شفت یکی از روستاهای زیبا و پر جاذبه گیلان می‌باشد که در کنار زیبایی‌هایش خوراکی‌ها و خوردنی‌های خوشمزه‌ای نیز دارد. یکی از این خوراکی‌های خوشمزه پنیر سیاه مزگی می‌باشد که به صورت سنتی تهیه می‌شود.

پنیر سیاه مزگی شفت رقیب سرسخت پنیرهای فرانسوی

سلام نو - سرویس گردشگری: پنیر سیاه‌مزگی یکی از بهترین سوغاتیهای استان شفت است که به گفته برخی میتواند با بهترین پنیرهای فرانسه رقابت کند.این پنیر به صورت سنتی در منطقه سیاهمزگی تهیه می‌شود که طرفدارن زیادی نیز دارد و همواره گردشگران در این منطقه برای خرید آن اقدام می‌کنند.

پنیر سیاه مزگی شفت رقیب سرسخت پنیرهای فرانسوی

پنیر سیامزگی یک پنیر محلی خوشمزه است که از دل روستای سیاهمزگی از توابع شفت در استان گیلان برخاسته و معمولا از شیر خالص بز یا گوسفند تهیه می‌شود که خامه آن گرفته نشده باشد. کیفیت بالای طعم، بافت، عطر و مزه این پنیر باعث شده تا این محصول قابل رقابت با انواع پنیرهای ایرانی و خارجی باشد. پنیر سیامزگی طعمی نمکین و تند و تیز دارد و با بافتی نیمه سخت شبیه به پنیر خیکی یا پنیر کوزه‌ آذربایجان است که معمولا در وعده‌های صبحانه با نان گرم و گردو و سبزی یا در انواع سالاد مصرف می‌شودیا به عنوان تارت مصرف می‌شود. بومی‌های قدیمی، سیاهمزگی را به صورت خانگی تهیه می‌کردند و در پوست گوسفند قرار می‌دادند تا دوره رسیدگی خود را طی کرده و به عمل بیاید؛ اما محبوبیت این پنیر به قدری افزایش یافت که به یکی از سوغاتی‌های معروف استان گیلان تبدیل شد و حالا برای فروش به صورت عمده تولید می‌شود.

پنیر سیاه مزگی شفت رقیب سرسخت پنیرهای فرانسوی

پنیر سیامزگی کاله با شیر بز تهیه می‌شود که طعمی متفاوت‌تر داشته و مصرف آن برای سلامتی بسیار مفید است. این پنیر پس از طی کردن مراحل تولید در کارخانه به مدت سه ماه در نایلون‌های وکیوم خاص نگهداری می‌شود که عملکردی مشابه به پوست گوسفند دارند و فرآیند تولید را بهداشتی‌تر می‌کنند. دوره رسیدگی سه ماهه این پنیر به تجزیه ترکیبات چربی و پروتئین شیر بز منجر می‌شود و علاوه بر ایجاد عطر و طعم منحصر به فرد، باعث کاهش رطوبت و تغییر بافت سیامزگی نیز می‌گردد.

پنیر سیاه مزگی شفت رقیب سرسخت پنیرهای فرانسوی

در تولید پنیر سیامزگی از چه شیری استفاده شده است؟

ارزش غذایی شیر بز بسیار بالاتر است و این نوشیدنی لبنی با طعم خوشمزه و فواید فراوانی که دارد شما را شگفت‌زده می‌کند. استفاده از شیر بز شاید هنوز در دنیای غرب به آن شدت مرسوم نباشد اما در سایر نقاط دنیا محبوبیت زیادی داشته و جزو پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌ها است. تولید پنیر سیامزگی با شیر بز به هضم و جذب راحت‌تر پروتئین‌ها و مواد معدنی مثل کلسیم، فسفر، مس، روی، پتاسیم و منیزیم کمک می‌کند و با اثرات آنتی اکسیدانی و همچنین تاثیر بر کاهش چربی‌های خونی برای بیماران قلبی عروقی مناسب است .

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید