شیراز استان وصف‌نشدنی و بی‌نظیر ایران است که جای جای این شهر پر از جاذبه‌های زیباست. یکی از زیبایی‌های بسیار دلنشین این شهر باغ جهان‌نماست که مانند بهشتی کوچک در دل شیراز قرار گرفته است.

با سفر به باغ جهان‌نما در بهشت کوچک زمینی قدم بگذارید

سلام نو - سرویس گردشگری: باغ جهان نمای شیراز در قرن هشتم هجری هم وجود داشته. این باغ زیبا در آن زمان در مسیر جوی آبی قرار داشته و برای همین آبادانی آن همیشه تضمین بوده. در تمام این قرون درختان باغ درنهایت سرسبزی و شادابی قرار داشته‌ است و برای همین آن را به نام زینت‌الدنیا هم می‌نامیده‌اند.

شیراز شهر حافظ و سعدی، شهر موزه‌ها و باغ‌ها است. سالانه گردشگران زیادی از سراسر ایران و جهان برای بازدید از زیبایی‌هایی این شهر عازم آن می‌شوند. از جمله جذابیت‌های شیراز، باغ جهان‌ نما است. این باغ بهشت کوچک زمینی شهر شیراز است که شکوه و زیبایی‌ آن جلوه‌ای دیگر از باغ‌های سرسبز و پر گل شیراز را برای ‌بازدیدکنندگان به نمایش می‌گذارد.

با سفر به باغ جهان‌نما در بهشت کوچک زمینی قدم بگذارید

معماری باغ جهان نما

باغ‌های ایرانی به‌طورکلی چند ویژگی اساسی دارد: یک جوی آب که از میان باغ می‌گذرد، یک خانه باغی که در میانه باغ قرار دارد، و حوضی بزرگ که جلوی خانه باغی قرار گرفته. باغ جهان‌نمای شیراز همه این ویژگی‌ها دارد و آنها را به بهترین شکل در اختیار بازدیدکنندگان گذاشته است.زیبایی ها و درختکاری هاجوی آبی که از میان باغ می‌گذرد عاملی است که رونق و زیبایی باغ را در میان تمام این سال‌ها فراهم کرده است. خانه میان باغ هم عمارتی ۸ ضلعی است که دورتادور آن را پنجره‌هایی فراگرفته‌ است. و نهایتا حوض وسط حیاط که فواره آن از همان دوران قدیم تابه‌حال به جای مانده است.

با سفر به باغ جهان‌نما در بهشت کوچک زمینی قدم بگذارید

علت نام‌گذاری

همان طور که اشاره شد، باغ جهان نما بیشترین شکوه و زیبایی خود را در دوران کریم‌خان زند داشت. برای همین باغ را آن زمان باغ وکیل هم می‌نامیدند. اما در دورانی که فتحعلی شاه والی فارس بود نام آن تغییر کرد و این باغ جهان نما نامیده شد. در دوران تیموریان، تیمور گورکانی آن‌قدر عاشق باغ جهان نما شده بود که دستور داد نمونه آن را در سمرقند بسازند. برای همین یک باغ جهان نمای دیگر هم در سمرقند وجود دارد که به همین چشم‌نوازی است.

باغ جهان نما در کجا واقع شده است؟

باغ جهان نما از باغ‌های تاریخی و جاذبه های گردشگری استان فارس است و در شمال شرقی شهر شیراز، ضلع شرقی خیابان حافظ (دروازه قرآن)، بالاتر از میدان حافظیه قرار دارد. برای دسترسی می‌توانید از وسایل حمل‌ونقل عمومی یا خودروی شخصی استفاده کنید. اگر یکی از اتوبوس‌های خطوط ۷۶ (پایانه ولیعصر-رکن آباد) یا ۷۳ (میدان کلبه-میدان ارم) را سوار شوید می‌توانید در ایستگاه چهارراه حافظیه پیاده شوید و مابقی فاصله را که حدود ۵۰۰ متر است، پیاده طی کنید. اگر قصد استفاده از تاکسی را دارید، خود را از هرجای شهر می‌توانید به چهارراه حافظیه برسانید و از آنجا با پیاده‌روی به باغ جهان‌ نما بروید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو فاصله زیادی با باغ دارد، بنابراین توصیه می‌کنیم از دیگر وسایل استفاده کنید.

با سفر به باغ جهان‌نما در بهشت کوچک زمینی قدم بگذارید

مناسب‌ترین زمان برای دیدن باغ

اردیبهشت‌ماه بهترین ماه برای سفر به شیراز و بازدید از باغ است. در فصل بهار به باغ جهان نما بروید و از عطر بی‌نظیر بهارنارنج و تماشای درختان سرو سر به‌فلک‌کشیده سرمست شوید. فرای سروها نمای تروتازه کوه‌های زاگرس را می‌بینید که مانند پدری دل‌سوز پشت و پناه شهر شیراز است و بوده‌ است.

در ابتدای فصل بهار انواع گل‌های رنگارنگ در باغچه‌های باغ کاشته می‌شوند تا نهایت زیبایی خود را در اردیبهشت‌ماه به رخ بکشند. حتی حضرت حافظ هم نتوانسته از زیبایی این باغ در فصل بهار چشم‌پوشی کند و در اشعار خود از این باغ به زیبایی و سرسبزی یاد کرده است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید