۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۸
کد خبر: 55394279

ارده سوغات کجاست؟ امروزه به یکی از سوالات پر تکرار توریستان تبدیل شده است که در این مقاله به آن پاسخ خواهیم داد.

ارده سوغات کجاست

شهر خبر-سرویس گردشگری: ارده یکی از خوراکی های سنتی و پرطرفدار ایرانی می باشد که امروزه در شهر های مختلفی تولید می شود. این محصول به دلیل مصرف کنندگان بسیار در نقاط مختلف کشور امروزه توسط شرکت های صنعتی مختلفی در سراسر ایران تولید می شود. با این حال ارده سنتی دارای طعم و خواص متفاوتی می باشد و تنها به شهر ها و استان های خاصی تعلق دارد. ما در این مقاله بررسی خواهیم کرد که بهترین ارده سوغات کجاست و چه خواصی دارد. در نتیجه اگر قصد کسب اطلاعات بیشتر در زمینه این خوراکی خاص و سنتی را دارید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

بهترین ارده سوغات کجاست :

ارده سنتی یزد :

ارده سنتی یزد بی شک یکی از معروف ترین سوغاتی های این شهر می باشد. شهر یزد یکی از پیشگامان تولید ارده می باشد که این محصول را به شهر های دیگر نیز صادر می کند. ارده سنتی استان یزد با کمک کنجد تولید می شود و با نام ارده سفید نیز شناخته می گردد. در فرآیند تولید این ارده کنجد ها تفت داده نمی شوند و آن ها را به صورت خام وارد آسیاب می کنند. امروزه اغلب از کنجد های پاکستانی، سودانی و ... به دلیل ویژگی های خاص و منحصر به فرد آن ها برای تولید ارده استفاده می شود. رنگ ارده سوغات یزد، سفید و مایل به کرمی می باشد.

ارده سنتی بوشهر :

استان بوشهر و به ویژه شهر دشتستان، یکی دیگر از قطب های تولید کننده ارده در ایران می باشند. ارده تولید شده در بوشهر با ارده یزد دارای تفاوت های چشمگیری می باشد. به عنوان مثال برای تولید ارده دشتستان از کنجد بو داده استفاده می شود و کنجد ها بعد از خارج شده از تنور، ارده گیری می شوند. لازم به ذکر است که برای تولید این ارده در ابتدا باید کنجد ها را پوست گیری نمایید. از دیگر تفاوت های ارده سنتی یزد با ارده سنتی بوشهر می توان به نوع کنجد آنها اشاره کرد. همانطور که گفته برای تولید ارده سوغات یزد از کنجد پاکستانی، افغانستانی و .... استفاده می شود و برای تولید ارده بوشهر از کنجد ایرانی استفاده می شود.

ارده سوغات کجاست

ارده سوغات کجاست

ارده دو آتیشه :

ارده دو آتیشه یکی دیگر از انواع ارده های تولید شده در سراسر ایران می باشد که به شهر یا نقطه ای خاص تعلق ندارد. اما اغلب واحد های تولید کننده این ارده در بخش های جنوبی کشور قرار گرفته اند. ارده دو آتیشه دارای رنگ قهوه ای می باشد و رگه هایی از تلخی در مزه ی آن به چشم می خورد. لازم به ذکر است که این ارده دارای قیمت نسبتا بیشتری نسبت به ارده های سنتی می باشد. ارده دو آتیشه نیز همانند ارده سنتی یزد، دشتستان و ... دارای خواص درمانی و ارزش غذایی بالایی می باشد.

خواص ارده سنتی :

در این بخش از مقاله شما را با تعدادی از مهم ترین ویژگی ها و خواص ارده سنتی یزد آشنا خواهیم کرد.

- مبارزه با پوکی استخوان :

ارده سنتی یزد حاوی مقدار قابل توجهی کلسیم می باشد. کلسیم یکی از مواد معدنی مورد نیاز بدن است که بر روی سلامت استخوان ها، غضروف ها، دندان ها و ... تاثیر می گذارد. در نتیجه مصرف ارده یک انتخاب بسیار ایده آل برای افرادی است که با کمبود کلسیم مواجه هستند. لازم به ذکر است که افراد گیاهخوار نیز می توانند از این خوراکی به عنوان یک منبع برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن خود، استفاده کنند.

- افزایش ایمنی بدن در فصول سرد سال :‌

در فصل های سرد سال، سطح ایمنی و مقاومت بدن به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند. ارده سنتی یزد یک انتخاب بسیار ایده آل برای افزایش سطح مقاومت بدن در این فصول می باشد. ارده سنتی در فصول سرد سال می تواند از بیماری های بسیاری جلوگیری نماید و مانع شیوع آن ها شود.

- شادابی پوست و مو :

ارده سنتی یزد علاوه بر کلسیم، حاوی مقادیر قابل توجهی از عنصر زینک نیز می باشد. عنصر زینک یکی از عناصر ضروری بدن است که بر روی بخش های مختلفی از بدن تاثیر می گذارد. به عنوان مثال شما می توانید از زینک برای شادابی پوست و مو های خود استفاده نمایید.

- تامین انواع ویتامین های مورد نیاز بدن :

ارده سنتی یزد حاوی انواع ویتامین ها می باشد. به عنوان مثال شما می توانید ویتامین C، B، D و ... را در این محصول پیدا نمایید ویتامین های فوق نقش پررنگی در جلوگیری از بیماری هایی نظیر بیماری های گوارشی دارند و می توانند به بهبود سلامت کلی بدن نیز کمک کنند.

ارده سوغات کجاست

ارده سوغات کجاست

در انتها لازم به ذکر است که امروزه نمی توان یک پاسخ کلی برای سوال ارده سوغات کجاست؟ ارائه داد. زیرا امروزه شهر ها و استان های کوچک و بزرگ کشور در زمینه تولید این محصول فعال هستند و هر کدام از آنها نمونه های خاص و منحصر به فردی را به بازار وارد می کنند. اما به طور کلی ارده سنتی شهر یزد از قدمت و شهرت بیشتری نسبت به سایرین برخوردار می باشد. به همین دلیل امروزه از این ماده به عنوان یکی از سوغات اصلی و شناخته شده ی شهر یزد نام برده می شود.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید