استفاده‌ی طولانی مدت از یک مسواک می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان‌ها و آسیب دیدگی لثه‌ها شود.

۶ عادت اشتباه که در هنگام مسواک زدن انجام می دهیم

به گزارش سلام نو به نقل روزیاتو، بیشتر از یک میلیون باکتری بر روی مسواک شما وجود دارد و گرچه اغلب آن‌ها بی خطرند، اما بعضی از آن‌ها هم می‌توانند به دندان هایتان صدمه بزنند. مسواک زدن هر روزه‌ی دندان‌ها برای حفظ سلامت آن‌ها ضروری است، اما ممکن است در همین کار ندانسته مرتکب اشتباهاتی شوید.

در ادامه از اشتباهات رایجی خواهیم گفت که درمورد شستشوی دندان‌ها مرتکب می‌شویم.

۱- بعد از مسواک زدن، دهان خود را آب می‌زنید

شاید عادت داشته باشید که بلافاصله بعد از مسواک زدن، دهان خود را آب بزنید، اما انجام این کار می‌تواند اثر مسواک زدن را کمتر کند. از آنجایی که آب، فلوراید درون خمیر دندان را رقیق می‌کند، ممکن است از همه‌ی فواید فلوراید برخوردار نشوید. اگر هنوز حس می‌کنید که از سر عادت باید دهان تان را آب بزنید، از دهان شویه‌های فلورایددار استفاده کنید تا مینای دندان هایتان به خوبی حفظ شود.

۲- زبان خود را مسواک نمی‌زنید

اگر متوجه شده اید که هر قدر که مسواک می‌زنید باز هم دهان تان بوی بدی دارد، خوب است که زبان تان را هم مسواک بزنید. پرزهای چشایی روی زبان محیط مناسبی برای تکثیر باکتری‌ها فراهم می‌کنند و اگر عادت به مسواک زدن زبان تان نداشته باشید، این امر ممکن است در نهایت به بدبویی دهان تان منجر شود.

۳- بیش از حد از نخ دندان استفاده می‌کنید

گرچه استفاده از نخ دندان یکی از بخش‌های اساسی بهداشت دهان و دندان و برای لثه‌ها ضروری است، اما ممکن است در انجام این کار مفید زیاده روی کنید. لازم نیست بیشتر از یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید، چون رشد باکتری‌های مضر ۴ تا ۱۲ ساعت به طول می‌انجامد. در حالی که استفاده‌ی صحیح از نخ دندان می‌تواند جلوی ابتلا به بیماری لثه را بگیرد، انجام این کار به شیوه‌ی نادرست ممکن است اثر معکوس داشته باشد و حتی باعث منجر به آسیب دیدن لثه‌ها شود.

۴- مسواک قدیمی تان را عوض نمی‌کنید

استفاده‌ی طولانی مدت از یک مسواک می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان‌ها و آسیب دیدگی لثه‌ها شود. همیشه مقداری از ذرات غذا لا به لای موهای مسواک باقی می‌ماند و اگر دائماً از یک مسواک تکراری استفاده کنید، خودتان را بارها و بارها در معرض باکتری‌ها قرار می‌دهید؛ و اگر هوای محل نگهداری مسواک مرطوب باشد، ممکن است روی آن قارچ رشد کند، بنابراین اگر نقاط سیاه رنگی روی موهای مسواک تان دیدید، باید فوراً آن را عوض کنید.

۵- خمیردندان تان را عوض نمی‌کنید

وقتی بالاخره خمیردندانی پیدا کردید که با دندان هایتان معجزه می‌کند، ممکن است وسوسه شوید چندتایی از این خمیردندان بخرید تا همیشه از آن استفاده کنید. اما میکرو ارگانسیم‌هایی که درون دهان شما زندگی می‌کنند می‌توانند به یک خمیردندان خاص عادت کنند، امری که تأثیر مسواک زدن را کمتر می‌کند. بهتر است هر ۲ تا ۳ ماه یک بار خمیردندان خود را عوض کنید. حتی بعضی دندانپزشکان توصیه می‌کنند صبح‌ها و شب‌ها از خمیردندان‌ها مختلفی استفاده کنید.

۶- بعد از غذا بلافاصله دندان خود را می‌شویید

گرچه مسواک زدن بعد از غذا می‌تواند به از میان رفتن باکتری‌های مضر کمک کند، اما انجام این کار بلافاصله بعد از خوردن غذا می‌تواند مینای دندان‌ها را ضعیف کنید. توصیه می‌شود بعد از غذا ۳۰ تا ۶۰ دقیقه صبر کنید و سپس دندان‌های خود را مسواک بزنید تا سلامت و زیبایی آن‌ها حفظ شود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید