بنابر اعلام دیوان کیفری بین‌الملل، مخالفت‌ها و جوابیه اولیه روسیه ددر خصوص پرونده نسل کشی علیه مسکو که توسط اوکراین ارائه شده به این دادگاه تحویل شده است.

ارائه مخالفت روسیه با پرونده نسل کشی اوکراین

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، پرونده نسل کشی از سوی اوکراین که روز پنجشنبه دیوان کیفری بین‌الملل آن را توئیت کرد روز سوم اکتبر به دست این دادگاه رسیده و هنوز علنی نشده است.

مسکو در نامه‌ای خطاب به این دادگاه در مارس ۲۰۲۲ اعلام کرد که دیوان کیفری بین‌الملل صلاحیت قضایی ندارد چون کنوانسیون نسل‌کشی استفاده از زور را بین دولت‌ها تنظیم نمی‌کند.

این شکایت نشان دهنده تغییر در نگرش مسکو به این دادگاه است. روسیه اکنون در حال تعامل با دادگاه است در حالیکه پیشتر از جلسات استماع صرف نظر کرده و اسناد را مستقیما به دادگاه ارائه نکرده بود.

اوکراین کمی پس از حمله روسیه به این کشور در ۲۴ فوریه سال جاری میلادی پرونده‌ای را به دیوان کیفری بین‌الملل داد و اعلام کرد که بهانه تراشی‌های مسکو که "برای جلوگیری از نسل کشی در شرق اوکراین" دست به این حمله زده، بی پایه و اساس است.

در جریان جلسات رسیدگی در مارس ۲۰۲۲، اوکراین اعلام کرد که تهدید به نسل کشی در شرق این کشور وجود ندارد و کنوانسیون ۱۹۴۸ سازمان ملل درباره نسل کشی که مسکو و کی‌یف آن را امضا کردند اجازه حمله برای جلوگیری از بروز نسل کشی را نمی‌دهد.

پس از این جلسات که روسیه در آنها شرکت نداشت، قضات این دادگاه به مسکو دستور دادند تا حمله به اوکراین را به عنوان یک اقدام فوری و اضطراری متوقف کند و در عین حال، به ماهیت ادعاهای مطرح شده از سوی اوکراین نیز نظری انداختند.

گام بعدی در این پرونده برگزاری جلسه‌ای درباره مخالفت‌های روسیه صلاحیت این دادگاه است. هنوز تاریخی برای برگزاری این جلسه تعیین نشده اما انتظار می‌رود که این روند چندین ماه به طول بینجامد.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید