املش یکی دیگر از روستاهای بسیار زیبای گیلان سرسبز است. این روستا نیز جاذبه‌های بسیار زیبایی در خود دارد. یکی از زیبایی‌های وصف نشدنی این روستا قلعه شاه‌نشین گورج می‌باشد که قدمتی تاریخی دارد.

قلعه‌ای بهشتی در قلب املش سرسبز

سلام نو - سرویس گردشگری: قلعه شاه‌نشین گورج با قدمتی که به دوره پس از اسلام بازمی‌گردد، در دو کیلومتری شمال روستای گورج از توابع شهرستان املش قرار دارد. با قرارگیری در ارتفاع ۱۶۰۰ متری بین روستای گورج و رودخانه چاکرود، این قلعه یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری املش به شمار می‌آید. مردم منطقه این بنا را با نام‌های گورجی قلاکوتی، قلعه گردان، شاه‌نشین قلعه و قلعه اسماعیلیان نیز می‌شناسند.

قلعه‌ای بهشتی در قلب املش سرسبز

معماری قلعه

در شمال غرب قلعه گورج، بقایایی از یک دیوار استحفاظی بزرگ با ۲۵ متر طول و هشت متر ارتفاع، دیده می‌شود که مصالح استفاده‌شده در ساخت آن، تخته‌سنگ‌های طبیعی، گل و آهک بوده‌اند. در بخش جنوبی قلعه نیز دو برج سنگی بزرگ وجود دارد و چند آب‌انبار برای ذخیره آب باران در محوطه قلعه جای گرفته‌اند. موقعیت مکانی دیوارها و حصارهای قلعه در قله کوه، دسترسی مهاجمان را به آن مشکل می‌کرد. برخی از باستان‌شناسان، با توجه به سبک معماری قلعه شاه‌نشین، این بنا را متعلق به دوره اسماعیلیه می‌دانند. مسیر دسترسی به قلعه شاه‌نشین از روستای گورج، از یک جاده مالرو و از کنار صخره‌ها و دامنه‌های جنگلی است. برای رسیدن به این قلعه باید حدود یک ساعت از خود روستا پیاده‌روی کنید. این اثر در تاریخ ۲ آبان ۱۳۸۲، با شماره ثبت ۱۰۶۵۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

قلعه‌ای بهشتی در قلب املش سرسبز

روستایی در مسیر بهشت

روستای گورج که در مسیر رسیدن شما به قلعه شاه نشین قرار دارد، یکی از زیباترین روستاهای شهرستان املش است. شاید این سوال ذهنتان را به خود درگیر کرده باشد که چرا نام این روستا را گورج نهاده اند؟

جالب است بدانید که بدانید واژه گورج همان کوه رج است که به مرور تغییر کرده و بدین شکل در آمده است. همان گونه که می دانید، رج به معنای ردیف است و از آن جا که این روستای دیدنی به احاطه چند ردیف کوه در آمده است، آن را کوه رج نامیده اند. تنبلی زبان ما و امثال ما موجب شده است که امروزه این روستا را با نام گورج بشناسند.

برای رسیدن به قلعه شاه نشین باید حدود یک ساعت از روستای گورج فاصله بگیرید. در این مسیر از زیبایی های چشم نواز گورج غافل نشده و این همه شکوه و شگفتی را در لنز دوربین هایتان حک کنید تا خاطره ای ناب به یادگار بماند از سفر به قلعه شاه نشین.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید