۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵
کد خبر: 55393834

باتوجه به اینکه دراگان اسکوچیچ سرمربی پیشین ایران از تیم ملی فوتبال برکنار شده است همچنان خبر دقیقی از اینکه پس از برکناری چه می‌کند نیست.

اسکوچیچ غیب شده است

به گزارش سلام نو، روزنامه شهروند نوشت: «اگر چه بازگشت کارلوس کی‌روش به ایران با توجه به موفقیت‌هایی که این مربی در دوره گذشته حضور در تیم ملی فوتبال داشت، اتفاق مهمی بود و با استقبال بسیاری از طرفداران فوتبال همراه شد، اما رفتاری که فدراسیون فوتبال با دراگان اسکوچیچ، سرمربی پیشین ایران انجام داد، هنوز هم در ذهن کارشناسان توجیهی ندارد.

اسکوچیچ تیم ملی ایران را در شرایطی تحویل گرفت که در آستانه حذف از دور اول انتخابی جام جهانی قرار داشت و اگر از چهار مسابقه با بحرین،‌ عراق، کامبوج و هنگ‌کنگ حتی فقط یک تساوی هم کسب می‌کرد، جام جهانی برایش رویا می‌شد. تیم اسکوچیچ اما چهار برد متوالی در زمین بی‌طرف (بحرین) کسب کرد و تیم را به دور بعد رساند.

او در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی هم به خوبی تیم ایران را هدایت کرد و در فاصله سه بازی مانده به پایان، صعود به تورنمنت بزرگ فوتبال دنیا در قطر را قطعی کرد. آسان‌ترین صعود ایران به جام جهانی در زمان سرمربیگری اسکوچیچ رقم خورد و حق طبیعی این مربی کروات نشستن روی نیمکت ایران در جام جهانی محسوب می‌شد.

حتی اولین اردوی تدارکاتی تیم ملی در خردادماه نیز زیر نظر اسکوچیچ برگزار شد و در شرایطی که او مشغول برنامه‌ریزی برای آخرین اردو قبل از جام جهانی بود، ناگهان به شکلی عجیب برکنار شد و جای خود را به کارلوس کی‌روش داد تا حالا فقط خواب حضور در جام جهانی قطر را ببیند!

عذرخواهی فدراسیون، دردی از اسکو دوا نمی‌کند

بعد از قطعی شدن حضور کارلوس کی‌روش در رأس کادر فنی تیم ملی، مهدی تاج و همکاران او در فدراسیون از این مربی عذرخواهی و سعی کردند با برگزاری جلساتی از او دلجویی کنند. پیشنهاد سرمربیگری تیم امید به اسکوچیچ نیز به همین دلیل صورت گرفت که البته سرمربی کروات آن را نپذیرفت.

در نهایت مدیران فدراسیون فوتبال در جلساتی که با اسکوچیچ داشتند به او گفتند دستمزد خودش و همکارانش را تمام و کمال پرداخت خواهند کرد تا مشکلی از این بابت پیش نیاید. با همه اینها، اما اسکوچیچ با ناراحتی شدید ایران را ترک کرد و حالا کیست که نداند او بابت گرفتن حق مسلمش برای نشستن روی نیمکت ایران در جام جهانی در یک افسردگی شدید قرار گرفته است!

سکوت سرمربی، مصاحبه دستیاران

اسکوچیچ بعد از جدایی از تیم ملی ایران هیچ مصاحبه عجیبی علیه مدیران فدراسیون فوتبال انجام نداد و فقط با یک استوری اینستاگرامی صحبت درباره روزهای جهنمی ترک ایران را به آینده موکول کرد. با این حال، دستیاران کروات اسکوچیچ تا دل‌تان بخواهد، این چند وقت مصاحبه‌ کرده‌اند. کرونوسلاو رندولیچ، یکی از دستیاران کروات سرمربی پیشین تیم ملی بود که حالا لب به سخن گشوده و در گفت‌وگو با یک رسانه در کشور کرواسی علیه مسئولان فدراسیون ایران حرف زده است.

او گفته است: «نمی‌توان توضیح داد که یک نفر در ۱۷ بازی ۱۵ برد داشته باشد و ایران را از یک وضعیت تقریبا ناامیدکننده به جام جهانی برساند، میلیون‌ها دلار به فدراسیون فوتبال بدهد و سپس او را حذف کنند. مربی‌ها وقتی نتیجه نمی‌گیرند عوض می‌شوند اما این مثالی است که نه نتیجه و نه قرارداد امضا شده معنایی نداشت! اول از همه، دراگان اسکوچیچ یک بی‌عدالتی بزرگ را تجربه کرد.»

رندولیچ همچنین افزود: «من تا به حال چنین چیزی را تجربه نکرده بودم زیرا از روز اول بی‌اعتمادی و بی‌احترامی وجود داشت. با اینکه دراگان اسکوچیچ با آشفتگی دائمی فدراسیون در آنجا نتیجه معجزه‌آسایی گرفت، انگار منتظر اعدام بود. در دو سال و نیمی که اسکوچیچ آنجا بود، چهار رئیس فدراسیون تغییر کردند. مهدی تاج، رئیس فعلی فدراسیون، اولین بار زمانی که مارک ویلموتس، مربی سابق تیم ملی ایران پیش از اسکوچیچ، اخراج شد، فرار کرد. او هفت روز قبل از بازگشت به فدراسیون، در تلویزیون گفت که کارلوس کی‌روش را به جای ما می‌آورد و این کار را هم کرد. بنابراین اسکوچیچ، ماریو توت، زگانیر و من جام جهانی قطر را نخواهیم دید.»

اسکوچیچ کجاست؟

سرمربی کروات سابق تیم ملی این روزها در زاگرب کنار خانواده خود حضور دارد و به تنها چیزی که فکر نمی‌کند فوتبال است. اگرچه نمی‌شود حسرت بزرگ گرفتن جام جهانی از او با تیم ملی ایران را از ذهن این مربی بیرون کرد، اما او در روزهای استراحت کنار خانواده قرار دارد. بدون شک اسکوچیچ قصد خداحافظی از مربیگری را با این اتفاق ندارد، اما چیزی که مسلم است او فعلا می‌خواهد مدتی استراحت کند و شاید بعد از جام جهانی دوباره هدایت تیمی باشگاهی یا ملی را بر عهده بگیرد.

رد پیشنهاد عراق و چین؟

بعد از جدایی اسکوچیچ از تیم ملی ایران، شایعاتی درباره احتمال حضور او روی نیمکت عراق مطرح شد. عراق که حضور در جام جهانی قطر را با مربیان بزرگ از دست داده، حالا به دنبال برنامه‌ریزی برای جام ملت‌های آسیا ٢٠٢٣ و سپس مقدماتی جام جهانی ٢٠٢٦ است. مدیران فدراسیون عراق به دنبال ایجاد تغییرات روی نیمکت تیم خود هستند، اما هنوز تصمیم نهایی را نگرفته‌اند. در این‌ باره گفته می‌شود اسکوچیچ یکی از گزینه‌های عراقی‌ها برای سرمربیگری تیم ملی بزرگسالان این کشور است اما این مساله هنوز رسمی نشده که اگر این اتفاق می‌افتاد بعید بود اسکوچیچ و دستیارانش اکنون در زاگرب حضور داشتند.

مدتی بعد شایعه حضور اسکوچیچ در تیم ملی چین مطرح شد و حتی برخی رسانه‌های چینی نیز به این مساله دامن زدند اما باز هم مساله جدی نشد تا مشخص شود حضور سرمربی کروات در شرق آسیا نیز فعلا در حد گمانه‌زنی است.

در چنین شرایطی، پیشنهادهای جدی همکاری اسکوچیچ به چند تیم باشگاهی در حوزه خلیج فارس برمی‌گردد که خودش دوست ندارد به آنها جواب مثبت بدهد و به همین دلیل فعلا ترجیح داده برای آینده و پیشنهادهای احتمالی که به دستش می‌رسد صبر کند.

سرمربی کروات به ایران برمی‌گردد؟

موضوع مهمی که وجود دارد اسکوچیچ تا قبل از نشستن روی نیمکت ایران، رزومه چندان قدرتمندی نداشت. او در زاگرب کار کرده بود و بعدها در ایران سرمربیگری تیم‌هایی مثل ملوان، خونه‌به‌خونه بابل و نفت آبادان را بر عهده گرفت. در این شرایط سرمربیگری تیم ملی ایران تا حد زیادی قیمت این مربی را بالا برد و باعث شد تا او مشتریان جدیدی نیز پیدا کند.

از سوی دیگر، خیلی‌ها بر این باورند که اسکوچیچ در ایران همچنان خواهان‌هایی دارد. مدیران باشگاهی که شاید اگر تیم‌های‌شان نتیجه نگیرد، با توجه به قبول داشتن سطح فنی سرمربی کروات او را به خدمت بگیرند.
هرچه هست، اسکوچیچ فعلا مشغول استراحت است و باید دید در ماه‌های آینده سرمربی سابق تیم ملی ایران چه سرنوشتی در فوتبال پیدا خواهد کرد.»

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید