شیراز شهر بناهای تاریخی با معماری‌های بی‌نظیر است. یکی از شاهکارهای بی‌نظیر این شهر مسجد شیر است که توسط «میرزا ابوالحسن خان مشیر الملک» در محله بازار ارامنه ساخته شده است.

مسجد مشیر ؛ خفن‌ترین تکنولوژی عصر قاجار در شیراز

سلام نو - سرویس گردشگری: مسجد مشیر یکی از زیباترین مساجد و دیدنی های شیراز است که بین سال‌های ۱۲۶۵ تا ۱۲۷۴ هجری قمری توسط «میرزا ابوالحسن خان مشیر الملک» ساخته شد. این مسجد تاریخی و دیدنی در خیابان قاآنی شمالی، در محله بازار ارامنه قرار دارد. در پیشانی شبستان طاق‌نمای مرتفعی است که آیات قرآنی را با خطوط درشت ثلث عالی بر آن نگاشته‌اند و بر فراز این شبستان دو گلدسته کاشی‌کاری به‌ چشم می‌خورد. همچنین در سمت شرق مسجد طاق‌نمای بلندی دیده می‌شود که با کاشی مقرنس‌کاری شده است و کتیبه‌ای به خط ثلث از آیات قرآنی دارد. این بنا در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۵۱ با شماره ثبت ۹۱۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مسجد مشیر ؛ خفن‌ترین تکنولوژی عصر قاجار در شیراز

معماری مسجد

معماری مسجد مشیر چشم‌های هر بیننده‌ای را خیره می‌کند و به زیبایی می‌توان معماری اصیل ایرانی-اسلامی را در آن پیدا کرد. به‌طوری‌که صاحب‌نظران گفته‌اند مسجد مشیرالملک از نظر استحکام، حوض حیاط آن و ستون‌های سنگی، پس از مسجد وکیل همانندی ندارد و بی‌رقیب است.مسجد مشیر که در محلۀ سنگ سیاه شیراز قرار دارد، از محله‌های قدیم این شهر است که از زمان کریم‌خان زند همچنان برقرار مانده است. در آن زمان محله‌ها کوچک‌تر و حصار شهر تنگ‌تر و با محلۀ درب کازرون نیز ادغام شد. از آن زمان تا الان به این دو محله، سنگ سیاه گفته می‌شود.

مسجد مشیر ؛ خفن‌ترین تکنولوژی عصر قاجار در شیراز

مناسب‌ترین زمان بازدید از مسجد مشیر

شاید بهتر است بگوییم بهترین زمان سفر به شیراز که با فصل بهار و پیچیدن بوی نارنج در شهر آغاز می‌شود، مخصوصا در اردیبهشت‌ماه، بهترین زمان بازدید از مسجد مشیر و زیبایی‌هایش است که متناسب با فصل نیز می‌توان به‌راحتی از شبستان بهارۀ آن بازدید کرد و نهایت لذت را از این سفر جذاب و مسجد تاریخی شیراز برد.

مسجد مشیر ؛ خفن‌ترین تکنولوژی عصر قاجار در شیراز

نحوه دسترسی به مسجد مشیر

مسجد مشیر واقع در استان فارس، شیراز، محلۀ سنگ سیاه، خیابان قاآنی، کوی دربند مشیر و کنار بازارچه ارمنی‌ها قرار دارد.

برای دسترسی به مسجد مشیر می‌توانید از نقشه متروی شیراز هم استفاده کنید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید