سیاهکل یکی از نقاط بی‌نظیر و بسیار زیبای استان گیلان می‌باشد که جاذبه‌های فراوانی را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های چشم‌نواز این روستا قلعه کوتول شاه می‌باشد که قدمت آن به دوران تیموریان بازمی‌گردد.

کوتول شاه ؛ قلعه‌ای مخفی در میان جنگل‌های سیاهکل

سلام نو - سرویس گردشگری: قلعه کوتول شاه مربوط به دوره تیموریان است و در شهرستان سیاهکل، بخش مرکزی، روستای موشا واقع شده است. این اثر در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۸۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است و از جاهای دیدنی سیاهکل به شمار می‌رود. کوتول شاه از حکمرانان معروف گیلان زمین و از دیار شلمان کنونی بود اما اطلاعات زیادی از این حاکم مقتدر در دست نیست.

کوتول شاه ؛ قلعه‌ای مخفی در میان جنگل‌های سیاهکل

فرم قلعه کوتول‌شاه بیضی‌شکل بوده که زایده‌ای از طرف ضلع جنوبی به آن متصل است و قطر بزرگ قلعه از داخل دیواره‌ها ۲۶ متر و قطر کوچک آن ۹.۷ متر، ضخامت دیواره‌های قلعه از ۱.۸ تا ۴.۲ متر متغیر است. در بخش جنوبی این قلعه و کنار زایده متصل به بنا دیده‌بانی دو طبقه با راه پله‌های ارتباطی آن نمایان است که ورودی و درگاه قلعه را تشکیل می‌دهد. فضای داخل قلعه از آب انبار در ضلع شرقی و دیگری «تاقی» که در مقابل آن و در ضلع غرب داخل بنا قرار دارد، تشکیل می‌شود. در داخل قلعه فضای مختلف وجود دارد که دو فضا قابل دیدن است.

کوتول شاه ؛ قلعه‌ای مخفی در میان جنگل‌های سیاهکل

نحوه دسترسی

اگر از طرف تهران به گیلان سفر میکنید، مقصد اول خود را سیاهکل قرار دهید و پس از آن به سمت لاهیجان حرکت کنید. در مسیر خود ابتدا به یک سه راهی میرسید که باید به سمت راست بپیچید. بعد از آن نیز به دوراهی برخورد میکنید که باز هم باید مسیر سمت راستی را انتخاب کنید. به راه خود ادامه دهید و در نهایت به قلعه کوتول شاه در سیاهکل خواهید رسید که شاید در نگاه اول پیدا کردن آن در میان جنگل کار مشکلی باشد. اما با کمی دقت و حتی پرسوجو آن را میبینید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید