جاذبه‌های فراوان استان گیلان موجب شده تا سالانه گردشگران بسیاری به این استان سفر کنند. یکی از زیبایی‌های دلنشین این استان که در رودبار واقع شده است غار دربند رشی می‌باشد که طول تقریبا ۳۰ متری دارد.

غاری با طول ۳۰ متر در دل رودبار

سلام نو - سرویس گردشگری: غار «دربند رشی» از مقاصد گردشگری و جاهای دیدنی استان گیلان به شمار می‌آید و در جنوب روستای رشی در بخش رحمت آباد و بلوکات شهرستان رودبار و در ارتفاع حدود ۷۵۰ متری از سطح دریا واقع شده‌ است. این مکان‌ باستانی شامل غار بزرگ «کویل گر» با طول تقریبی ۶۰ متر و غار «دربند ب» (جوکویله) با طول تقریبی ۳۰ متر است که دهانه‌ هر دو در جهت جنوب قرار دارد. غار دربند رشی تنها غار شناخته شده با بقایای باستان‌شناختی دوره پارینه سنگی قدیم در کشور به حساب می‌آید.

هر ساله طبیعت‌گردها و ماجراجویانی که به دیار رودبار سفر می‌کنند، بازدید از غار باستانی دربند رشی را در برنامه‌ سفر خود قرار می‌دهند تا هم با تاریخ و فرهنگ رودبار آشنا شوند و هم گذری به طبیعت بکر و سرسبز منطقه دربند رودبار داشته باشند.

غاری با طول ۳۰ متر در دل رودبار

سرگذشت غار دربند رشی

غار دربند برای اولین بار در سال ۱۳۸۴ توسط باستان‌شناس ایرانی آقای دکتر جهانی شناسایی شد و بررسی های چندین باره نشان داد که تمدنی دیرینه در این محل ساکن بوده و قدمت آن به دوره پارینه سنگی برمی گردد. جالب است بدانید که طی مطالعات اخیر اعلام شده که این غار قبل از ۲۰۰ هزار سال پیش محل سکونت شکارچیان عصر سنگ بوده است.

غاری با طول ۳۰ متر در دل رودبار

نکات بازدید از غار

  • از دامنه‌ی کوه تا غار حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی در مسیر نسبتا هموار با شیب کم پیش رو دارید که در کل دسترسی به غار چندان سخت نیست.
  • از آنجا که مسیر غار، چشمه یا منبع آب ندارد، آب آشامیدنی با خود ببرید.
  • داخل غار جاذبه خاص یا نقش و نگاری دیده نمی‌شود.
  • از ابتدا تا انتهای غار حدود دو دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد و بنابراین به لوازم یا ابزار خاصی نیاز ندارید؛ فقط چراغ قوه یا نور موبایل برای روشنایی کفایت می‌کند.
  • بهتر است برای بازدید از غار، کفش ورزشی، کلاه آفتابی، کرم ضدآفتاب و در صورت نیاز باتوم کوهنوردی و همچنین هدلامپ یا چراغ قوه برای درون غار همراه داشته باشید.
  • در جاده‌ توتکابن، سوپرمارکت و میوه‌فروشی جهت تهیه مایحتاج و همین طور پمپ بنزین وجود دارد. سرویس بهداشتی عمومی در میدان توتکابن جنب شهرداری قرار گرفته است.

غاری با طول ۳۰ متر در دل رودبار

مناسب‌ترین زمان بازدید

معمولا گردشگران از روی کنجکاوی برای تماشای طبیعت این منطقه به بازدید از غار دربند می روند، برای همین بهتر است اواسط فصل بهار که مسیر و اطراف غارها سرسبز می شوند به این منطقه بروید. در این ایام مه بهاری هوای این منطقه را قابل تحمل می سازد.

نحوه دسترسی به غار

اگر به بازدید از غار دربند رشی علاقه‌مند شده‌اید، در اتوبان قزوین-رشت، بعد از رودبار به‌سمت خروجی توتکابن بروید. پس از حدود ۱۰ کیلومتر از جاده‌ توتکابن، راهی جاده‌ دفراز-پلنگ دره و سی‌دشت شوید. مسیر اصلی را ادامه دهید تا پس از روستای رشی و قبل از سی ‌دشت، به تابلوی غار دربند رشی در سمت راست جاده برسید.ش

از تهران تا خروجی توتکابن، ۲۷۰ کیلومتر و حدود سه ساعت طول می‌کشد و از آنجا تا رشی ۲۲ کیلومتر دیگر در پیش دارید که درمجموع حدود چهار ساعت در راه خواهید بود. بازدید از این غار و گشت‌وگذار در طبیعت زیبای اطراف آن می‌تواند تجربه‌ای خاطره‌انگیز و منحصربه‌فرد از سفر به رودبار را برایتان رقم بزند.

آدرس غار دربند رشی: استان گیلان، شهرستان رودبار، بخش رحمت آباد و بلوکت، جنوب روستای رشی

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید