تخم مرغ به دلیل دارا بودن حدود ۲۱۰ میلی گرم کلسترول، جایگاه مناسبی در سبد غذایی مردم داشته است.

مصرف زیاد تخم مرغ برای این افراد خطرناک است
به گزارش سلام نو به نقل از جی پلاس، تخم مرغ یکی از معدود غذاهای کامل طبیعی است که نیازهای بدن را به طور متعادل تامین می کند؛ عمده ترین ویژگی تخم مرغ و وجه تمایز آن با سایر مواد غذایی، ترکیب پروتئین با کیفیت بالا و مقادیر قابل توجه ویتامین ها و مواد معدنی ضروری آن است؛ همچنین چون تخم مرغ با حجم کمتر، انرژی مناسبی را برای بدن تأمین می کند، ماده غذایی مناسبی برای کاهش وزن در افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی است.

مواد مغذی موجود در تخم مرغ

بهداشت نیوز نوشت؛ پروتئین: تخم مرغ دارای کامل ترین پروتئین، با بالاترین قابلیت جذب و دارای تمامی اسیدآمینه های ضروری برای بدن در مقایسه با سایر مواد پروتئینی از قبیل گوشت، شیر، مرغ و ماهی است.

کولین: کولین یکی از مواد مغذی محلول در آب موجود در تخم مرغ است که علاوه بر تأثیر قابل توجه بر روی عملکرد مغز و سیستم عصبی، بر رشد و نمو جنین و کودک، تقویت حافظه و سلامت قلب و عروق نیز موثر است؛ مصرف کافی آن از سوی دختران در دوران رشد و بلوغ احتمال بروز سرطان پستان در بزرگسالی را کاهش می دهد.

لوتئین و گزانتین: لوتئین و گزانتین با عمل آنتی اکسیدانی خود از آسیب به سلول های چشم توسط رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند.

باورهای غلط در مورد تخم مرغ

تخم مرغ به دلیل دارا بودن حدود ۲۱۰ میلی گرم کلسترول، در دهه های گذشته جایگاه مناسبی در سبد غذایی مردم نداشته است؛ زیرا تصور می شد خوردن تخم مرغ موجب بالا رفتن کلسترول خون و بروز بیماری های قلبی–عروقی و افزایش خطر حمله قلبی می شود؛ اما در مطالعات مختلف ثابت شده است که خوردن تخم مرغ حتی بیش از یک عدد در روز در بسیاری از مردم بدون ارتباط با جنس، سن و نژاد آنها باعث افزایش کلسترول خون نشده و حتی برای قلب مناسب و مفید است.

آنچه که در تولید کلسترول خون در بدن نقش دارد اسیدهای چرب اشباع به ویژه نوع ترانس است و کلسترول های غذایی در این میان تاثیری ندارد؛ تخم مرغ نیز حاوی عمده اسیدهای چرب از نوع غیر اشباع بوده و کلسترولی که در اثر خوردن تخم مرغ در بدن تولید می شود بیشتر از نوع HDL (کلسترول خوب) است؛ این امر اگر چه باعث تغییر بسیار جزئی نسبت HDL به LDL می شود (مهم ترین شاخص برای تعیین احتمال خطر بیماری های قلبی)، اما این میزان تغییر، تاثیری بر روی احتمال بروز بیماری های قلبی عروقی نداشته و موجب کاهش پاسخ های التهابی در بدن نیز می شود که خود در جلوگیری از روند ایجاد ضایعات قلبی عروقی بسیار مفید است.

مصرف تخم مرغ به چه افرادی توصیه می شود؟

مادران در دوران بارداری و شیردهی، کودکان و نوجوانان در حال رشد، وزرشکاران و تمام بزرگسالان سالم و همچنین در دوران پس از بیماری می توانند از تخم مرغ استفاده کنند.

چه افرادی باید در مصرف تخم مرغ احتیاط کنند؟

مبتلایان به بیماری دیابت، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و کبدی که در این افراد مصرف تخم مرغ کامل تا سه عدد در هفته باید محدود شود؛ البته این محدودیت مصرف تنها در مورد زرده تخم مرغ است و مصرف سفیده تخم مرغ نه تنها خطری ندارد، بلکه مفید است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید