وزیر خارجه آمریکا در واکنش به حمله نظامی روسیه و کی یف گفت: همچنان به حمایت اقتصادی و نظامی از اوکراین ادامه می دهیم.

واکنش آمریکا به حمله تازه روسیه به اوکراین

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، صبح روز دوشنبه خبرهای متعددی از وقوع انفجارهای مهیب در کی‌یف پایتخت اوکراین و شهرهای اطراف آن در رسانه های بین المللی منتشر شد.
سامانه‌های پدافند هوایی در بیشتر شهرهای اوکراین فعال شدند و هشدار حمله هوایی در سراسر این کشور اعلام شد. مقام‌های دولتی و منطقه‌ای از مردم خواستند با توجه به احتمال حملات بعدی از پناهگاه‌ها خارج نشوند.
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی از گفتگوی جدید خود با دیمیری کولبا همتای اوکراینی خبر داد.
بلینکن اعلام کرد پس از حملات وحشتناک روسیه با همتای اوکراینی‌ گفتگو کرده است.
وزیر امور خارجه آمریکا در این گفتگو با تأکید بر ادامه حمایت های کشورش از اوکراین گفت: ما به ارائه کمک های اقتصادی، بشردوستانه و امنیتی بی دریغ خود ادامه خواهیم داد تا اوکراین بتواند از خود دفاع و از مردمش حمایت کند.

حملات گسترده هوایی روسیه علیه اوکراین

دبیرکل سازمان ملل با غیر قابل قبول دانستن حملات گسترده هوایی روسیه علیه اوکراین، تاکید کرد که غیر نظامیان مانند همیشه، بیشترین هزینه های جنگ را می پردازند.
پیش از این، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز در این باره اعلام کرد از حملات گسترده هوایی روسیه عمیقاً شوکه شده است و این حملات غیرقابل قبول باعث تشدید جنگ می شود.
به گفته دبیر کل سازمان ملل، این غیر نظامیان هستند که همچون گذشته، بالاترین هزینه جنگ را می‌پردازند.
پوتین رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه در جلسه شورای امنیت این کشور گفت: حملات موشکی امروز صبح به زیرساخت‌های اوکراین در پاسخ به چندین مورد از اقدامات تروریستی اوکراینی‌ها و نه فقط حمله شنبه به پل کرچ کریمه بوده است. حملات دقیق روسیه در پاسخ به اقدامات تروریستی کی‌یف بود. اینکه سرویس ویژه اوکراین مغز متفکر و عامل حمله تروریستی به پل کریمه بوده، واضح است. رژیم کی‌یف زمان طولانی است که از روش‌های تروریستی استفاده می‌کند.
پوتین با بیان اینکه درصورت ادامه این اقدامات تروریستی در خاک روسیه، پاسخ‌ مسکو قاطع خواهد بود، افزود: واکنش روسیه به عملیات‌های تروریستی اوکراینی‌ها با توجه به تهدیدی که ایجاد می‌کند، مطابقت خواهد داشت.
رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به سایر حملات اوکراین در خاک این کشور، تصریح کرد: مواردی مشابه حمله تروریستی اخیر آن‌ها در کریمه، پیشتر در تاسیسات انرژی و زیرساخت‌های حمل و نقل روسیه نیز انجام شده است که شامل تلاش برای انفجار بخشی از سیستم انتقال گاز "ترک استریم" می‌شود. مدارک لازم برای اثبات دخالت اوکراینی‌ها از جمله شهادت عاملان این اقدامات تروریستی وجود دارد.
حدود ساعت ۶ صبح روز شنبه یک کامیون باری در بخش بزرگراهی پل کریمه از سمت شبه جزیره تامان منفجر شد. این انفجار، آتش سوزی هفت مخزن سوخت قطاری که به سمت کریمه در حال حرکت بود را منجر شد. پل «کرچ» نماد الحاق کریمه به روسیه تلقی می‌شود.

روسیه پس از ضمیمه کردن کریمه به خاک خود در سال ۲۰۱۴ شروع به احداث این پل کرده بود. از این پل بر روی تنگه کرچ، به ویژه برای انتقال تجهیزات نظامی ارتش روسیه استفاده می‌شود. اهمیت این پل از منظر نمادین و نیز لجستیکی سبب شده تا تحلیلگران این انفجار را یکی از تحولات سرنوشت‌ساز در مسیر درگیری های اوکراین بدانند.

ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه شب گذشته این انفجار را تروریستی اعلام کرد و گفت: سرویس‌های ویژه اوکراین، عاملان این حمله تروریستی بودند. رئیس کمیته تحقیقات روسیه نیز اوکراین را مسئول این حمله عنوان کرد و افزود: تعدادی از افرادی که در این انفجار دست داشتند شناسایی شدند.
در این میان واکنش مقام‌های اوکراینی از جمله ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهور این کشور، مشاور او و همچنین وزارت دفاع اوکراین نیز به این انفجار، بسیاری را بر آن داشت که اوکراینی‌ها را مسئول این انفجار بدانند اما میخایلو پودولیاک مشاور رییس جمهوری اوکراین در توییتی سخنان شب گذشته پوتین را بدبینانه خواند و نوشت: تنها یک تروریست در منطقه وجود دارد و همه دنیا آن را می‌شناسند.

همچنین «دیمیتری مدودف» معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه در پی تروریستی خواندن انفجار کریمه توسط پوتین، گفت: باید حمله تروریستی اوکراینی‌ها را با کشتن‌ تروریست‌ها پاسخ دهیم.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید