وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به فهرست جدید تحریمی اتحادیه اروپا بیانیه‌ای صادر کرد.

واکنش ایران به فهرست جدید تحریمی اتحادیه اروپا

به گزارش سلام نو به نقل از دفاع‌پرس، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (دوشنبه) ۲۵ مهر در واکنش به فهرست جدید تحریمی اتحادیه اروپا بیانیه‌ای صادر کرد.

متن این بیانیه بزودی منتشر خواهد شد.

اتحادیه اروپا امروز و در حمایت از اغتشاشات اخیر در ایران اقدام به تحریم چند نهاد و مقام ایرانی کرد. پیش از اتحادیه اروپا نیز انگلیس، آمریکا و کانادا تحریم‌هایی را علیه مقامات و نهادهای ایرانی به این بهانه اعمال کرده بودند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران پیش از این نسبت به هرگونه اقدام غیرسازنده از سوی اتحادیه اروپا هشدار داده بودند. شورای اروپا اخیرا نیز اقدام به صدور قطعنامه‌ای در این رابطه کرده بود که با واکنش ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه مواجه شد و آن را بی ارزش خواند.

دعوت اروپا به عقلانیت

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره اعمال تحریم احتمالی از سوی اتحادیه اروپا اظهار داشت: در ارتباط با مواضع اروپا دیدگاه‌های خود را صراحتا بیان کردیم هم در این جلسه و هم در تماس‌های مختلف تلفنی بین وزیر خارجه ایران با همتایان اروپایی و آقای بورل. ما طرف‌های اروپایی را دعوت به عقلانیت می‌کنیم و این‌که به شعارهای خودشان پایبند باشند.

آن‌ها در ارتباط با ایران صحبت می‌کنند، کشوری که هم مقتدر است و هم کشوری است که مسئولیت پذیر است و نقش تعیین کننده در ثبات و امنیت منطقه ایفا کرده و می‌کند. کشوری که شریک ثبات است و همواره رفتار مسئولانه در قبال مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی داشته است و کشوری است که در صورت رفتار منطقی و عقلانی از سوی طرف‌های اروپایی می‌تواند مهمترین شریک و همکار برای ایجاد صلح و ثبات و امنیت در منطقه باشد.

وی گفت: ما آن‌ها را به عقلانیت دعوت کرده و آن‌ها را از اتخاذ رفتارهای غیرمعقول و مداخله جویانه برحذر می‌داریم. در همه گفتگوها تأکید شده چنانچه طرف اروپایی از موضع احترام متقابل آماده تعامل باشد، ایران آماده تعامل و همکاری است، ولی در صورت اتخاذ رفتاهاری مداخله جویانه، گزینشی و استفاده از سیاست‌ها و معیارهای دوگانه، ایران واکنش متناسب و متقابل نشان خواهد داد. این در ارتباط با تک تک کشورهای اروپایی صدق می‌کند و هم درباره موضعی که گفته می‌شود اتحادیه اروپا می‌خواهد اتخاذ کند نیز صدق می‌کند.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران متناسب با تصمیم و اقدام آن‌ها بلافاصله تصمیم می‌گیرد و اقدام می‌کند امیدواریم نتیجه گفتگوهایی که تا الان انجام شده باعث شود اتحادیه اروپا رفتار و سیاست معقول و منطقی در قبال ایران داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید