قدمت مسجد مدرسه آقا بزرگ به دوران قاجار برمی‌گردد. ساخت این مسجد در دوره محمد شاه شروع شد و در زمان ناصرالدین شاه به پایان رسید. کتیبه‌های موجود در صفه شبستان، زیر گنبد شبستان، ازاره محراب و سردر ورودی مسجد این تاریخ را تأیید می‌کنند.

با مسجد و مدرسه آقا بزرگ کاشان بیشتر آشنا شوید

در این مقاله از مقالات گردشگری تصمیم گرفتیم تا شما را با تور مجازی مسجد و مدرسه آقا بزرگ که یکی از جاهای دیدنی کاشان به وتاریخی این شهر به حساب می آید آشنا کنیم . پس اگر قصد سفر به شهر زیبای کاشان را دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا سفری متفاوت را تجربه کنید.

شهر کاشان پر است از مکان های دیدنی و رخ دادهای مهم تاریخی و زیبایی های منحصر به فرد است. این شهر میتواند در فصل های پاییز و بهار گزینه مناسبی برای افراد با هدف های مختلف باشد، زیرا این شهر مملو از جلوه های کم نظیر و زیبا می باشد که شاید در کمتر جایی بتوان همه ی این جاذبه ها را با هم یکجا پیدا کرد.کاشان شهری است که هم از لحاظ سیاسی و تاریخی و هم از لحاظ ادبی و فرهنگی و همچنین از حیث مناظر زیبای طبیعی حرفی برای گفتن دارد. شهری که در هر فصل از سال لذت متفاوتی را به مسافران و گردشگران می دهد، . مکان های دیدنی بی شماری از جمله روستای ابیانه، آبشار نیاسر و شهر زیرزمینی نوش آباد از جلوه های گردشگری فصل تابستان شهر کاشان به شمار می روند.

مسجد مدرسه آقا بزرگ

مسجد مدرسه آقا بزرگ از جمله جاذبه های گردشگری شهر کاشان به حساب می‌آید که در مرکز این شهر و در نزدیکی سایر جاذبه ‌های تاریخی دیگر قرار دارد. این مسجد مدرسه در کوچه ‌ای هم نام خود در خیابان فاضل نراقی واقع است.

  • آدرس: استان اصفهان، کاشان، خیابان فاضل نراقی، کوچه مسجد آقا بزرگ

قدمت مسجد مدرسه آقا بزرگ به دوران قاجار برمی‌گردد. ساخت این مسجد در دوره محمد شاه شروع شد و در زمان ناصرالدین شاه به پایان رسید. کتیبه‌های موجود در صفه شبستان، زیر گنبد شبستان، ازاره محراب و سردر ورودی مسجد این تاریخ را تأیید می‌کنند.

ممکن است مسجد مدرسه آقا بزرگ روی آثار به‌جای مانده از زلزله سال ۱۱۹۲ هجری قمری بنا شده باشد. همچنین احتمالا شبستان شمالی مسجد روی بقایای خانقاه، مسجد، مقبره و مدرسه خواجه‌ تاج‌الدین متعلق به اواسط سده ۹ قمری ساخته شده است.

در طول زمان تغییرات متعددی در مجموعه آقا بزرگ صورت گرفته است. در و پنجره‌های دو اطاق اطراف ایوان اصلی گنبدخانه و چهار اطاق بالاخانه سردر ورودی تغییر کردند. در و پنجره‌های ارسی بالارو تبدیل به درگاه‌هایی با دو نیم دایره شدند. حدفاصل گنبدخانه و شبستان غربی با سه هم‌بسته مشبک چوبی با ارسی‌های بالارو از هم جدا می‌شد. بعد از آن‌ که موریانه چوب‌ها را از بین برد، به‌جای آن‌ها درهای فلزی کار گذاشتند و بعدها این درهای فلزی را به هم‌بسته‌های چوبی با درهای ارسی تبدیل کردند. در و پنجره‌های مشبک و بالارو حجره‌ها نیز به همین نحو از بین رفته بودند و مجدد به‌صورت قبل درآمده‌اند.

با مسجد و مدرسه آقا بزرگ کاشان بیشتر آشنا شوید

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید