استان خراسان‌جنوبی مانند سایر استان‌های زیبای ایران زیبایی‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این استان روستای چنشت سربیشه می‌باشد دامنه‌های سبز و رودخانه‌های دائمی در خود دارد.

روستایی رنگارنگ با رودخانه‌های دائمی در خراسان‌جنوبی

سلام نو - سروبس گردشگری: چنشت روستای رنگارنگ ایران، یکی از روستاهای بخش مود شهرستان سربیشه در استان خراسان جنوبی است. این روستا به علت جاذبه های طبیعی و تاریخی یکی از روستاهای هدف گردشگری استان است که در فاصله ی ۶۰ کیلومتری شهرستان بیرجند (مرکز استان)، ۶۷ کیلومتری شهرستان سربیشه و ۲۶ کیلومتری بخش مود قرار دارد. درگذشته به علت وجود چهار رودخانه فصلی نام این روستا چند شطه بوده است که در گذر زمان به چنشت تغییر نام داده است. برخی از مورخان چنشت را هم وزن بهشت می دانند و وجود دامنه های سر سبز و رودخانه های دائمی سبب شده است تا در گذشته دامداران زیادی این منطقه را برای سکونت انتخاب کنند. این روستا امروزه به امکانات کامل آب، برق و تلفن مجهز است و اینترنت ضعیفی دارد.

روستایی رنگارنگ با رودخانه‌های دائمی در خراسان‌جنوبی

علت نام‌گذاری

روستای چنشت به دلیل داشتن چندین رودخانه که از کنار آن می ‌گذشته و باغات این منطقه را سیراب می‌ نمود در قدیم به چند شط معروف بوده که به مرور زمان به «چن ‌شط» و «چن‌ شت» و بالاخره به «چنشت» تبدیل شده‌ است. قول دیگری که در مورد وجه تسمیه چنشت وجود دارد چنین است که چنشت بر وزن بهشت است که بعد ها بر اثر گذر زمان به چنشت تغییر نام می ‌دهد. امروزه نیز روستای چنشت دارای باغات بسیار و رودخانه‌ های فصلی است و این روستا را همچون بهشتی زیبا و دلنشین تبدیل کرده‌است.


نوع پوشش

لباس مردم این روستا از نوع خاصی است که کمتر در نقاط دیکر استان خراسان جنوبی یافت می ‌شود. البته لباس مردان در چند سال اخیر به لباس سایر مردم منطقه شبیه شده‌ است. اما بزرگان و پیران از لباس دیگری که شامل یک پالتوی بلند که تمام بدن را می‌ پوشاند و شال سر و در برخی مواقع از کلاه معمولی استفاده می ‌کنند. لباس زنان روستا از رنگهای شاد و متنوع تشکیل شده و شامل سه قسمت چارقد قرمز یا آبی گلدار، کلاه نقره ‌ای و نقره دوزی شده و پیراهن زنانه به رنگهای سبز و قرمز یا آبی است که بسیار شبیه لباس محلی بختیاری میباشد امروزه بیشتر در مراسمها از ان استفاده می ‌نمایند.

روستایی رنگارنگ با رودخانه‌های دائمی در خراسان‌جنوبی

مناسب‌ترین فصل سفر

این روستای کوهستانی با زمستان های سرد و تابستان های خنک سالانه میزبان گردشگران زیادی است که برای دیدن جاذبه های آن به این منطقه سفر می کنند. بهار و تابستان بهترین فصول برای سفر به این روستای تاریخی هستند. سایت یواسپیس، پلتفرم خدمات بوم گردی، با ارائه فهرست اقامتگاه های بوم گردی چنشت و روستاهای اطراف، امکان رزرو آسان و مقرون به صرفه ای را برای شما فراهم میکند.

جاذبه‌های تاریخی و گردشگری چنشت

بافت مسکونی روستا با درهایی به رنگ آبی یا سبز، پنجره هایی با رنگ های شاد و پرده هایی غالبا با پارچه های گلدار و رنگی، توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند. دو غار تاریخی چنشت و چهل چاه نیز از جاذبه های تاریخی این روستا هستند. در غار چهل چاه اجساد ۱۴ مرد، زن و کودک کشف شده است که احتمالا به غار پناه آورده اند و بر اثر فرو ریختن ورودی غار در آن مدفون شده اند.

روستایی رنگارنگ با رودخانه‌های دائمی در خراسان‌جنوبی

صنایع دستی و سوغات

مهمترین صنایع دستی روستای چنشت، شامل انواع فرش ‌های دستباف، قالیچه ‌های کوچک و گلیم‌ های زیبا است. ریسندگی، گیوه‌ دوزی، سبدبافی، زیلوبافی و جاجیم بافی از دیگر صنایع دستی قدیمی این روستا است. سوغاتی‌ های معرف روستای چنشت عبارتند از زعفران، کشک محلی، زرشک، گردو و بادام خشک، میوه‌ های خشک، قالیچه‌ های بسیار کوچک و نوعی گبه نیز از دیگر سوغاتی‌ های این روستا است.

غذاهای محلی

از غذاهای رایج و لذیذ این روستا می ‌توان به انواع آش‌، آبگوشت‌ های محلی، اشکنه و کشک محلی اشاره کرد.

کد خبرنگار: ۲۵
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید