استان آذربایجان غربی یکی از استان‌های زیبای ایران می‌باشد که جاذبه‌های فراوانی را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این استان پل کوسالارکه می‌باشد که در شهرستان میاندوآب واقع شده است.

 کوسالارکه ؛ پلی که از قاجاریان به یادگار مانده است

سلام نو - سرویس گردشگری: پل کوسالارکه در شهرستان میاندوآب در روستای کوسالار قرار دارد، باقی مانده از دوره قاجار است و روی کانالی به نام «آجی گوبی» که از زرینه رود منشعب می‌ شود، احداث شده است. این پل در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱، با شماره ثبت ۶۴۰۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

پل کوسه لر که با نام پل کوسالار نیز شناخته می‌شود، در فاصله ۱۰ کیلومتری شمال شرقی میاندوآب، در روستای کوسه لر (روستای کوسالار) قرار دارد و روی کانالی به نام «آجی گوبی» که از زرینه رود منشعب می‌شود، احداث شده است. با قدمتی که به دوره قاجار بازمی‌گردد، مصالح به‌کار رفته در ساخت پل شامل لاشه‌های سنگ و ملات آهک می‌شود. ‌آب‌شکن‌های پل به‌صورت مثلثی در خلاف جهت آب ساخته شده‌ بودند که امروزه تنها بقایای آن‌ها دیده می‌شود. این اثر از جاهای دیدنی میاندوآب است و در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱، با شماره ثبت ۶۴۰۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 کوسالارکه ؛ پلی که از قاجاریان به یادگار مانده است

پل کوسالار دارای ۲ پایه است که با لاشه سنگ و ملات آهک بر روی پی‌ های نه چندان محکم استوار گشته ‌اند. پایه‌ ها ۱/۶ متر عرض و ۴/۵ متر طول دارد و در جهت مخالف جریان آب دارای آب شکن ‌های مثلثی می ‌باشند که هم‌ اکنون بقایای آنها باقی مانده‌ است. طول آب شکن‌ ها حدود ۱ متر و ارتفاع پایه ‌ها و آب شکن‌ ها از کف پل تا قسمت پایه طاقها ۱/۵ متر می‌ باشد. لازم به ذکر است در فروردین ۱۳۹۸ با جاری شدن آب در رودخانه فصلی آجی گوبی خسارت بسیار شدیدی به پل تاریخی کوسالار وارد شده است و با توجه به اینکه این پل بر روی دو پایه بنا شده و این پایه ها آسیب جدی دیده اند، هر لحظه امکان تخریب کامل و از بین رفتن پل وجود دارد.

 کوسالارکه ؛ پلی که از قاجاریان به یادگار مانده است

ویژگی تاریخی

مسجد طاق، تپه باستانی روستای داش تپه، مجاری صخره‌ ای معروف به چهل پله، امامزاده تاجن علی، قلعه هلاکو، آرامگاه ملا شهاب الدین، قلعه حسین ‌آباد، قلعه خرابه، قزل قلعه (قزون ۷ و ۸ هـ. ق) دلیک داش (دوره تاریخی) از آثار تاریخی این شهرستان هستند. میاندوآب بیش از ۱۰۰ اثر تاریخی دارد که ۴۳ مورد از آنها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده ‌است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید