بررسی ها نشان می دهد که نرخ بیکاری در ایران از ۹٫۶ درصد در تابستان سال گذشته به ۸٫۹ درصد در تابستان امسال رسیده است.

وضعیت نرخ بیکاری در ایران / این استان بالاترین آمار بیکاری را دارد

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، بررسی ها نشان می دهد میان کمترین و بیشترین نرخ بیکاری به ثبت رسیده در تابستان امسال میان استان ها، بالغ بر ۱۷ درصد اختلاف وجود دارد. این امر نشان از عدم تعادل بازار کار و اشتغال میان استان های ایران دارد.

نرخ بیکاری در تابستان ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱

نرخ بیکاری در ایران از ۹٫۶ درصد در تابستان سال گذشته به ۸٫۹ درصد در تابستان امسال رسیده است. بر این اساس جمعیت بیکار کشور در تابستان سال جاری ۲ میلیون و ۳۳۳ هزار نفر بوده است.

همچنین نرخ مشارکت اقتصادی در تابستان امسال به ۴۰ درصد رسیده که نسبت به فصل مشابه سال گذشته کاهش یافته، به بیان ساده تر درصد افرادی که در کشور جویای شغل بوده اند( چه شاغل و چه بیکار) کمتر شده است.

تفاوت زیاد نرخ بیکاری در استان ها

همچنین بررسی ها نشان می دهد میان استان های کشور از نظر نرخ بیکاری تفاوت زیادی وجود دارد و میان کمترین و بیشترین نرخ بیکاری به ثبت رسیده در تابستان ۱۴۰۱ اختلاف زیادی وجود دارد، این امر نشان دهنده عدم تعادل بازار کار و اشتغال میان استان های کشور است.

هرمزگان رکورددار نرخ بیکاری شد
نرخ بیکاری استان هرمزگان در دومین فصل از سال جاری ۲۲٫۶ درصد به ثبت رسیده، این نرخ با اختلاف بالاترین نرخ بیکاری برآورد شده در میان تمامی استان های کشور است. به عبارت دیگر بیکاری در این استان بالغ بر ۱۳٫۵ درصد بالاتر از نرخ بیکاری میانگین کل ایران است.

نرخ بیکاری در استان خوزستان نیز با به ثبت رساندن ۱۵٫۶ درصد در زمره بالاترین میزان بیکاری استانی قرار دارد.

جایگاه سوم نیز به استان کرمانشاه با نرخ ۱۳٫۶ تعلق دارد. به طور کلی می توان گفت که نرخ بیکاری هشت استان کشور در فصل گذشته بالاتر از ۱۰ درصد به ثبت رسیده است.

پایین ترین نرخ بیکاری به کدام استان رسید؟

پایین ترین نرخ بیکاری به ثبت رسیده در میان تمامی استان های کشور با اختلاف به استان زنجان تعلق دارد، نرخ بیکاری این استان در تابستان ۵٫۵ درصد برآورد شده است. استان سمنان نیز نرخ بیکاری کمی را در تابستان امسال تجربه کرده و نرخ ۶٫۳ درصد را به ثبت رسانده است.

جایگاه سوم کمترین بیکاری استانی در تابستان ۱۴۰۱ نیز با نرخ ۶٫۴ درصد به استان مرکزی تعلق دارد. بر این اساس می توان گفت که تفاوت فاحشی میان بیکاری زنجان و هرمزگان وجود دارد و بیکاری در هرمزگان حدود ۴ برابر بیکاری در استان زنجان است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید