۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۲
کد خبر: 55394105

استان یزد یکی از استان‌های زیبا و تاریخی ایران است که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از بناهای تاریخی و گردشگری این استان اقامتگاه بومگردی انار عقدا می‌باشد که قدمتی ۳۰۰ ساله دارد.

اقامتگاهی ۳۰۰ ساله در اردکان

سلام نو - سرویس گردشگری: در سال‌های اخیر توجه گردشگران زیادی به سفرهای بومگردی جلب شده است. بومگردی شیوه‌ نوین در سفر به شمار می‌رود که در آن گردشگری طبیعی یا طبیعت گردی با هدف سفر به دل طبیعت و مناطق بکر بومی و آشنایی با فرهنگ مردم این مناطق انجام می‌شود.

اقامتگاه بومگردی انار عقدا از زیباترین اقامتگاه‌های سنتی در فاصله ۹۰ کیلومتری از یزد و ۳۵ کیلومتری اردکان است. این اقامتگاه در روستای تاریخی و زیبای عقدا قرار دارد و در دو طبقه از خشت و گل ساخته شده است. در اقامتگاه انار ۱۵ اتاق جداگانه از دو تا چهار تخته وجود دارند که امکانات آن‌ها متفاوت هستند. برخی از اتاق‌ها سرویس‌های خصوصی دارند، اما با اجاره برخی از اتاق‌های طبقه پایین باید از سرویس‌های مشترک استفاده کنید.

اقامتگاهی ۳۰۰ ساله در اردکان

قدمت اقامتگاه چقدر است ؟

قدمت این اقامتگاه به بیش از ۳۰۰ سال پیش و به دوران صفویه برمی گردد. بر همین مبنا اقامتگاه بوم گردی انار عقدا پس از مدتی انجام عملیات مرمت و بازسازی در نوروز سال ۱۳۹۶، فعالیت خود را آغاز کرد و برای میزبانی از گردشگران مهیا شد.

حیاط اقامتگاه بومگردی انار عقدا را با باغچه‌های گلکاری شده و تخت و صندلی‌های چوبی تزیین کرده‌اند. اتاق‌ها در تالار بخش شمالی و دورتادور حیاط قرار گرفته‌اند و آن‌ها را به نام‌هایی مانند شیرین، زاغ، شانار، کیوانی، رباب، شهوار، میخوش، ملس، خاتونی، ناردونه و سلطانی نامگذاری کرده‌اند.

اقامتگاهی ۳۰۰ ساله در اردکان

جاذبه‌های اقامتگاه

از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی در نزدیکی اقامتگاه بومگردی عقدا می‌توان به مسجد جامع عقدا، دروازه تاریخی، کاروانسرای عقدا، خانه خالو میرزا، کویر ریگ زرین، موزه مردم‌شناسی اردکان، چاپارخانه عقدا و مسجد هلاکو اشاره کرد. هزینه اقامت در این خانه سنتی برای کودکان زیر پنج سال رایگان است و برای کودکان بین ۶ تا هشت سال به‌صورت نیم‌بها محاسبه می‌شود.

اقامتگاهی ۳۰۰ ساله در اردکان

امکانات و خدمات ارائه شده

برای ورود به حیاط خشتی و زیبای این اقامتگاه باید ۲ پله را به پایین پذیرش طی کرد. حیاطی با باغچه ای زیبا و گل های فراوان، تخت و صندلی های سنتی، در و پنجره های چوبی همراه کفپوش های آجری و دیوارهای کاهگلی که گردشگران را به سال های دور می برد. در قسمت شمالی این اقامتگاه، یک تالار در میان ۲ اتاق و ابتدای بادگیری بلند جا وجود دارد، و ۴ باب از اتاق های سنتی اقامتگاه سنتی انار عقدا نیز دور تا دور حیاط قرار گرفته اند.

بعد از تماشای این مناظر خاطره انگیز می توانید به راهروی اصلی رفته و با گذر از پله ها، وارد طبقه دوم شد که سایر اتاق ها نیز در آنجا قرار دارد. در این طبقه چهار باب اتاق دقیقا در بالای اتاق های طبقه پایین قرینه سازی زیبایی را در حیاط شکل داده اند. در قسمت پشت بام، رستوران این مجموعه قرار دارد که مکانی دنج برای تماشای بافت تاریخی شهر می باشد. پذیرایی در این رستوران از گردشگران و مهمانان با انواع غذاهای سنتی ایرانی و گیاهی خواهد بود. همچنین کافی شاپ، اینترنت، پارکینگ، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی به صورت عمومی، نمازخانه، سیستم اطفاء حریق، چایخانه سنتی، روم سرویس، خدمات پزشکی از دیگر امکانات ارائه شده در این اقامتگاه برای گرشگران و مهمانان عزیز می باشد.

اقامتگاهی ۳۰۰ ساله در اردکان

گردشگران علاقه مند به تجربه زندگی به سبک سنتی که به دنبال فرصتی برای دوری از زندگی روزمره ماشینی هستند، می توانند تجربه ی خاطره انگیزی در این اقامتگاه داشته باشند. در این اقامتگاه به دلیل حفظ معماری سنتی، برخی از اتاق ها فاقد یخچال، تخت، حمام و سرویس بهداشتی هستند و برای رفاه و آسایش بیشتر مهمانان حمام و سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی به صورت عمومی در محوطه اقامتگاه تعبیه شده است.

همچنین تمامی اتاق ها دارای تخت و سرویس کف خواب میباشند، یخچال نیز به صورت عمومی در محوطه اقامتگاه وجود دارد که در صورت هماهنگی قبلی با کادر این مجموعه، قابل استفاده برای گردشگران خواهد بود. لازم به ذکر است اتاق های این اقامتگاه نیز فاقد تلویزیون هستند. به دلیل دارا بودن تعدادی راه پله در بخش های داخلی و طبقات این اقامتگاه افراد سالمند و خانواده هایی که کودک خردسال به همراه دارند نیاز به توجه و مراقبت بیشتری دارند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید