به گفته رئیس هیئت مدیره تشکل حرفه‌ای راهنمایان گردشگری، به‌دنبال اغتشاشات و اتفاقات اخیر درصد بالایی از تورهای خارجی به‌مقصد ایران لغو شده است.

کدام کشور تورهای گردشگری‌ ایران را حذف کردند؟ +فهرست
به گزارش سلام نو، تسنیم نوشت: رئیس هیئت مدیره تشکل حرفه‌ای راهنمایان گردشگری گفت: به‌دنبال اغتشاشات و اتفاقات اخیر، کشورهای آلمان، اسپانیا، آمریکای جنوبی، برزیل و استرالیا تمامی تورهای خود را به‌مقصد ایران به‌صورت کامل لغو کرده‌اند.

محسن حاجی‌سعید ضمن بیان این موضوع که متأسفانه تعداد گردشگران ورودی در دوران پساکرونا در مقایسه با سال ۱۳۹۸ و قبل از همه‌گیری ویروس کرونا فاصله زیادی دارد، اغتشاشات و آشوب‌های اخیر را مانعی دوباره بر سر راه رونق دوباره این صنعت دانست و از لغو کامل تورهای ۵ کشور که قصد سفر به ایران را داشتند، خبر داد.

وی با بیان اینکه علی‌رغم فروکش بلندای موج کرونا هنوز سطح و میزان گردشگران ورودی در مقایسه با بازه زمانی مشابه قبل از همه‌گیری ویروس کرونا و به‌صورت مشخص در سال ۹۸ فاصله زیادی دارد، گفت: یکی از مهمترین علل عدم رسیدن به آمار و ارقام موجود در سال ۹۸ یقیناً این است که ایران در اقدامی دیرهنگام از بحبوحه بحران کرونا به‌واسطه عدم انتقال به‌موقع و سریع واکسن کرونا خارج شد.

رئیس هیئت مدیره تشکل حرفه‌ای راهنمایان گردشگری ادامه داد: این موضوع تا جایی پیش رفت که در سال گذشته همزمان با رونق دوباره گردشگری خارجی در اروپا و آغاز کسب درآمد مجدد از محل صنعت گردشگری در این منطقه، ایران مجدداً درگیر موج‌های جدید از این ویروس شد و همین امر موجب شد عملاً بسیاری از کشورها ایران را به‌عنوان مقصدی قرمز و ناامن از نظر خطر ابتلا به کرونا معرفی کنند که همین امر قاعدتاً موجب عدم ورود گردشگران خارجی به ایران شد.

این فعال بخش خصوصی گردشگری با اشاره به عدم هم‌افزایی و همکاری سایر دستگاه‌های دخیل در امر گردشگری و همچنین نبود رویکرد مثبت و نگاه ایجابی در سیاست‌های کلی نظام در راستای تسهیل و ریل‌گذاری برای ورود هرچه بیشتر گردشگران خارجی، بیان کرد: بدون تردید نمی‌توان تمام اهمال و ضعف‌های موجود در این مسیر را تنها متوجه بخش خصوصی و همچنین نهاد متولی گردشگری در کشور یعنی وزارت میراث فرهنگی دانست؛ چراکه یقیناً تا زمانی که مقوله گردشگری در رأس هرم امور اجرایی کشور قرار نگیرد هیچ‌گاه این صنعت درآمدزا ظرفیت تحقق تمام و کمال را در تمامی جنبه‌های خود نخواهد نداشت.

لزوم ایجاد حساب‌های اقماری برای سنجش میزان اثربخشی گردشگری در اقتصاد کشور

حاجی‌سعید همچنین آمارهای اعلامی رسمی از تعداد ورود گردشگران خارجی توسط نهاد متولی را که متکی به میزان صدور روادید برای ورود به ایران است غیر قابل استناد عنوان کرد و افزود: قطعاً تعداد صدور روادید بیانگر گردشگران ورودی به کشور نیست؛ چراکه در حقیقت درصد زیادی از این آمارها اساساً گردشگر محسوب نمی‌شوند.

وی نبود حساب‌های اقماری را که بیانگر تعداد گردشگران خارجی و به‌تبع آن ایجاد ارزآوری به‌واسطه ورود گردشگران است علت در دسترس نبودن آمارهای متقن و صحیح از تعداد ورود گردشگران خارجی دانست و تصریح کرد: تا زمانی که سازوکارهای اجرایی جهت ایجاد حساب‌های اقماری در حوزه گردشگری تبیین و اجرایی نشود، نمی‌توان میزان اثربخشی و ارزآوری این صنعت در اقتصاد کشور را برآورد کرد.

رئیس هیئت مدیره تشکل حرفه‌ای راهنمایان گردشگری با اشاره به اینکه اغتشاشات و اعتراضات اخیر مانع جدی در راستای رونق دوباره گردشگری خارجی در دوران پساکرونا است اظهار کرد: متأسفانه بسیاری از کشورها خصوصاً کشورهای معاند با انتشار اطلاعیه‌ای مبنی بر توصیه عدم سفر به ایران با توجه به اتفاقات اخیر از ورود بسیاری از گردشگران خارجی که قصد ورود و سفر به ایران را داشته‌اند، جلوگیری به‌عمل آورده‌اند.

این فعال بخش خصوصی گردشگری در ادامه صحبت‌های خود توضیح داد: با وجود این، اما تعدادی از گردشگران خارجی نیز که متمایل به ورود به ایران بودند پس از مشورت با سفرای خود در ایران و با توجه به توصیه ضمنی آنان مبنی بر خودداری از ورود به ایران ـ با توجه به مسئولیتی که این سفیران در قبال جان گردشگران خود در مواقع بحران دارند ـ عملاً از سفر به ایران صرف‌نظر کرده‌اند.

حاجی‌سعید خاطرنشان کرد: به‌دنبال اغتشاشات و اتفاقات اخیر درصد بالایی از تورهای خارجی به‌مقصد ایران لغو شده است که باید گفت تعداد آن بسیار بالا و قابل توجه است؛ در حقیقت بر اساس گزارش‌ها و بررسی‌های انجام‌گرفته، اجمالاً از قرار اطلاع واصله، کشورهای آلمان، اسپانیا، آمریکای جنوبی، برزیل و استرالیا تمامی تورهای خود را به‌مقصد ایران به‌صورت کامل لغو کرده‌اند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید