل کوهستانی که در ارتفاع دو هزار متری از سطح دریا قرار دارد در منطقه خرم آباد از توابع تنکابن واقع شده است. مهمترین و منحصر بفرد ترین ویژگی جنگل دوهزار فضای غرق در مه آن است. این جنگل در تمامی فصول سال پوشیده در مه غلیظ کوهستانی است. همین موضوع گشت و گذار در دل این جنگل را به تجربه ای بی مانند برای هر گردشگری بدل می کند. یکی دیگر از جذابیت های این جنگل رودخانه دوهزار است که در دل آن قرار دارد. در سرچشمه این رودخانه یک آبشار زیبای کوهستانی نیز واقع شده است و توصیه می کنیم در سفر به جنگل دوهزار حتما از این آبشار نیز دیدن کنید.

دشت دریاسر

در میان جاهای دیدنی شهسوار نامی هست که هیچ گردشگری در سفر خود به این شهر نباید آن را فراموش کند. دشت دریاسر دشتی واقع در جنوب شهر شهسوار است. این دشت به بهشت مازندران در ماه اردیبهشت معروف است و دلیل این امر گل های انبوه و زردرنگی است که در این ماه بر پهنه این دشت می رویند و منظره ای بهشتی و رویایی را به آن می بخشند. دشت دریاسر یک منطقه ییلاقی و خنک است و علاوه بر ماه اردیبهشت در فصل تابستان نیز گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. این دشت در فصل پاییز نیز بدل به فرشی از میلیون ها برگ فرو ریخته می گردد و منظره آن در این فصل دست کمی از منظره ماه اردیبهشت آن ندارد. در محدوده دشت دریاسر چندین کوه، آبشار و چشمه نیز واقع شده است.

جاهای دیدنی شهسوار

پارک ملی خشکه داران

پارک ملی خشکه داران

پارک ملی خشکه داران نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی شهسوار است. این منطقه جنگلی بین دو منطقه نشتارود و عباس آباد و در کیلومتر سی محور تنکابن به چالوس واقع گردیده است. عمده جذابیت این پارک به وجود گونه های متنوع جانوری و گیاهی در آن است. از جمله جانورانی که در این منطقه حفاظت شده زندگی می کنند می توان به گربه وحشی، اگرت بزرگ، اگرت کوچک، شغال، خوک، گرگ، غاز بالکان و مرغابی اشاره کرد. پارک ملی خشکه داران همچنین زیستگاه درختانی از قبیل بلوط، شمشاد، ممرز، انار، لیکلی و ازگیل جنگلی نیز هست. این منطقه وسیع با مساحتی بالغ بر دو میلیون و ششصد هزار متر مربع در نزدیکی دریای خزر قرار گرفته است و همین نزدیکی با دریا نیز یکی دیگر از جذابیت های این منطقه جنگلی است.

جاهای دیدنی شهسوار

غار آبی دانیال

غار آبی دانیال

غار آبی دانیال یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی شهسوار به شمار می رود. این غار در فاصله دو کیلومتری روستای دانیال و در فاصله نزدیکی از شهر شهسوار قرار دارد. غار آبی دانیال که شباهت زیادی با غار علیصدر همدان دارد به سبب خنکی و دلپذیر بودن هوای داخل آن مقصد اصلی گردشگران در فصل تابستان است. محدوده بیرون این غار نیز به سبب پوشش گیاهی انبوه و سرسبزی و شادابی طبیعت آن بر جذابیت این منطقه توریستی افزوده است. یکی از ویژگی های غار آبی دانیال که توجه هر گردشگری را به خود جلب می کند بافت آهکی زیبای دیواره های این غار است که شکل گیری آنها میلیون ها سال به طول انجامیده است.

مرداب نشتارود

نمی توان از جاهای دیدنی شهسوار سخن گفت و نامی از مرداب نشتارود به میان نیاورد. این مرداب معروف که در فاصله پنج کیلومتری شهسوار و در مرکز بخش نشتارود واقع شده است یکی از قطب های گردشگری این منطقه محسوب می شود. مرداب نشتارود خصوصا برای علاقه مندان به ماهیگیری از جذابیت فوق العاده ای برخوردار است. در درون این مرداب ماهی های گوناگونی از قبیل کپور، کفال، ماهی سفید و اردک ماهی زندگی می کنند. دلپذیر بودن محدوده این مرداب و طبیعت بکر آن ماهیگیری در این منطقه را به یک تفریح آرامش بخش برای گردشگران تبدیل نموده است.

منطقه حفاظت شده بلس کوه

منطقه حفاظت شده بلس کوه نیز از جمله محبوب ترین جاهای دیدنی شهسوار می باشد. این منطقه یک زیست بوم جانوری بی نظیر و شگفت انگیز است و اگر شما نیز علاقه به تماشای زندگی جانوران در دل طبیعت دارید حتما سری به این منطقه بزنید. منطقه حفاظت شده بلس کوه در فاصله دو رودخانه دوهزار و سه هزار قرار گرفته است. از جمله جانورانی که در این منطقه حفاظت شده زندگی می کنند می توان به خرس قهوه ای، روباه، پلنگ، پازن، گراز، خرگوش، شوکا و گوزن مرال اشاره کرد. این منطقه همچنین زیستگاه پرندگانی از قبیل عقاب، کبوتر جنگلی، دارکوب، چکاوک و هدهد نیز هست.

جاهای دیدنی شهسوار

آبشار کوه سر

شاید بتوان گفت آبشار کوه سر زیباترین آبشاری است که در سفر خود به شهسوار می توانید از تماشای آن حظ ببرید. این آبشار زیبا مابین دو روستای سفیدآب و کوه سر قرار گرفته است. ترکیب صداهایی که در محدوده اطراف این آبشار به گوش می رسند تجربه ای را برای گردشگران مهیا می سازد که هرگز مشابه آن را از سر نگذرانده اند. ترکیب آواز پرندگان و صدای ممتد آبشار کیفیت گوش نوازی را به این منطقه بخشیده اند. اگر به آبشا علاقه دارید، آبشاری با ارتفاع ۴۵ متری در تنکابن وجود دارد که شما را شگفت زده می‌کند.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید