بارندگی‌های امسال باوجود آنکه نسبت به پارسال ۳۰ درصد رشد داشته است؛ اما نسبت به شرایط نرمال ۱۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

پیش‌بینی پاییز کم‌بارش در کشور / خشکسالی همچنان ادامه دارد
به گزارش سلام نو به نقل از ایسناف علی‌رغم گذر از پیک تابستان اما همچنان بحران آب در کشور وجود دارد و پاییز نیز تاکنون نتوانسته مرهمی بر شرایط فعلی شود.

در برخی استان‌ها همچون ایلام، کرمانشاه، سمنان، همدان، زنجان و خوزستان شاهد کاهش ۳۰ درصدی بارش‌ها هستیم، در این بین پایتخت نیز ۲۶ درصدی کاهش بارندگی داشته و تنها در سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان بارندگی مثبت ثبت شده است.

امسال هم مانند سال گذشته خشکسالی تداوم دارد و همین امر سبب شده با کاهش سطح منابع آب‌های زیرزمینی و آبخوان‌ها روبرو شویم. بارندگی‌های امسال باوجود آنکه نسبت به پارسال ۳۰ درصد رشد داشته است؛ اما نسبت به شرایط نرمال ۱۸ درصد کاهش نشان می‌دهد، ۳۰ درصد رشد بارندگی تنها ۵ درصد حجم ورودی به سدها را افزایش داده است. اکنون سدها ۴۱ درصد پرشدگی دارند درحالی‌که باید ۵۰ درصد پرشدگی داشته باشند که این کاهش ناشی از شرایط خشکسالی است.

اکنون میزان ورودی آب به مخازن سدهای پنج‌گانه تهران با کاهش ۱۶ درصدی نسبت به سال آبی گذشته روبرو است و در آستانه فصل پاییز و شروع سال آبی جدید با ۴۱۱ میلیون مترمکعب ذخیره آبی و کسری ۸۹ میلیون مترمکعبی نسبت به سال گذشته وارد سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ شده‌ایم.

همچنین آمار دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور نشان می‌دهد، با سپری شدن ۱۶ روز از سال آبی (۱۴۰۲-۱۴۰۱)، میزان کل حجم آب در مخازن سدهای کشور حدود ۱۸.۵۷ میلیارد مترمکعب است که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته تغییر نکرده است. میزان پرشدگی سد زاینده‌رود در استان اصفهان، سدهای استان تهران، سدهای استان خوزستان و سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه در شرایط فعلی به ترتیب حدود ۱۲ درصد، ۲۰ درصد، ۴۴ درصد و ۳۱ درصد است.

از ابتدای دولت سیزدهم طرح‌های ویژه اضطراری در حوزه آب و فاضلاب تعریف شده که در حوزه آب و فاضلاب روستایی حدود ۲۵ درصد پیشرفت را شاهدیم، تعداد زیادی طرح‌ اضطراری هدف‌گذاری شده بود تا تابستان امسال را بدون تنش سپری کنیم؛ سال گذشته حدود ۳۰۰ شهر در تنش بودند و آنطور که فیروز قاسم‌زاده - سخنگوی صنعت آب - اعلام کرده امسال به غیر از همدان که بی‌آبی آن ناشی از نبود منابع آبی و نیز شهرکرد که به دلیل گل‌آلودشدن چشمه کوهرنگ دچار اختلال در آبرسانی شده بودند، شرایط آبرسانی در سایر شهرها تقریبا پایدار بود.

وی درباره مصرف آب شرب در تابستان نیز گفت: با وجودی که وارد پاییز شده‌ایم اما کاهش در میزان مصرف آب خانگی حاصل نشده است، بررسی وضعیت ورودی سدهای کشور نیز نشان می‌دهد که ورودی به مخازن در سال آبی جاری به ۳۷۰ میلیون متر مکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته ۲۷ درصد کاهش دارد.

با توجه به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر کم بارشی فصل پاییز ۱۴۰۱ و به تبع آن کاهش ورودی‌ها به مخازن سدها، صرفه‌جویی در مصرف آب امری ضروری است و باید به‌طور ویژه به آن توجه شود، همچنین لازم است وزارت نیرو سیاست‌های عملی را پیش بگیرد تا کشور با تنش‌های بیشتر در حوزه آب مواجه نشود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید