گیلان یکی از استان‌های بسیار زیبای ایران است که به واسطه زیبایی‌هایش گردشگران بساری را به سوی خود کشانده است. یکی از زیبایی‌های وصف نشدنی این استان تالاب الان الان می‌باشد که در منطقه معروف به نجف ویشه با فاصله حدودا ۷ کیلومتری از شهر اسالم واقع شده است.

تالاب الان‌الان ؛ گنجی طبیعی ایران در اسالم

سلام نو - سرویس گردشگری: این تالاب در روستای الالان اسالم در منطقه ی معروف به نجف ویشه ( ویشه در زبان محلی یعنی جنگل )واقع شده است .از دریای خزر حدود ۲۰۰متر ، از جاده ترانزیتی تالش به انزلی ، ۴کیلومتر و از شهر اسالم حدود ۷ کیلومتر فاصله دارد و مساحت توده جنگلی الالان حدود ۷۲ هکتار است اما پرندگان آبزی در محدوده ای به وسعت ۲ هکتار در منطقه جوجه آوری می کنند .

منطقه نجف‌ویشه واقع در ۷ کیلومتری اسالم، یک گنج طبیعی و گردشگری را در خود جای داده است.

تالاب الان‌الان ؛ گنجی طبیعی ایران در اسالم

ویژگی‌های گیاهی و جانوری

متأسفانه به این تالاب رسیدگی نشده و امکانات محافظتی از جمله سکوی تماشا، در آن‌جا تعبیه نگشته است. البته این مسأله چیزی از زیبایی منطقه الالان کم نمی‌کند و با سفر به آن‌جا، علاوه‌بر پرندگان می‌توانید جانورانی چون لاکپشت برکه‌ای، کلمره، قورباغه، شغال و گربه‌ی جنگلی را هم تماشا کنید.

تالاب الان‌الان ؛ گنجی طبیعی ایران در اسالم

اطراف این تالاب را درختان تمشک، خرمالو و… احاطه کرده و با چیدن آن‌ها طعم میوه‌های جنگلی را به حافظه خواهید سپرد. خوشبختانه جهت حفظ گونه‌های جانوری ساکن در الالان به‌تازگی اقداماتی از جمله ثبت آب‌بندها در کنواسیون رامسر در حال انجام است تا این جاذبه طبیعی به آیندگان نیز امانت برسد.

در این تالاب بیش از ۶۰۰ جفت با کلان بزرگ ۷ تا ۹جفت حواصیل خاکستری ، ۱۰۰ تا ۱۲۰ جفت اگرت کوچک ، ۲۰ تا ۲۵ جفت گاوچرانک و۱۵ الی ۲۵ جفت حواصیل زرد هر ساله از اواخر اسفند بر روی درختان توسکا دراین منطقه جوجه آوری می کنند .این زیستگاه از مناطق مهم برای جوجه آوری پرندگان آبزی وکنار آبزی بوِیژه با کلان بزرگ وحواصیل خاکستری از گذشته تا حال در استان وایران می باشد .

تالاب الان‌الان ؛ گنجی طبیعی ایران در اسالم

مهم ترین تهدیدات تالاب

الالان اسالم ، جایگاه زباله است که د حاشیه محل جوجه آوری پرندگان قرار دارد استان گیلان از نظر تعداد تالاب های بین المللی در ایران به همراه سیستان وبلوچستان پس از استان هرمزگان وآذربایجان غربی ،که دارای ۴ تالاب بین المللی هستند قراردارد تالاب های مانند استیل ، کرفستان ، مجموع آب بندن های قرق شده بدلیل اهمیت شان برای جوجه آوری وزمستان گذرانی پرندگان آبزی وکنار آبزی علیرغم مساحت کم شان به دفتر کنوانسیون رامسر معرفی وثبت شده اند .

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید