۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱
کد خبر: 55394252

یزد یکی از شهرهای بسیار گرم و کویری ایران است که گردشگران زیادی را به خود اختصاص داده است. این شهر در کنار جاذبه‌های زیبایش سوغات و خوراکی‌های بی‌نظیری نیز دارد.

خوشمزه‌های معروف و شیرین یزد

سلام نو - سرویس گردشگری: یزد را همه با شیرینی‌هایش می‌شناسند، شیرینی‌هایی که طعم آنها هرگز فراموش نمی‌شود و باقلوا و قطاب در این میان شهرت و آوازه‌ای جهانی دارند.

خوشمزگی‌های معروف یزد

یزد منبع خوراکی‌های خوش طعم

شیرینی‌فروشی‌های مطرح یزد همیشه شلوغند و معمولا در صف مشتریان حاج خلیفه‌های معروف، مسافرانی از همه نقاط کشور و گردشگران خارجی مشاهده می‌شوند، گردشگران و مسافرانی که در لیست خرید آنها حتما نام باقلوا و قطاب دیده می‌شود.

شیرینی‌های یزد به باقلوا و قطاب خلاصه نمی‌شود، یزد ده‌ها نوع شیرینی دیگر نیز دارد که گرچه در سایه باقلوا و قطاب، نام چندانی از آنها برده نمی‌شود اما آنها نیز مشتریان خاص خود را دارند. شیرینی‌های رنگ به رنگ و خوش طعم یزد

پشمک، حاجی بادام، سوهان آردی، نان منقا، نان برنجی یزدی، شیرینی بادامی، لوز پسته، لوز بادام، لوز نارگیل، قطاب بی‌شکر، لوز زعفران، کیک یزدی و ... از شیرینی‌های معروف یزدی هستند که به فهرست این شیرینی‌ها باید شیرینی‌های خاصی که در ابرکوه، بافق و خاتم تهیه می‌شود نیز اشاره کرد. نام پشمک و کیک یزدی را شاید در همه نقاط کشور شنیده باشید اما اطمینان داشته باشید که پشمک و کیک یزدی یزد متفاوت با همه چیزهایی است که تاکنون میل کرده‌اید.

خوشمزگی‌های معروف یزد

بعد از شیرینی، برخی دسرهای یزدی نیز شهرت دارند و اصلا فروشگاه‌هایی ویژه عرضه این خوراکی‌ها در یزد وجود دارد.

یزد به جز شیرینی‌های معروف و مشهورش، شیرینی‌های خانگی نیز دارد که در هیچ مغازه‌ای به فروش نمی‌رسد، نام این شیرینی «سورک» است.

سورک از زمان بسیار قدیم در یزد وجود داشته و در واقع به نوعی شیرینی زرتشتی‌های یزد به شمار می‌رود اما همه مردم یزد علاقه خاصی به این شیرینی دارند و معمولا برای خیرات اموات آن را درست می‌کنندسورک قیافه‌ای شبیه به کوکو سیب زمینی دارد اما ترکیبات آن آرد، آب و مخمر است که البته این بخش را اغلب از نانوایی‌ها تهیه می‌کنند و چانه‌های خمیر را خریداری می‌کنند و با اضافه کردن مقدار کمی آب، چانه‌های خمیر را اندکی شل‌تر می‌کنندیزد در زمینه برخی میوه‌ها نیز شهرت بالایی دارد و گرچه شای

شهرت آن بیشتر نصیب سایر استان‌ها شده باشد اما هرکس زعفران، پسته، انار و محصولات گلخانه‌ای یزد را استفاده کند، خود به تفاوت و کیفیت این محصولات نسبت به سایر استان‌ها اذعان می‌کند.

خوشمزگی‌های معروف یزد

برخی محصولات کشاورزی نیز به جز یزد در هیچ نقطه‌ای از کشور مشاهده نشده، «کدو گَرُک»، یکی از معجزه‌های درمان سرماخوردگی است. کدویی با رنگ سبز و گاهی رنگی نزدیک به زرد، ظاهری شبیه به کدوهای تزئینی اما با اشکال نامنظم به طور که معمولا دو کدو یک شکل و یک سایز در بین انبوه کدو کرگ‌ها مشاهده نخواهید کرد.

این کدو بیشتر در فصل پاییز و زمستان وجود دارد و بسیاری از یزدی‌ها بر این عقیده‌اند که وقتی سرما می‌خورند، تا از این کدو میل نکنند، بیماری آنها بهبود نخواهد یافت.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید